۴۵۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی برای چرای دام آزاد سازی می شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی برای چرای دام به مدت ۹۰ روز آزاد سازی می شود.

به گزارش “پیام خاوران ”   علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری همه  ساله در ایام خاص طبق طرح های مرتع داری و شرایط جغرافیایی که بر استان حاکم است؛ اقدام به آزاد سازی مراتع در بازه ۸۰ تا ۹۰ روز می کند.

وی افزود: آزاد سازی مراتع  امسال  در ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع استان صورت خواهد گرفت که ۳۰۰ هزار واحد دامی و ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار در حوزه دامداری روستایی و عشایر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در این ۴۵۰ هزار هکتار حدود ۲۷ هزار تن تولید علوفه خشک داریم که ۳۷ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه دامداران در این بازه زمانی ۹۰ روزه باید رعایت ورود و خروج دام را از این هکتار  و تعداد و نوع دام را داشته باشند، گفت: در این صورت می توانیم تداوم استفاده از مرتع را داشته باشیم.

 

بیشتر بخوانید 

۱۰ سازه آبخیزداری و آبخوانداری در قاینات به بهره‌برداری رسید

۹۵ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی احداث می‌شود

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه یک حرکت عمومی و ملی در سطح کشور در حال اتفاق است و دامداران تا پایان سال ۱۳۹۹ فرصت درخواست تهیه طرح مرتع داری را باید به اداره منابع طبیعی شهرستان ها علام کنند، گفت: همچنین مرتع داران تا پایان سال ۱۴۰۰ هم نسبت به تصویب طرح ها باید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مزایای این طرح در اجرا این است که پروانه های چرای دام که بازه یکساله دارند، عوارض چرا در طرح مرتع داری حذف و بخشوده می شود.

بیشتر بخوانید   ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را باید از طریق هنر پیگیری کنیم

نصرآبادی با بیان اینکه مدت زمان این طرح ها ۳۰ ساله است و در دفترخانه رسمی طرح مرتع داری به نام دامدار ثبت می شود، گفت: با پیگیری های یکساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تلاش نمایندگان مردم، استانداری و سازمان جنگل ها، پروانه های چرای دام استان تمدید شد.

وی تصریح کرد: همچنین پرداخت عوارض معوقه چرای مرتع سنوات قبل که در سال های گذشته به واسطه خشکسالی بسیاری امکان پرداخت عوارض چرای دام را نداشتند،  امسال بر اساس دستور العمل ابلاغی، قرار شد این افراد از طریق سامانه به روز پرداخت عوارض داشته باشند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: موافقت شد در یک بازه ۶ ماهه متقاضیان نسبت به تادیه عوارض گذشته تا پایان سال ۹۷ را به نرخ سال گذشته و به صورت دستی و از سال ۹۹ طبق دستور العمل سازمان از طریق سامانه پرداخت کنند و این حرکت تنها در خراسان جنوبی موافقت شد لذا امیدواریم دامداران جامعه روستای و عشایری از این ظرفیت محدود استفاده کنند.

نصرآبادی با تأکید بر اینکه سال آینده موظف به ابطال پرونده هایی خواهیم بود که نسبت به تعیین تکلیف عوارض چرای دام و تعیین تکلیف پروانه خود قدام نکرده اند، گفت: دامداران باید از فرصت مهیا شده برای پرداخت عوارض استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت چرا در آزاد سازی مراتع استان انجام می شود، گفت: با مدیریت چرای مرتع، مشکلی برای مرتع  پیش نمی آید.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

بیشتر بخوانید   مراسم سالروز شهادت اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی برگزار شد

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  با بیان اینکه آزاد سازی مراتع استان خراسان جنوبی از ۱۵ مهر ماه تا ۸۰، ۹۰ روز انجام می شود، گفت: این آزاد سازی در ۱۵۰ منطقه استان در دستور کار است.

نصرآبادی در پایان گفت: مجموعه علوفه هایی که در مراتع  استان خراسان جنوبی وجود دارد سالانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن علوفه خشک است.

منبع:شبستان

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها