خراسان جنوبی مهمترین قطب تولید برق خورشیدی در کشور/کسب درآمد ۱۰میلیاردی از تولید برق خورشیدی در استان

استان خراسان جنوبی با داشتن ۳۱۰ روز آفتابی از ۳۶۵ روز سال شرایط بسیار مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به ویژه انرژی خورشیدی دارد.

به گزارش “پیام خاوران “، تابش خورشید و انرژی حاصل از آن به عنوان منحصر به‌ فردترین منبع انرژی تجدیدپذیردر جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین امروز جایگاه ویژه‌ای به خود گرفته است.

 

آلودگی کم هوا و رطوبت کم استان خراسان جنوبی را به یکی از مناطق مستعد تولید برق خورشیدی تبدیل کرده به طوری که به دلیل تابش نور خورشید در طول روز، منابع خوبی برای تولید انرژی خورشیدی در استان وجود دارد که می‌توان از این منابع برای کاهش بار شبکه برق الکتریکی استفاده کرد.

 

با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری‌های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و هم اکنون کشورهای زیادی به دنبال استفاده از نور خورشید برای تولید برق هستند.

 

در حاشیه نوار مرزی شرق کشور و شهرهای استان خراسان جنوبی از جمله بیرجند، خوسف و بشرویه با وجود زمینه مناسب اقلیمی، تابش آفتاب و وزش باد در بیشتر مناطق و روزهای سال، قابلیت خوبی در تولید انرژی‌های نو و پاک دارد که در چند سال گذشته با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و بزرگ مقیاس به این ظرفیت بیش از گذشته توجه شده است.

 

بیشتر بخوانید

آغاز به کار نرم افزار “برق من” برای ارائه خدمات غیرحضوری به مشترکان در خراسان جنوبی

۱۰۷ کیلومتر شبکه برق در خراسان جنوبی احداث شد

مصرف برق در خراسان جنوبی ۷.۶ درصد افزایش یافت

 

وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است به طوری که با ورود سرمایه‌گذاران و حمایت دولت، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف و نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی سربیشه و نیروگاه ۵۰ مگاواتی درح سربیشه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید   تیترهای تلخ جاده مرگ تمامی ندارد/آقای وزیر وعده های شیرینتان گوشهایمان را ناشنوا کرده است

 

خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد و ساعات آفتابی به طور متوسط به سه هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد که این روند در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

 

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت بوده که بهترین نُرم است.

 

در صورت استفاده بهینه از این انرژی پایدار، استان خراسان جنوبی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید برق تبدیل خواهد شد و خواهد توانست علاوه بر تامین نیاز استان و استان‌های همجوار، بخشی از انرژی را به کشورهای همسایه صادر کند.

 

کسب درآمد از خورشید امروز داستانی است که مردم خراسان جنوبی از سال ۹۵ با استفاده از پتانسیل خورشید حدود ۱۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده‌اند. این درآمد حاصل تولید ۱۰ هزار مگاوات ساعت برق خورشیدی از نیروگاه‌های خانگی خراسان جنوبی است.

 

فعالیت ۳۸۰ نیروگاه خورشیدی خانگی با ظرفیت ۳٫۸ مگاوات در خراسان جنوبی

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۳۸۰ نیروگاه خورشیدی خانگی با مجموع ظرفیت ۳٫۸ مگاوات در این استان  فعال است  که بیشتر آنها در شهرستان‌های قاین، بیرجند و بشرویه نصب و راه‌اندازی شده است.

 

مهدی دادگر بهای هر کیلو واعت ساعت برق خورشیدی در نیروگاه‌های خانگی را یک هزار و ۴۰ تومان اعلام کرد و افزود: این فعالیت اقتصادی می‌تواند به درآمدزایی و سودآوری مشترکان منتج شود.

بیشتر بخوانید   نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی باید در گام دوم مدنظر باشد

 

وی با بیان اینکه  برای مشترکان علاقه‌مند، این فضا و امکان فراهم است که بتوانند با انعقاد قرارداد ۲۰ ساله با شرکت برق استان به مدیریت برق در ۱۱ شهرستان استان مراجعه  و این سرمایه گذاری را انجام دهند.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: برای مشترکین خانگی که نیروگاه خانگی ۵ مگاواتی ایجاد کنند در ماه حدود یک میلیون تومان برای سال اول آغاز به کار و در سال‌های دوم و سال‌های بعد خرید تضمینی با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی، سالانه این درآمد افزایش خواهد یافت.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها