یک بام و دوهوای مسئولان در اعمال محدودیت‌ها

افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا موجب شد تا هفته گذشته محدودیت‌هایی برای کنترل این ویروس اعمال شود اما وضعیت سخت اقتصادی و رفتار دوگانه مسئولان باعث می‌شود مردم نسبت به تصمیمات ستاد ملی کرونا بی‌رغبت شوند.

به گزارش “پیام خاوران “، حالا بیش از هر زمان دیگر از روزهای شیوع کرونا تاکنون نگرانی و احساس خطر از این بیماری وجود همه را گرفته است زیرا که دایره محاصره کرونا روز به روز تنگ تر و تنگ تر می شود و حالا خبر ابتلای اعضای خانواده ها و مرگ و میرها بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود.

 

وضعیت کرونا در استان خراسان جنوبی بسیار نگران کننده است به طوریکه دیروز شنبه ( ۱۷ آبان) سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده است که میانگین بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

 

کرونا روی خط مرگ

وی ادامه داد: میانگین هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است.

 

در حال حاضر ۶ شهرستان بیرجند، قاین، سرایان، طبس، فردوس و نهبندان در وضعیت مشکی یا بحرانی قرار دارند. شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، بشرویه و سربیشه در وضعیت قرمز هستند و تنها شهرستان خوسف در وضعیت نارنجی است.

 

این سایه سیاه کرونا یعنی حال استان خراسان جنوبی اصلا خوب نیست و تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدویت شاید بتوان این ویروس را کنترل و از تعداد بستری‌ها و قربانیهای این بیماری کاست.

 

اعمال محدودیت در ۳ شهرستان خراسان جنوبی

فعالیت نداشتن گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز ۱۴ آبان‌ ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، در سه شهرستان بحرانی بیرجند، قاینات و طبس به مدت ۱۰ روز ابلاغ شده است.

 

پاساژها، مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلاها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری (این مراکز برای فعالیت به صورت بیرون بر، مشکلی ندارند)، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی‌ها، فروشگاه‌های لوازم خانگی در عمده فروشی و خرده فروشی‌ها، مراکز چاپ دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با آن، تزیینات داخلی ساختمان، کادو فروشی‌ها در عمده فروشی و خرده فروشی، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان در عمده فروشی و خرده فروشی، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله مصادیق گروه شغلی ۲ هستند.

 

دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدکودک‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، مساجد و مصلاها، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و برگزاری آزمون‌های حضوری شامل گروه شغلی ۳ هستند.

 

همچنین برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، انجام دورکاری شاغلین گروه حساس، کافه، قهوه خانه و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه ورزشی سالنی از موارد گروه شغلی ۴ هستند که دارای محدودیت فعالیت خواهند بود.

بیشتر بخوانید   روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی/25 هزار مبتلا به کرونادر خراسان جنوبی بهبود یافتند

 

اگر چه روز نخست برخی موضوع را جدی تلقی کردند اما تعدادی از شهروندان و واحدهای صنفی با وجود همه این هشدارها و ابلاغ‌ها به همان روال عادی کار و فعالیت داشتند. بسیاری از کاسبانی هم که در یکی دو روز  اول اعمال محدودیت ها بسته بودند با مشاهده مغازه های باز، تصمیم خود را عوض و کرکره مغازه ها را بالا کشیدند و آماده پذیرایی از مشتریان شدند.

 

«حسین-م» یکی از کاسبانی شهر بیرجند که سه روز اول اعمال محدودیت های کرونایی مغازه اش را بسته است، می گوید: در این شرایط اقتصادی و با مغازه اجاره‌ی، چند روز مغازه ام را بستم اما پس از آنکه دیدم بقیه باز دارند من هم از دیروز درب مغازه را باز کردم.

وی می افزاید: اگر قانونی و اعمال محدودیتی هست باید برای همه یکسان باشد، نه اینکه یکی بود و یکی نبود اجرا شود.

 

بسیاری از کاسبان هم گلایه‌مند هستند که اگر بسته باشیم چه کسی می خواهد اقساط، قبوض و اجاره بهای مغازه و خانه ما را پرداخت کند؛ کاش دولت به جای تعطیلی ها بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی پافشاری و به صورت اجباری اعمال کند.

 

باز بودن اصناف از روی اجبار است نه بی اعتنایی!

«مهدی- س»  نیز یکی دیگر از کاسبان بیرجندی است که معتقد است خیلی از مشاغلی که تعطیل کردند با کمی رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاملا بی ضرر می توانند فعالیت داشته باشند. اما  تعطیلی ضربه بزرگی را به اصناف می زند.

وی بیان می کند: اگر اصناف برخلاف دستور ستاد کرونا هنوز باز دارند از روی اجبار است نه بی‌اعتنایی؛ بارها رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان تاکید فرمودند که اول مشکل معیشت مردم حل شود اما متاسفانه داد مردم از گرانی های روزانه درآمده است. ‌

 

این کاسب بیرجندی که به شدت از کرونا ضربه خورده و درآمدش تعریف آنچنانی ندارد، تاکید می کند: بیمه بیکاری و وام های پنج میلیونی دولت به درد کسبه ای که باید ماهیانه  حداقل ۱۰۰ میلیون چک و بدهی پرداخت کند، نمی خورد و نمی توانند دردی از خودشان دوا کنند.

 

از یکی دیگر از کاسب های خیابان معلم(پوشاک فروشی) نیز که پیامکی از طرف اتحادیه به وی ارسال شده که از ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز باید فعالیتش را تعطیل کند، پرسیدم که چرا به دستور داده شده عمل نمی‌کنید، می گوید: هم صنفی‌های من همه مشغول کار هستند و تعطیل نکرده‌اند، من هم مثل آنها، در ضمن بازرسی هم از اتحادیه برای اجرای این دستورالعمل و نظارت بر آن به ما مراجعه نکرده است.

 

برخی بستنی‌فروشی‌ها و قنادی ها هم این روزها با وجود تاکید بر بسته بودن، به راحتی و بدون توجه به محدودیت‌ها فعالیت دارند، صاحب یکی از آنان می گوید: ماهانه اجاره سنگینی باید بپردازیم اگر تعطیل کنیم چه کسی نان زن و بچه ما را می‌دهد؟

 

پیشنهاد کاهش ساعت کاری اصناف

«سید علی اسماعیل‌زاده» نماینده اتاق اصناف خراسان جنوبی  در خصوص تعطیلی اصناف می گوید: ما به تمام اتحادیه‌های گروه‌های صنفی که شامل این محدودیت‌ها هستند، دستورالعمل‌های ابلاغ شده ستاد کرونا را اعلام کردیم و وظیفه آنهاست که بر محدودیت‌ها و تعطیلی ها نظارت کنن

بیشتر بخوانید   نماینده قاینات وزیرکوه:ضرورت حرکت به سمت انرژی های بادی و خور‌شیدی در خراسان جنوبی

وی ادامه می دهد: در گشت های مشترک تیم های بازرسی به همراه اماکن نیروی انتظامی به برخی از اصنافی که محدودیت های کرونایی را رعایت نکردند اخطاریه داده اند.

 

اسماعیل‌زاده می افزاید: امروز پیشنهاد کاهش ساعت کاری اصناف (تا ۴ بعدازظهر ) به ستاد کرونای استان خراسان جنوبی ارائه خواهد شد که در صورت تصویب اجرایی می شود.

 

نظارت بر اعمال محدودیت‌ها در خراسان جنوبی افزایش یافت

«علی تهوری» معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به رسانه ها اعلام کرده است فعالیت نداشتن گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز ۱۴ آبان‌ ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، در سه شهرستان بحرانی بیرجند، قاینات و طبس به مدت ۱۰ روز ابلاغ شده است.

وی می افزاید: در این خصوص نظارت‌ها در قالب اجرای گشت‌های مشترک با دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس نظارت بر اماکن عمومی، اتاق اصناف، شبکه بهداشت و درمان و سایر از روز گذشته افزایش یافته است.

 

تهوری با تاکید بر اینکه متصدی سایر واحدهای صنفی ضروری ( گروه شغلی یک) موظف به استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هستند، می گوید: در غیر این صورت متصدیان واحدهای صنفی متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند،

وی همچنین از تمامی واحدهای صنفی استان در گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ خواست تا در راستای قطع زنجیره بیماری کرونا و اجرای تصمیمات ستاد کرونای استان با تیم‌های نظارتی همکاری کنند.

 

اما به نظر می رسد در این شرایط سخت اقتصادی، مردم حاضرند جانشان را به خطر بیندازند به شرط اینکه درآمد روزانه خود را کسب کنند، بنابراین با این اوضاع واقعا امکان نظارت و برخورد شدید با اصناف و اصرار بر تعطیلی کسب و کار آنان میسر نیست.

 

اما علاوه بر اصناف، هستند افراد بی‌خیال دیگری که دست در دست کودکان‌شان راهی بازار شده‌اند، بی‌هدف چرخ می‌خورند و گهگاهی هم سر زدن به مغازه‌ها و خریدهای غیرضروری را بهانه می کنند.

 

در گوشه دیگر شهر نیز خانواده‌ای در حال تدارک دورهمی، برنامه‌ریزی برای میهمانی خانوادگی و جمع شدن فامیل زیر یک سقف و خوش‌گذرانی بدون هیچگونه توجه به هشدارهای مسئولان و بدون خبر از اینکه بدانند مرگ کرونایی در کمین است.

 

رفتار دوگانه مسئولان ستاد مقابله با کرونا

و اما حال در چنین وضعیتی که به بسیاری از مشاغل با وجود شرایط سخت اقتصادی و دغدغه تامین معیشت توصیه به تعطیلی می شود، روز گذشته باز هم علی رغم تاکید مکرر  خود مسئولان در ممنوعیت برگزاری همایش و گردهمایی ها حتی با قید رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شاهد برگزاری مراسم تودیع و معارفه استانداران قدیم و جدید خراسان جنوبی با حضور گسترده مدیران و مسئولان استانی و کشوری در فضای سرپوشیده بودیم. متاسفانه این رفتار دوگانه و غیرشفاف مسئولان ستاد کرونا اعتماد عمومی را بیشتر زیر سوال می برد.

 

وقتی مسئولان خراسان جنوبی اعلام می کنند که وضعیت استان فوق حاد است و مردم از حضور در اماکن پرتجمع خودداری کرده و مراسمی همچون ختم عزیزان درگذشته حتی در منازل و با تعداد اندک نیز لغو شوند، چه نیازی به اجرای مراسم معارفه و شورای اداری است؟ این رفتار دوگانه به راستی این فرضیه را تقویت می کند که آیا کرونای مسئولان با کرونای مردم عادی فرق دارد؟

بیشتر بخوانید   مهارتهای زندگی| اعجاز کلام کوتاه در یکصد نسخه طلایی (8)

 

همه معتقد هستیم هر عملی را عکس العملی است؛ در این شرایط که مسئولان حتی به آنچه که خودشان اعلام می‌کنند، اعتقادی ندارند باید گفت: «رطب خورده، منع رطب چون کند؟». بنابراین وقتی مردم از مسئولان چیزی را می شنوند که خودشان بدان پایبند نیستند، چگونه می توان از مردم عادی انتظار داشت توصیه ها را رعایت کنند.

 

شناسایی ۳۱۰ مبتلای جدید کرونا

«کامبیز مهدی زاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عصر دیروز (۱۷ آبان) در خصوص آخرین وضعیت آماری مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی گفته است طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۵ آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که از این تعداد نمونه ۳۱۰ مورد مثبت جدید شناسایی شده است.

به گفته وی این افراد شامل ۶۰ بیمار بستری در بیمارستان و ۲۵۰ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می افزاید: ۴۷۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که از این تعداد ۳۳۳ نفر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند.

 

مهدی زاده می گوید: همچنین ۴۹ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱۵ نفر از این بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است. متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته با ۱۱ مورد فوتی جدید، آمار فوتی‌های کرونا در استان به ۳۶۲ مورد افزایش یافته است.

 

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ترددهای فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی در این استان گزارش شده است. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی ۴۸ درصد است.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

بهره سخن

هر عکس العمل مردم در جامعه معلول علت هایی است که پیش از این در جامعه به وجود آمده است. اگر تعداد کمی از افراد جامعه به توصیه ها بی تفاوت بودند، می توانستیم این گونه ارزیابی کنیم که این افراد به نوعی ناهنجارانه رفتار می کنند و بنای ناسازگاری دارند، اما وقتی شاهد هستیم که تعداد کثیری از مردم به این توصیه‌ها پایبند نیستند باید ریشه آن را در جای دیگر جستجو کنیم.

 

بنابراین با توجه به اینکه به دلیل کرونا نمی‌توان زندگی و کار مردم را به خاطر تورم و شرایط سخت اقتصادی تعطیل کرد باید راهکارهای علمی برای نحوه زندگی، تامین معیشت و مهار گرانی در شرایط کرونا تدوین و اعمال شود و مسئولان نیز در اجرای «محدودیت‌های کرونایی» بازنگری کنند.

 

البته از مسئولان ستاد کرونا نیز انتظار می‌رود در صورت تصویب و ابلاغ دستورالعملی نسبت به اجرای آن ابتدا خودشان پایبند باشند و پس از آن نیز نظارت کنند تا همه در برابر قانون برابر باشند.

منبع : شبستان

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها