سامانه بارشی امروز وارد خراسان جنوبی می‌شود

سامانه بارشی امروز (چهارشنبه) وارد خراسان جنوبی می‌شود و با تقویت این سامانه از فردا احتمال وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر وجود دارد.

به گزارش “پیام خاوران “،بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از امروز با ورود سامانه بارشی به جو منطقه علاوه بر افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده آغاز می‌شود و در ادامه روز پنجشنبه به ویژه جمعه با تقویت ناپایداری‌های جوی، رگبار و رعد و برق، کاهش محسوس دما و در ارتفاعات احتمال بارش تگرگ و تشکیل مه قابل پیش بینی است.

 

همچنین در این مدت وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی دور از انتظار نیست.

 

براساس هشدار سطح نارنجی (آمادگی) اداره کل هواشناسی، زمان تقویت سامانه بارشی از عصر پنجشنبه ۲۲ آبان ماه خواهد بود و منطقه اثر شامل شهرستان‌های سربیشه، بیرجند، خوسف، درمیان، نهبندان، قاینات، زیرکوه و سرایان است.

 

فعالیت این سامانه بارشی در خراسان جنوبی تا روز شنبه ۲۴ آبان ادامه دارد.

 

وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی، خسارت به محصولات کشاورزی در فضای باز مثل زرشک، اختلال در رفت و آمدهای درون شهری و برون شهری به ویژه در روز جمعه از مخاطرات اولین بارش پاییزی عنوان شده است.

 

جمع‌آوری باقیمانده محصولات کشاورزی از قبیل زرشک و انتقال به مکان‌های سرپوشیده، اجتناب از سفرهای غیرضروری به ویژه در روز جمعه، پرهیز از چرای دام و قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی، پاکسازی کانال‌های آب، تهیه سوخت مورد نیاز برای گرمایش سالن‌های پرورشی و گلخانه‌ها، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سمپاش‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی و محافظت از کندوهای زنبور عسل نیز توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

 

اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم درباره بارندگی رگباری در استان با توجه به پیش‌بینی هواشناسی به‌ویژه به کشاورزان و عشایر هشدار داد و اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی رگباری در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری تیم‌های شهرستانی مدیریت بحران در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند، درمیان، خوسف، زیرکوه و قاینات در حالت آماده‌باش هستند.

بیشتر بخوانید   تالار شهر بیرجند به کما رفت؛ پروژه‌ای ۷ ساله با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصدی

 

اداره کل مدیریت بحران با توجه به اینکه نخستین بارش سال زراعی جدید است از مجموعه فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خواسته است تا سیل‌بندها، دیوارهای حفاظتی و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی را مورد بررسی قرار دهند و اطلاع رسانی لازم به مردم انجام شود.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

خراسان جنوبی در پاییز امسال تاکنون بارندگی نداشته است و بارش رگباری اوایل شهریور امسال در شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه خساراتی برجا گذاشت.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها