۱۵ میلیارد ریال برای مطالعات آبخیزداری در خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای انجام مطالعات آبخیزداری در این استان ابلاغ شده که سهم استانی این اعتبار تاکنون تخصیص یافته است.

به گزارش “پیام خاوران “ علیرضا نصرآبادی اظهار داشت : در حال حاضر مظالعات هشت حوزه آبخیز به مساحت ۸۳ هزار و ۴۶۰ هکتار در دست اجرا است.

وی بیان کرد: از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مطالعات حوزه آبخیز، تاکنون سه میلیارد ریال سهم استانی تخصیص یافته و ۱۲ میلیارد ریال سهم ملی هنوز تخصیص نیافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموع حوزه‌های آبخیز استان هفت میلیون و ۵۹۷ هزار و ۷۰۰ هکتار است که تا پایان سال گذشته مطالعات ۱۵۲ حوزه انجام شده است.

 

بیشتر بخوانید 

۱۲۷ سازه آبخیزداری خراسان جنوبی در دست احداث است

۱۰ سازه آبخیزداری و آبخوانداری در قاینات به بهره‌برداری رسید

 

وی ادامه داد: تا پایان سال گذشته مطالعات نهایی یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۵۴ هکتار از حوزه‌های آبخیز استان معادل ۲۳ درصد حوزه‌ها انجام شده است.

نصرآبادی به اجرای سازه‌های آبخیزداری در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای سازه‌های آبخیزداری به استان اختصاص یافته است.

وی افزود: با تخصیص این اعتبار اکنون ۹۵ سازه آبخیزداری در سطح ۱۶ هزار هکتار از عرصه‌های بالادست قنوات استان در دست اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع این سازه‌ها، ۴۸ مورد سازه گابیونی، ۱۰ سازه خاکی و سرریز ملات، ۳۶ سازه سنگ و ملات و یک مورد مرمت عملیات سنگی است.

وی با بیان اینکه مجموع این پروژه‌ها اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: این سازه‌ها در ۱۹ حوزه آبخیز شهرستان‌های استان در حال احداث است.

بیشتر بخوانید   اجرای طرح آمران سلامت در خراسان جنوبی

نصرآبادی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۶ سازه آبخیزداری به بهره‌برداری رسیده است عنوان کرد: مجموع سازه‌های آبخیزداری در دست اجرا حداکثر تا دهه فجر یا هفته منابع طبیعی امسال به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به آبگیری سازه‌های آبخیزداری یادآور شد: در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تاکنون) یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان مهار شد که بیشتر مربوط به شهرستان نهبندان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به مزایای آبخیزداری در اجرای طرح‌های مقابله با خشکسالی و سیلاب گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی کشور شاهد همزمانی سیل و خشکسالی با یکدیگر هستیم.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، نحوه بارش‌ها و زمان آن تغییر کرده است به این شکل که در بازه زمانی کم بارندگی شدید داریم که موجب سیلاب می‌شود.

نصرآبادی گفت: در چنین شرایطی بهترین گزینه، توسعه طرح‌های آبخیزداری است تا شاهد اثرات و مشکلات تخریبی سیلاب در مناطق مختلف نباشیم همانطور که در سال اخیر کمترین میزان خسارت سیلاب را در استان داشته‌ایم.

منبع:ایرنا

انتهای پیام / ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها