کاروانسراهای خراسان جنوبی نامزد ثبت میراث جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نامزدی کاروانسراهای خراسان جنوبی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد تایید قرار گرفته است و در سال جدید میلادی به عنوان پنجمین اثر این استان ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران “،حسن رمضانی اظهار داشت : در این پرونده برخی کاروانسراهای کشور که واجد ارزش تشخیص داده شده به لحاظ اسلوب و مشخصات معماری وجود دارد که تعدادی از کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از جمله کاروانسرای چهل پایه استان که در بین راه نایبند به راور قرار گرفته است لذا امیدواریم با این اتفاق به لحاظ آثار ثبت شده جهانی جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور باشیم.

 

بیشتر بخوانید

بهره‌برداری از ۲۰ پروژه گردشگری در خراسان جنوبی

ممنوعیت ورود به اماکن گردشگری خراسان جنوبی ادامه دارد

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از اختصاص ردیف اعتبار ملی پایدار و پایگاه مدیریتی به ثبت هر یک از آثار جهانی خبر داد و افزود: ششمین اثر ثبت جهانی هم آسبادهای خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی یک اثر اظهار داشت: ابتدا اثر تاریخی واجد ارزش شناسایی و به یونسکو معرفی شود و پس از آن یونسکو با بررسی مستندات و وضعیت بنا آن را در فهرست موقت ثبت می‌کند.

رمضانی عنوان کرد: در صورتی که اثر در فهرست جهانی قرار گیرد از مهمترین پیامدهای جهانی شدن این است که بنا ردیف اعتباری ملی گرفته و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو به آن اختصاصی می‌یابد.

وی گفت: معرفی اثر جهانی شده به ۱۶ زبان دنیا از دیگر مزایای جهانی شدن است لذا امیدواریم برای سال ۲۰۲۲ آسبادهای استان ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۶ سنگ آسباد در استان شناسایی شده است گفت: حدود ۷۰ درصد آسبادهای شناسایی شده ایران در خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید   نماز عید فطر فقط در مساجد خراسان جنوبی اقامه می‌شود

وی ادامه داد: در وضع موجود بیشترین تمرکز آسبادهای ایران در شهر طبس مسینا بوده گرچه در گذشته شهر نهبندان بزرگترین زنجیره آسبادهای دنیا را داشته اما اغلب آنها تخریب شده و اکنون از ۹۰ آسباد ۱۴ مورد باقی مانده است.

رمضانی عنوان کرد: آسبادهای خواف و نشتیفان در خراسان رضوی، قلعه مچی و چند مورد دیگر در سیستان و بلوچستان، طبس مسینا، علی‌آباد و نوغاب هندوالان در شهرستان درمیان، خوانشرف، خونیک سفلی و چهارفرسخ در شهرستان نهبندان از جمله آسبادهایی هستند که در فهرست ثبت جهانی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به مرمت ۹۰ آسباد در استان گفت: برای عملیات مرمت آسبادهای خراسان جنوبی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تا سال ۹۲ حدود ۶ هزار و ۶۸۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود که اکنون این تعداد به یک هزار و ۱۵ اثر رسیده است.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

وی گفت: آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر به چهار اثر افزایش یافته و اکنون باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد هم به عنوان روستای جهانی حوله بافی (توبافی) ثبت جهانی هستند.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها