یلدای گرانی در خراسان جنوبی/کرونا به عزیزانمان هدیه نکنیم

شرایط کرونایی و گرانی ها، آخرین شب یلدای قرن را متفاوت تر از دیگر سالها کرده است و خطر اوج گرفتن دوباره‌ بیماری در دورهمی‌ها در کمین است.

به گزارش “پبام خاوران “  کرونا تن مردم دیار ما را تب‌دار کرده و روزانه در کشورمان جان بیش از ۲۰۰ نفر را می‌گیرد. در خراسان‌جنوبی نیز هر چند طی دو هفته اخیر آمار مبتلایان رو به کاهش است ولی همه مسئولان و کارشناسان وضعیت را شکننده می‌دانند.

صاحب نظران معتقدند اگر در شب‌های طولانی زمستانی و به ویژه شب یلدا مردم از دورهمی‌های فامیلی چشم‌پوشی نکنند احتمال بازگشت به شرایط قبل و قرمز شدن وضعیت خراسان‌جنوبی وجود دارد و در کشور نیز ممکن است آمار به همان بیش از ۳۵۰ فوتی در روز برسد.

از طرف دیگر مردم خراسان‌جنوبی همواره آئین‌ها و سنت‌های شب یلدا را پاس داشته و آن را زمینه‌ساز تقویت بنیان خانواده، صله ارحام و محکم شدن پیوندهای فامیلی می‌دانند. حال این سوال مطرح است که شب یلدای امسال را باید چگونه گذراند؟

شهناز بهروزی از شهروندان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شکی نیست بی توجهی ما به پروتکل‌های بهداشتی در شب یلدا در وهله اول به خود ما و عزیزانمان آسیب می‌زند و همچنین کادر درمانی را خسته‌تر می‌کند.

 

سنت‌های شب یلدا را متفاوت برگزار کنیم

وی بیان‌کرد: سال‌های گذشته در بسیاری از خانواده‌ها رسم بود همه خواهرها و برادرها و حتی اقوام در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شدند و سنت‌های شب یلدا و یا به قول مردم خراسان‌جنوبی شب چله را پاس می‌داشتند.

این شهروند خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی این تجمعات را در یلدای امسال ناممکن کرده است، یادآور شد: می‌توانیم از طریق فضای مجازی این دیدارها را داشته باشیم و یا در جمع چند نفره خانواده خودمان به همراه همسر و فرزندان این رسوم را به جا آوریم.

رضا حسنی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی  بیان‌کرد: اگر دوست داریم در نوروز ۱۴۰۰ در کنار عزیزانمان باشیم و به دیدار آنان برویم در شب یلدای امسال باید از دورهمی‌های فامیلی پرهیز کنیم.

 

بیشتر بخوانید 

کرونا میهمانی ناخوانده که حلاوت یلدا را به تلخ کامی بدل کرده

توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی برای داشتن “شب یلدایی” به یادماندنی

 

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم برخی از آداب و رسوم شب یلدا را در جمع کوچک خانواده خودمان داشته باشیم، گفت: چه اشکالی دارد در شب یلدا پدر و مادر و فرزندان در کنار هم از خاطرات شیرین گذشته بگویند، آجیل و میوه مصرف کنند و تجربیات خود را در اختیار فرزندان بگذارند.

 

قیمت‌های صعودی میوه و آجیل شب یلدا

بیشتر بخوانید   سرپرست جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی منصوب شد

حسنی یادآور شد: البته در کنار همه این مسائل باید از قیمت روز افزون میوه و آجیل و شیرینی شب یلدا نیز سخن گفت که دیگر برخی از خانواده‌ها حتی برای جمع کوچک خانوادگی‌شان نیز نمی‌توانند این اقلام را خریداری کنند.

وی گفت: حقیقتاً خریداری انار کیلویی ۱۵ هزار تومان، پرتقال کیلویی ۱۳ هزار تومان و موز حدود ۲۱ هزار تومان برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست.

وی تصریح کرد: خرید آجیل که مدت‌ها برای خانواده‌ها آرزو شده است و خرید آن در توان قشر متوسط جامعه هم نیست.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه دستمزدمان کفاف هزینه‌های ماهیانه را هم نمی‌کند، عنوان کرد: قطعاً بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند شب یلدا را متفاوت با دیگر شب‌های سال داشته باشند.

همتی فر با بیان اینکه متأسفانه روزانه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، عنوان کرد: متأسفانه برخی مسئولان در بحث نظارتی فقط شعار می‌دهند در عمل ما اتفاق خاصی را در کاهش قیمت‌ها در کف بازار نمی‌بینیم.

وی می‌گوید: در استان تنها سخنی که بعد از ابراز گلایه از گرانی کالاهای مختلف می‌شنویم این است که گرانی‌ها مختص به استان نیست و از دست ما خارج است.

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه طی دو هفته گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کاهش یافته است.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر میزان مبتلایان روزانه خراسان‌جنوبی به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است که تداوم این وضعیت به استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی بستگی دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تا قطع زنجیره انتقال رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورت دارد، بیان‌کرد: یکی از نگرانی متولیان بهداشت و سلامت در کشور و استان دورهمی‌های شب یلدا است.

۶۰ درصد ابتلاء های استان درون خانوادگی است

شریف‌زاده گفت: در خراسان جنوبی ۶۰ درصد موارد ابتلاء به کرونا ابتلاء های درون خانوادگی است که این آمار به نسبت میزان کشوری که ۵۶ درصد است، بسیار بالا است.

وی اظهار کرد: در این راستا اولین و مهمترین توصیه ما به عنوان متولیان امر سلامت به مردم و همه استانی‌های عزیز این است که شب یلدا را تنها در کنار اعضای خانواده خود یعنی همان افرادی که زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند، برگزار کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: دیدار با دیگر اقوام و آشنایان را می‌توان از طریق فضای مجازی نیز برگزار کرد تا ان شاء الله بتوانیم هر چه زودتر به پایان اپیدمی کرونا نزدیک شویم.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی بر ریل کاهش نرخ بیکاری

 

برگزاری دورهمی‌های فامیلی با رعایت پروتکل‌ها در تضاد است

شریف زاده گفت: ممکن است برخی بگویند ما دورهمی‌های شب یلدا را برگزار می‌کنیم و در کنار آن پروتکل‌های بهداشتی را در این دورهمی‌ها نیز مراعات می‌کنیم، که این امر شدنی نیست.

وی اظهار کرد: وقتی ۱۰- ۲۰ نفر در یک سالن ۴۰ متری دور هم جمع شوند بعد از گذشت دو- سه ساعت در صورت وجود یک بیمار مبتلاء به کرونا (ولو بدون علامت) حدود ۸۰ درصد افراد حاضر در این جمع به کرونا مبتلاء می‌شوند.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در پیشگیری از شیوع کرونا تهویه مناسب فضا است که با توجه به سردی هوا بی شک این مهم مراعات نمی‌شود و در و پنجره‌ها همه بسته است.

احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: شب یلدا به همراه خود سنت‌ها و آئین‌های فراوانی دارد که بسیاری از آنان را به علت ماهیت دست جمعی در شرایط شیوع کرونا نمی‌توان برگزار کرد.

وی اظهار کرد: اما برخی از آئین‌ها و سنت‌های شب یلدا را می‌توان به صورت فردی به همراه اعضای خانواده برگزار کرد و نگران شیوع کرونا نیز نبود.

 

سنت‌هایی که در شرایط کرونا نیز می‌توان برگزار کرد

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان‌کرد: به عنوان مثال از قدیم رسم بوده که در شب یلدا مردم میوه‌های قرمز رنگ چون انار، سیب و هندوانه مصرف می‌کردند که این کار را در جمع خانواده به دور از دورهمی‌های آسیب‌زا نیز می‌توان انجام داد.

برآبادی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی علاوه بر میوه‌های ذکر شده خوردن عناب به عنوان یکی از میوه‌های محلی استان نیز مرسوم بوده و به واسطه خواص متعدد آن زینت بخش محافل و سفره‌های شب یلدا بوده است.

 

شاهنامه‌خوانی برای فرزندان فراموش نشود

وی با اشاره به اینکه از دیگر آداب و سنن شب یلدا شاهنامه خوانی و حافظ خوانی بوده است، گفت: این سنت را نیز در شب یلدای امسال می‌توان برگزار کرد و پدر خانواده برای فرزندان خود اشعاری از حافظ و یا شاهنامه بخواند.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: همچنین در خراسان‌جنوبی رسم بوده که اشعار ابن حسام خوسفی که حاوی مدح و منقبت اهل بیت (ع) است را نیز در شب یلدا می‌خواندند.

بیشتر بخوانید   افغانستان بهترین بازار هدف کالاهای صادراتی در شرایط تحریم

برآبادی گفت: همچنین در راستای تکریم بزرگترها و حفظ آداب و رسوم این شب می‌توانیم به صورت مجازی و از طریق ابزارهای الکترونیکی از حال و احوال همدیگر با خبر شویم.

 

طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۲ تا ۳۰ آذر

اشرفی مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز در زمینه نظارت بر قیمت محصولات و اقلام ویژه شب یلدا گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۲ آذر آغاز شده و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: مردم در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس بگیرند و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

حمید ملانوری استاندار خراسان‌جنوبی نیز ۲۳ آذرماه در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تقدیر از همراهی مردم، اصناف و تمامی گروه‌های استان با محدودیت‌های کرونایی، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم دورهمی‌های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

وی بیان‌کرد: با همراهی مردم و تعامل همه حوزه‌ها، در حال حاضر شرایط خوبی داریم و لازم است این تعاملات ادامه پیدا کند.

 

یلدا را مجازی برگزار کنیم

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه همه باید دست به دست هم بدهیم تا این شرایط بهتر شود و شاهد ریشه کن شدن بیماری در استان باشیم، یادآور شد: یکی از موارد کمک کننده برگزاری یلدای مجازی است که این اتفاق به ما کمک می‌کند که به زودی شاهد شکست قطعی کرونا در استان باشیم.

شاید چشم پوشی از دورهمی‌هایی که در شب یلدا سنت هر ساله ما بوده، کمی سخت باشد ولی اگر به این نکته بیندیشیم که در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید رنج بیماری را همراه یک عزیز از آشنایان و دوستان کنیم، بی شک با رغبت شب یلدا را گونه‌ای دیگر برگزار خواهیم تا ان شاء الله وقتی در جمع خانوادگی خودمان تفالی به دیوان شاعر شیرین سخن می‌زنیم، حافظ از سلامتی و تندرستی بگوید و بخوانیم تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد / سلامت همه آفاق در سلامت توست / به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد

منبع:مهر

انتهای پیام /۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها