رهاسازی پساب فاضلاب بیرجند برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اولویت نخست این شرکت را تغذیه‌ سفره‌های آب زیرزمینی اعلام کرد و گفت: پساب فاضلاب را رهاسازی می‌کنیم تا دشت تشنه بیرجند به حالت اولیه برگردد.

به گزارش “پیام خاوران “،احمد قندهاری اظهار داشت: پساب خروجی فاضلاب بیرجند استاندارد است و هیچ‌گونه آلودگی از این بابت محیط زیست را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان به طور مرتب نمونه‌گیری از پساب فاضلاب خروجی از تصفیه خانه بیرجند را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از نظر وزارت نیرو پساب فاضلاب، آب جدیدی نیست که مصرف جدیدی برای آن ایجاد کنیم مگر در شرایط خاص، بلکه باید پساب مستقیم به منابع آب زیرزمینی تغذیه شود.

قندهاری با بیان اینکه رودخانه شاهرود یکی از بهترین رودخانه‌ها برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی است تصریح کرد: تمامی پساب فاضلاب تصفیه‌خانه بیرجند در کمتر از ۱۰ کیلومتر در حوالی روستای سیوجان به منابع آب زیرزمینی نفوذ می‌کند.

وی به کیفیت پساب فاضلاب بیرجند و رصد مستمر آن اشاره کرد و گفت: برخی مردم نگران این بودند که پساب سبب انتشار بوی نامطبوع شده است در حالیکه هیچگونه بویی وجود ندارد بلکه بو در اطراف تصفیه‌خانه است.

 

بیشتر بخوانید

مخازن آبی خراسان جنوبی ۱۱۳ میلیون مترمکعب کسری دارد

درخواست فرماندار نهبندان برای شتاب بخشی به پروژه سد بندان

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب بدون شک بوزا است عنوان کرد: تصصفیه خانه کنونی فاضلاب بیرجند برکه بی هوازی دارد که گاز متان ایجاد می‌کند.

قندهاری یادآور شد: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است تا بهار ۱۴۰۰ وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به نگرانی مردم از پمپ‌های اطراف مسیر پساب فاضلاب گفت: در حال حاضر هیچ پمپی وجود ندارد و از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده پمپ مراتب را با ما در میان بگذارند تا جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید   تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌های حج تمتع

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: از هفته گذشته که رهاسازی پساب فاضلاب آغاز شده است بطور مکرر بازدید داشته‌ایم و نمونه گیری از پساب انجام می‌شود اکنون به اطمینان می‌گوییم این آب نه تنها مضر نیست که برای سفره‌های آب زیرزمینی مفید است.

قندهاری بیان کرد: اگر کشاورزان یا افرادی بخواهند از این آب برای کشاورزی استفاده کنند بعد از تایید جهاد کشاورزی است، گرچه معتقدیم آب در دامنه استاندارد سازمان استاندارد ایران و سازمان محیط زیست است و هیچ مشکلی برای کشاورزی‌ ندارد، اما با احتیاطی که داریم باید مورد تایید جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: هفته آینده نشستی با مسوولان سازمان جهاد کشاورزی برگزار خواهیم کرد تا محصولاتی که با این آب قابلیت کشت دارند را تایید نهایی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از تایید الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی بخشی از این آب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت به این شرط که چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند.

قندهاری عنوان کرد: طرح بلندمدتی داشتیم که پساب فاضلاب بیرجند جایگزین چاه‌های کشاورزی شود که همکاری در این زمینه مقداری ضعیف بوده است.

وی افزود: برای چند چاه کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوسف لوله‌کشی انجام شده و در حال مذاکره هستیم تا پساب جایگزین چاه‌ها شود که امید است در این زمینه همکاری بیشتری لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هیچ نگرانی بابت رهاسازی پساب در مسیر رودخانه وجود ندارد از طرفی ای سی پساب اکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ است در حالیکه در روستای فدشک خوسف ای سی آب طبیعی ۲۶ هزار است یعنی فوق شور، این آب کمک می‌کند شوری آب تا حدودی گرفته شود.

بیشتر بخوانید   برگزاری مرحله دوم جشنواره باجه های بانکی روستایی پست بانک خراسان جنوبی

وی تاکید کرد: اتفاقا مردم این منطقه مشابه شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو باید مطالبه‌گر رهاسازی پساب تصفیه شده فاضلاب باشند تا آب شرب و کیفیت منابع آب زیرزمینی این مناطق بهتر و شیرین‌تر شود.

قندهاری ظرفیت تصفیه‌خانه کنونی فاضلاب بیرجند را روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است عنوان کرد و گفت: همچنین ظرفیت مدول دوم روزانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است که ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

رهاسازی پساب فاضلاب بیرجند چند روزی است که سبب نگرانی برخی از روستاییان حاشیه رودخانه شاهرود بیرجند از جمله اهالی سیوجان، تقاب و معصوم‌آباد خوسف شده و در این خصوص مکاتباتی توسط مردم به فرمانداری، اداره محیط زیست، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خوسف برای پیگیری موضوع انجام شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها