آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی تحت کنترل است

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که هفته گذشته در ۲ واحد مرغداری این استان شناسایی شد، با رصد و پایش شبانه‌روزی همکاران تحت کنترل است.

به گزارش “پیام خاوران “ محمد اصغرزاده اظهار داشت : اواسط هفته گذشته متوجه تلفات غیر متعارف ۲ واحد مرغداری در استان شدیم که از همان ابتدا نسبت به قرنطینه کامل واحد مرغ تخمگذار و استقرار نیروها در آنجا اقدام شد.

وی گفت: مهارهایی که نیاز بود طبق پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صورت گرفت و تمامی محصولات این واحدها توقیف شد و اجازه خروج آنها داده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: حدود پنج روز است که همکاران ما نسبت به مهار این ۲ واحد مرغداری اقدام کردند که یک واحد تمام شد و یک واحد هم امروز مختومه می‌شود تا از انتشار این ویروس به سایر واحدها جلوگیری کنیم.

 

بیشتر بخوانید 

خراسان جنوبی پیشرو در پرورش مرغ استاندارد

بیش از سه میلیون دام در خراسان جنوبی واکسینه شدند

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ محصولی از این واحدها وارد بازار نشده است افزود: پیوسته سوال می‌شود که آیا تخم مرغ استان مشکل دارد؛ در حالی که تمامی محصولات داخل بازار و فراورده‌های دام و طیور تحت نظارت دامپزشکی است، سلامت مردم خط قرمز ما است و هیچ گونه مماشاتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

اصغرزاده بیان کرد: ما هم از همین محصولات مانند مردم استفاده می‌کنیم و حمل و نقل فراورده‌های مرغ و تخم مرغ به خارج استان با مجوز دامپزشکی هیچ منعی ندارد و تولیدکنندگان طبق مجوز صادر شده می‌توانند به این کار اقدام کنند.

وی گفت: پیگیری‌ها برای ورود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به خراسان جنوبی صورت گرفته است که ۷۵۰ هزار دز واکسن امروز وارد استان می‌شود.

بیشتر بخوانید   مقاوم‌سازی مسکن روستایی از اولویت‌های خراسان جنوبی است

وی ادامه داد: مرغدارانی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند که طبق نظر دامپزشکی واحدهای آنها عاری از هر گونه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشد و قبل از واکسیناسیون، آزمایش‌های لازم مورد تایید قرار گرفته باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه کانون جدید بیماری در استان خراسان جنوبی غیر از ۲ واحد قبلی شناسایی نشده و با رصد و پایش‌هایی که انجام دادیم، سه واحد مشکوک بود که پس از انجام آزمایش، عاری از بیماری اعلام شد.

وی افزود: یک واحد مشکوک داریم که در حال بررسی است و نتیجه آن امروز اعلام می‌شود.

اصغرزاده تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که سویه‌های مختلفی دارد و خوشبختانه سویه مشاهده شده در خراسان جنوبی (H۵N۸) تاکنون ابتلای انسانی در مورد آن مشاهده نشده است.

وی گفت: بنابراین نگران بحث انسانی و فراورده‌ها نیستیم فقط موضوع انتشار ویروس است تا در بازه زمانی کوتاه‌تر ویروس مهار شود و به سایر واحدها گسترش پیدا نکند که تاکنون نتیجه خوبی گرفتیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: مرغداران هم نسبت به رعایت امنیت زیستی توجه کنند زیرا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در صورت شیوع تلفات سنگینی خواهد داشت و حفظ سرمایه دام و طیور استان برای ما بسیار مهم است.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی به صورت روزانه وضعیت سلامت واحدها را رصد می‌کنند و از مرغداران درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در مرغداری‌ها موضوع را بسرعت به دامپزشکی گزارش کنند.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

بیشتر بخوانید   تفاهم نامه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی مبادله شد

 

اصغرزاده بیان کرد: تخم مرغ در بازار هیچ گونه مشکلی ندارد و مورد تایید دامپزشکی است همچنین با پختن تخم مرغ و حرارت بالای ۵۰ درجه ویروس‌ها حتی کرونا هم از بین می‌رود و جای نگرانی نیست.

۷۸۹ واحد مرغداری گوشتی و ۴۹ واحد مرغداری تخمگذار و پولت در خراسان جنوبی فعال است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها