انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی محور توسعه خراسان جنوبی

دالان‌های بادی مناسب و روزهای آفتابی خراسان جنوبی در اغلب فصول سال مزیت اقتصادی است که مدتی است مورد توجه قرار گرفته و سبب افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر شده است.

به گزارش “ پیام خاوران “، خراسان جنوبی با وجود زمینه مناسب اقلیمی و تابش آفتاب و باد در بیشتر مناطق و در اکثر فصول سال، قابلیت تولید انرژی‌های نو و پاک را دارد.

اقلیم این خطه از سرزمین ایران سبب شده تا باد و آفتاب بهانه‌ای شده تا خراسان جنوبی بتواند به قطب انرژی‌های نو تبدیل شود و از بابت سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های بادی و خورشیدی قدم‌هایی در راه توسعه و آبادانی استان برداشته شود.

خراسان جنوبی ۳۲۰ روز در سال آسمان آفتابی دارد و شدت تابش نور خورشید بهترین شدت را برای ایجاد نیروگاه خورشیدی دارد به گونه‌ای که بام هر خانه‌ای می‌تواند به عنوان یک نیروگاه و مخزن ذخیره انرژی خورشیدی علاوه بر دشت‌ها و نقاط گسترده کویری باشد.

خراسان جنوبی همچنین دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد.

دالان‌های بادی نهبندان، سربیشه، فردوس مناسب‌ترین نقاط برای ایجاد نیروگاه‌های بادی است که خراسان جنوبی چندان بهره‌مندی در زمینه استفاده از این انرژی تجدیدپذیر و ارزان را نداشته است.

یکی از قابلیت‌هایی که سرمایه گذاران خارجی را به سوی اقلیم خراسان جنوبی کشانده سوق دادن سرمایه‌های آنها در حوزه انرژی‌های پاک است به طوری که بیشترین اقبال را در این زمینه از سوی خارجی‌ها شاهد هستیم که خود می‌تواند یک نقطه قوت برای کسب درآمد و توسعه استان محسوب شود.

اجرای ۲ هزار نیروگاه خورشیدی در دستور کار است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ” پیام خاوران ” اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور توسعه فرصت‌های شغلی برای اقشار نیازمند در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و در جهت تنوع بخشی به فعالیت‌های بخش اشتغال و خودکفایی و حسب رایزنی‌های به عمل آمده با سازمان انرژی‌های نو ایران مقرر شده طرح های نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس (۵ کیلوواتی) اجرایی شود.

بیشتر بخوانید   4 هزار و 867 وسیله نقلیه سنگین و نیمه سنگین به مراکز معاینه فنی خراسان جنوبی مراجعه کردند

رضا سلم آبادی افزود: با توجه به شرایط خاص استان از جمله برخورداری از ۳۲۰ روز آفتابی در سال عدم نیاز به سوخت فسیلی، عدم نیاز به آب، قابلیت تزریق برق به شبکه توزیع برق بدون نیاز به کابل فشار قوی، عمر طولانی به دلیل نداشتن استهلاک زیاد، عدم تولید آلاینده‌های محیط زیست و خرید تضمینی تولید و ایجاددرآمد نسبتا پایدار برای مجریان امکان اجرا برای متقاضیانی که سایر مشاغل را نمی‌توانند اجرا کنند و همچنین نیازمندترین گروه‌های تحت حمایت هستند اجرای این طرح برایشان درآمد ایجاد کرده و زمینه خودکفایی این خانواده‌ها را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۷ تاکنون ۱۸۹ نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد اجرا شده که میانگین درآمد ۱۳ میلیون ریال در سال جاری را نصیب افراد کرده و با نرخ تورم هر سال افزایش خواهد یافت.

سلم‌آبادی خاطرنشان کرد: در این راستا با استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای اجرای ۲ هزار نیروگاه تفاهم نامه‌ای منعقد شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۳ هزار و ۸۱۶ نفر واجد شرایط به ادارات برق معرفی، ۲ هزار و ۹۲۰ نفر توسط ادارات برق بررسی و یک هزار و ۷۱۵ نفر مورد تایید اداره برق برای اجرای طرح‌ها قرار گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: برای اجرای این طرح‌ها از منابع بلاعوض سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تسهیلات قرض الحسنه بانکها و منابع بلاعوض کمیته امداد استفاده خواهد شد.

نصب ۲۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی

مجری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار پیام خاوران ” اظهار داشت: پیک بار استان در گرمترین روز سال کمتر از ۳۰۰ مگاوات است.

بیشتر بخوانید   پیام تبریک مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به مناسبت نیمه شعبان

علیرضا پوزشی با بیان اینکه اساس انرژی کشور را نیروگاه‌های فسیلی، نیروگاه‌های گازی، ترکیبی، بخار و برق آبی تعیین می‌کند افزود: آلودگی محیط زیست به دلیل انتشار دی اکسید کربن که به ازای هر کیلو وات ساعت ۷۰۰ گرم است و مصرف آب و سوخت فسیلی که از منابع محدود در کشور ما هستند از معایب نیروگاه‌ها هستند.

مجری انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود، تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور از منابع فسیلی باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد و گذر از آینده را دچار مشکل خواهد کرد.

پوزشی تصریح کرد: سیاست گذاری در راستای تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر از وظایف وزارت نیرو است و در این راستا از سال‌ها پیش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تاسیس شده و مدیر عامل این سازمان یکی از معاونین وزیر نیرو است.

وی یادآور شد: با توجه به عدم امکان مدیریت در تولید نیروگاه‌های خورشیدی با افزایش ظرفیت نصب شده از این نیروگاه برقراری توازن بین تولید و مصرف سخت‌تر شده و این موضوع در برنامه‌های واحدهای دیسپاچینگ چه در سطح توزیع و چه در سطح فوق توزیع خلل ایجاد می‌کند و این موضوع ظرفیت قابل نصب نیروگاه خورشیدی را در هر استان محدود می‌کند.

مجری انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۲۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شده که این میزان ظرفیت نصب شده به نسبت پیک بار استان در انرژی خورشیدی در کشور اول است.

وی به نیروگاه‌های بادی اشاره کرد و افزود: نیروگاه‌های بادی نیز از جمله مولدین انرژی برق هستند که از منابع انرژی تجدید استفاده می‌کنند و امکان مدیریت در تولید در این نیروگاه‌ها وجود دارد اما در هر مکانی نمی‌توان این نیروگاه‌ها را نصب کرد.

بیشتر بخوانید    مشاور رسانه‌ای استاندار خراسان جنوبی:پرداختن به مشکلات و کمبودهای خراسان جنوبی یکی از وظایف رسانه‌ها است

پوزشی با بیان اینکه وجود باد مناسب در طول سال شرط اول برای مناسب بودن مکان نصب است گفت: شهر درح از شهرستان سربیشه به دلیل موقعیت خاص این مکان، از نظر ارتقاء و جهت کوه های اطراف و جهت باد به دالان باد مناسبی برای احداث این نوع نیروگاه تبدیل شده است.

۵ هزار نیروگاه خورشیدی خانگی احداث می‌شود

مجری انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی در شهر درح در حال اجرا است که این پروژه با در نظر گرفتن مراحل مطالعاتی و بررسی‌های مورد نیاز تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: در صورت فراهم شدن شرایط در نظر است به منظور توانمندسازی قشر محروم و آسیب پذیر با همیاری استانداری و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و سرمایه گذاری مردم در روستا ها در بحث احداث ۵ هزار نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی خانگی اقدام شود.

پوزشی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح نیز به میزان ۲۵ مگاوات به ظرفیت نصب شده خورشیدی اضافه خواهد شد.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

در بحرانی که قهر طبیعت خراسان جنوبی را در خود غرق می‌کند به طور قطع سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر می‌تواند راهگشاترین اقدام برای دستیابی به درآمد و گام نهادن در راه توسعه باشد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها