کمیته جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی راه‌اندازی و تشکیل شد.

به گزارش “پیام خاوران “ تشکیل ستاد توسعه خاوران از برنامه‌های مدیریت عالی استان با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن در خراسان جنوبی است که ۱۷ دی ماه با حضور استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف از تشکیل ستاد توسعه خاوران دعوت از همگان برای تلاش به منظور توسعه استان است و همه دستگاه‌ها موظفند تا شرایط لازم برای تحقق این وظیفه مهم را فراهم کنند.

حمید ملانوری افزود: این ستاد با هدف حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار راه‌اندازی شده که خواهان حضور و فعالیت در استان هستند تا بروکراسی‌های اداری در صدور مجوز، بسیار کوتاه شود.

استاندار به عنوان رییس ستاد توسعه خاوران و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی دبیر این ستاد است.

اعضای اصلی ستاد شامل معاونان استاندار، نماینده امام جمعه مرکز استان، رییس مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندار مرکز استان، رییس دانشگاه بیرجند، فرمانده سپاه پاسداران، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، مشاور جوان استاندار، رییس بنیاد نخبگان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، مدیر گروه مطالعاتی طرح آمایش استان، رییس شورای اسلامی استان و سه نفر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به انتخاب استاندار هستند.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد مؤثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند.

اولین نشست کمیته جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در اتاق بازرگانی برگزار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این نشست بر نگهداشت سرمایه‌گذاری‌های موجود در استان تاکید کرد و گفت: استراتژی‌های توسعه استان تدوین شود.

 

بیشتر بخوانید 

ستاد توسعه خاوران تشکیل شد

لزوم ایجاد انگیزه در فضای سرمایه گذاری خراسان جنوبی

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی میزبان مسابقات دوچرخه‌سواری تریال قهرمانی آسیا می‌شود

 

محسن احتشام افزود: این کمیته ذیل ستاد توسعه خاوران تشکیل شده است.

وی با اشاره به شعار استاندار خراسان جنوبی مبنی بر «تدبیر، تلاش و توسعه» اظهار داشت: این شعار می‌تواند برازنده این ستاد باشد و امیدواریم این جملات زیبا را در فضای عملیاتی پیاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه رفتارهای الگویی مدیریتی برای سرمایه‌گذاری است عنوان کرد: باید برای سرمایه‌گذاری در استان ایجاد انگیزه شود.

وی به راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند اشاره کرد و گفت: مدیر این مرکز مسئول دبیرخانه کمیته جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان خواهد بود.

احتشام با تاکید بر اینکه باید فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری استان احصا و تجزیه و تحلیل شود افزود: استراتژی‌های توسعه خراسان جنوبی را تدوین و ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوص اختیارات ندارد گفت: ستاد توسعه خاوران زمینه‌ای برای یک همت و هم‌افزایی جمعی در جهت رسیدن به توسعه باشد و اگر همه در کنار هم با هم‌افزایی مشترک عمل کنیم، توسعه استان محقق خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه باید به معنای واقعی فضای کسب و کار را تسهیل و موانع سرمایه‌گذاری را برداریم عنوان کرد: در بسیاری از واحدهای تولیدی استان بیکاری پنهان وجود دارد که باید شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه تسریع در حل و فصل مشکلات سرمایه‌گذاری های موجود باید در اولویت قرار گیرد گفت: سرمایه‌گذاران فعلی ما الگویی برای سرمایه‌گذاران آتی خواهند بود بنابراین باید در جهت رفع مشکلات آنها گام‌های عملیاتی برداشته شود.

احتشام با تاکید بر اینکه باید قوانین اقتضایی وضع شود تصریح کرد: قطعا ما نمی‌توانیم قانونی که در مرکز کشور اجرا می‌کنیم را در خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان پیاده کنیم و به توسعه برسیم.

وی افزود: پشتیبانی از سرمایه‌گذاری لازمه توسعه است و در این راستا می‌طلبد بعد از جذب سرمایه‌گذاران آنها را تنها نگذاریم.

وی با اذعان به اینکه خرد جمعی و هم‌افزایی در استان یزد موجب شده تا این استان الگوی توسعه صنعتی در کشور باشد گفت: لازم است مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای استان مشخص و اجرایی شود.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه باید شرایط سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف برابر باشد ادامه داد: این شرایط در حال حاضر برابر نیست بنابراین نیاز است مشوق‌هایی چون کاهش نرخ مالیات یا کاهش نرخ سود تسهیلات تولید را در نظر بگیریم تا سرمایه‌گذار انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این استان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید   ثبت مهارت ساخت کیسه چِکَن دوزی در فهرست میراث معنوی

وی ایجاد انگیزه را اصلی مهم برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها در استان دانست و گفت: اتاق بازرگانی بیرجند تاکنون با تمام توان در خدمت توسعه استان بوده و تعامل موثری نیز با بخش دولتی در استان داشته‌ایم.

احتشام افزود: ما به عنوان بخش خصوصی انتظار و توقع داریم به نظرات و پیشنهاد و طرح‌های صاحبنظران و کارشناسان این بخش توجه شود، توسعه امروز مرد میدان می‌خواهد و مرد میدان هم نیز لازم است تا موانع را از پیش پای سرمایه‌گذار بردارد.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری صرف جلسات و مطرح کردن موضوعات نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد تصریح کرد: همت بخش خصوصی و دولتی می‌تواند عامل توسعه استان باشد.

 

بررسی اهلیت سرمایه‌گذاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این کمیته یک زیر کمیته با عنوان بررسی اهلیت سرمایه‌گذار را دارد.

مشیرالحق عابدی از حضور تیم سرمایه‌گذاری در استان طی هفته جاری خبر داد و افزود: اقدامات شایسته اتاق بازرگانی برای جذب و حضور سرمایه‌گذاران در استان قابل تقدیر است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در چندین پروژه توسط این گروه سرمایه‌گذار در استان انجام شود و رقم ریالی این طرح‌ها بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها با اولویت‌بندی پیگیری خواهد شد تصریح کرد: اتاق بازرگانی و مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی یکسری اقدامات را درخصوص اهلیت سرمایه‌گذارانی که هفته جاری به استان خواهند آمد را انجام داده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این سرمایه‌گذاران قرار است با برخی دستگاه‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها مباحثی را مطرح کنند که در قالب انعقاد تفاهم‌نامه از امکانات دستگاه‌ها بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، دانشگاه فرهنگیان و میراث فرهنگی استان در این زمینه جلسه مشترک با سرمایه‌گذاران خواهند داشت.

عابدی افزود: دستگاه‌های اجرایی ذیربط با سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران اهلیت سرمایه‌گذاران را تایید خواهند کرد و مشکلات سرمایه‌گذاران در آتی پذیرفته نخواهد بود چرا که مدیران در این ستاد صحه بر حضور سرمایه‌گذار خواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید   مسئول روابط عمومی بنیاد مسکن خراسان جنوبی منصوب شد

وی تاکید کرد: تلاش داریم تا قبل از حضور سرمایه‌گذاران از بهترین‌ها به بهترین نحو استقبال کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم.

وی گفت: اتاق ایران، خراسان جنوبی را دومین استان در همراهی بخش دولتی با بخش خصوصی معرفی کرده است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند نیز به طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: طرح احداث کارخانه منسوجات بدون بافت پزشکی با ۲۴۰ هزار یورو و اشتغال ۱۵۰ نفر از جمله این طرح‌ها است.

مهدیه ضیائیان افزود: چندین طرح نیز در حوزه کشاورزی استان از جمله ترمینال ضبط پسته، احداث کارخانه فرآوری خرما و احداث کارخانه فرآوری زرشک، شیر خشک و فرآوری عناب و کشتارگاه طیور و چندین واحد گلخانه‌ای پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: اعتبار طرح‌های بخش کشاورزی ۲۷ میلیون و ۷۰ هزار یورو با اشتغال هزار نفر است.

وی به اجرای طرح توسعه گردشگری خراشاد هم اشاره کرد و گفت: این طرح با ۲۵ میلیون و ۱۷۲ هزار یورو اجرا خواهد شد که کانون ماندگاری و اشتغال را داخل روستای خراشاد ایجاد می‌کند و حداقل ۱۵۰ نفر اشتغال هم برای این طرح پیش بینی شده است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: طرح احداث استخر سرپوشیده، مرکز رفاهی در بیرجند و مرکز آموزشی در فردوس از طرح‌هایی است که در حوزه آموزش و پرورش پیگیری خواهد شد و پیش بینی سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو است که بیش از ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی گفت: احداث باند دوم طبس به یزد، احداث باند دوم سربیشه به درح، احداث راه‌آهن زاهدان – زابل به بیرجند و اتصال به راه‌آهن سراسری مشهد، احداث باند دوم بیرجند – نهبندان – زاهدان، احداث باند دوم انارک خور از جمله طرح‌های سرمایه‌گذار در حوزه راه و شهرسازی است.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

ضیائیان افزود: طرحی نیز در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و ایجاد نیروگاه بادی درح است که سرمایه‌گذاری به مبلغ ۶۰ میلیون یورو پیش بینی شده و ۶۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: طرح پترو پالایشگاه هم برای استان پیشنهاد سرمایه‌گذاری شده که امیدواریم بعد از گذراندن مراحل تصویب طرح در استان عملیاتی شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام / ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها