سال پربار برای زنبورداران خراسان جنوبی

امسال به برکت بارش‌های بهاری زنبورداران خراسان جنوبی برداشت خوبی داشتند.

به گزارش “پیام خاوران “،  ابرهای حیات بخش كه سال های زیادی بود در آسمان استان ما كمتر دیده می شدند، امسال با دلی پر بر آسمان خراسان جنوبی ظاهر شدند، امید را در دل زنبورداران زنده کردند و باعث افزایش تولید عسل در منطقه شدند.

امسال به برکت بارندگی‌ها از سال‌های پر رونق برای صنعت زنبورداری است.

خراسان جنوبی به داشتن عسل زرشک و عناب معروف است در تولید این محصول خوب رشد داشته است  از مهمترین دلایل افزایش تولید عسل بارندگی و بهار خوب بود.

 

تولید عسل  ۲ محصول استراتژیک خراسان جنوبی

با توجه به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی که استانی کویری است میزان رطوبت عسل تولیدی زیر ۱۴ درصد است و از غلظت بالایی برخوردار است.

عسل، زرشک و عناب خاص منطقه جنوب خراسان است  و شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی کیفیت این عسل را حسابی بالا برده است و از نظر کیفیت عسل زرشک و عناب در کشور مقام اول را داریم.

گلدهی خوب درختچه‌های زرشک و درخت‌های عناب در سال جاری هم امید را به زنبورداران داد.

 

بیشتر بخوانید

رونق زنبورداری درسربیشه درسال جهش تولید

تولید بیش از ۵ تن فرآورده عسل در خراسان جنوبی

 

زرشک و عناب در صدر عسل های تولید شده خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت :هرساله  ۲۸۰ تن عسل در خراسان جنوبی برداشت می‌شود که نزدیک به ۶۵ درصد  عسل تولیدی مربوط به عسل عناب و زرشک است.

وی افزود : از هر کندو ۷ تا ۸ کیلو عسل برداشت می‌شودکه  تولید عسل در خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید   شعب اخذ رأی در استان خراسان جنوبی افزایش یافت

یوسفی فر گفت :عسل زرشک، عناب، آویشن، گشنیز، چهل گیاه، کلپوره، مرکبات، یونجه، گون و اسطوخودوس از جمله عسل‌های تولیدی خراسان جنوبی هستند.

خراسان جنوبی تولید کننده ۹۷ درصد زرشک جهان و ۹۵ درصد عناب ایران است که خواص درمانی بالایی دارند.

 

 

عسل های فرآوری شده ، راهی بازارهای خارجی

در خراسان جنوبی بزرگترین واحد بسته بندی عسل شرق کشور هم به کمک زنبور داران آمده است و عسل درجه یک زرشک و عناب را به صورت استاندارد بسته بندی می کنند.

یوسفی مسئول واحد بسته بندی عسل گفت : بیشترین عسلی که در این کارگاه بسته بندی می‌شود عسل عناب و زرشک است.

وی بابیان اینکه بسته بندی‌ها در این واحد متفاوت و متناسب با سلیقه‌ی بازار است.افزود : بسته‌های عسل در ظرف های ۲۵۰. ۴۰۰ ،۴۵۰،۵۰۰گرمی و یک کیلو گرمی بسته بندی می‌شود.

یوسفی ادامه داد : عرضه عسل زرشک و عناب تولیدی  علاوه بر داخل کشور به خارج از کشور هم صادر می‌شود و بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس خریدار این عسل هستند.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

چشم امید زنبورداران به بارندگی ها

امیدواریم که امسال هم بارش‌ها بابرکت باشد و کلنی‌های زنبورعسل را مملو از عسل زرشک و عناب کند و زنبورداران استان بتوانند از ظرفیت ۲ محصول راهبردی خراسان جنوبی به خوبی استفاده کنند و نتیجه این تلاش ، تولید عسلی باشد که هم در ایران و هم در دنیا مطرح شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها