بازار داغ شهریه‌های نامتعارف در باشگاه‌های ورزشی

شیوع ویروس کرونا اگرچه به تعطیلی هفت ماهه باشگاه ها منجر شده اما با وجود بازگشایی دوباره فضاهای ورزشی، رغبت ورزشکاران برای فعالیت در این مکان ها کاهش یافته است.

به گزاش “پیام خاوران “ بیشتر ورزشکاران از ترس ابتلا به ویروس کرونا قید فعالیت در باشگاه های ورزشی را زده و بسیاری از آن ها نیز به فعالیت خانگی با آموزش از فضای مجازی عادت کرده اند و این رویه در حال تداوم است و همین مسئله باعث به هم ریختن سیستم درآمدی باشگاه ها شده است.

به طوری که همزمان با بازگشایی مجدد باشگاه‌ها برخی از آن ها بدون توجه به قوانین، اقدام به افزایش خودسرانه شهریه ها و تبدیل برخی از ساعت های فعالیت برای آموزش خصوصی کرده اند که این موضوع موجب اعتراض‌ ورزشکاران به ویژه در بخش بانوان شده است.

یکی از ورزشکاران با گلایه از متغیر بودن شهریه برخی باشگاه ها می گوید: این دسته در شهر با نرخ های متفاوت فعال هستند، طوری که هزینه یک دوره آموزشی با تعداد جلسات برابر، از ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و بالاتر تعیین می شود و این هزینه بستگی به نظر مسئول باشگاه دارد.

 

بیشتر بخوانید 

چالش باشگاه‌های ورزشی در دوران کرونا | تسهیلاتی که دردی از باشگاه‌داران دوا نکرد

 

یکی دیگر از آن ها اظهار می کند: باشگاه ها دلیل افزایش شهریه را محدود شدن اجباری تعداد ورزشکاران هر شیفت برای رعایت فاصله اجتماعی و امکان برخورداری بیشتر از وسایل تمرینی و آموزش مربیان کلاس ها اعلام می کنند.

این ورزشکار دلیل اصلی حضور دوباره خود در باشگاه ورزشی را ادامه برنامه تمرینی خود برای تناسب اندام و جلوگیری از به هم خوردن دوره آموزشی خود مطرح می کند و می افزاید: در واقع آن دسته از ورزشکارانی که برنامه رژیم لاغری دارند و می خواهند تناسب و آمادگی خود را برای دوره پساکرونا و حضور در میدان های ورزشی حفظ کنند، همچنان از حضور در باشگاه ها استقبال می کنند.

بیشتر بخوانید   تعطیلی جایگاه CNG خوسف مردم را سرگردان کرده است

به گفته یکی دیگر از ورزشکاران هر چند باشگاه های ورزشی به دلیل تعطیلی ماه های اخیر متحمل خسارت های سنگین مالی شده اند اما دلیل نمی شود که با افزایش بی رویه شهریه ها، دست به جبران آن بزنند.

 

هزینه ها جبران نمی شود

با این حال باشگاه ها در صدر خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری در حوزه ورزش قرار دارند.

به طوری که مسئول یکی از باشگاه ها می گوید: با شهریه های سال قبل و شرایط بحرانی پیش آمده، حتی اگر تعرفه ها افزایش یابد بازهم نمی توان هزینه ها را جبران کرد.

وی به این نکته هم اشاره می کند که حالا باشگاه داران برای ماندن یا تعطیل کردن کار سردرگم شده اند. به طوری که برخی از آن ها به دنبال واگذاری باشگاه یا تعطیلی کامل فعالیت در این بخش هستند.

به گفته وی محدودیت اعمال شده حضور ورزشکاران هر شیفت با توجه به پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، افزایش اجاره بها توسط مالکان باشگاه ها و کاهش چشمگیر حضور ورزشکاران و نیز توقع مربیان در افزایش دستمزدها، از جمله عواملی است که باعث ایجاد وضعیت نامطلوب در امور درآمدی باشگاه ها شده است.

 

کمیته نرخ گذاری

معاون توسعه ورزش خراسان جنوبی با اشاره به این که شهریه باشگاه ها بر اساس اعلام کمیته نرخ گذاری تعیین می شود، می گوید: بهمن هر سال کمیته نرخ گذاری با حضور نماینده های ادارات ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و دو نماینده از باشگاه ها تشکیل می شود و با توجه به درصدی که شورای حمایت از حقوق مصرف کنندگان اجازه داده است، شهریه ها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید   ساعت برگزاری قرائت خانوادگی زیارت اربعین حسینی(ع) در خراسان جنوبی تغییر کرد

به گفته قطبی سال گذشته با توجه به این که دو سال بود هزینه ها افزایش نداشت و ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش در نرخ ها را داشتیم، امسال هم ماه آینده دوباره باید کمیته تشکیل شود و افزایش درصد سالانه را اعمال کنیم.

اگرچه این درصد افزایش ابلاغی به هیچ عنوان کفاف هزینه های باشگاه های ورزشی را نکرده و درمقابل تورم و افزایش دیگر قیمت ها بسیار ناچیز و کم است و نیازمند نگاه ویژه دستگاه های ابلاغ کننده نرخ تورم به این قشر همانند دیگر اصناف است .

وی به شهریه ها در باشگاه های خراسان جنوبی هم اشاره می کند و می افزاید: شهریه ها در رشته های مختلف و بسته به درجه باشگاه ها متفاوت است اما در استان با توجه به این که بیشتر باشگاه ها درجه ۳ هستند، شهریه بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان به ازای ۱۲ جلسه در ماه در باشگاه های بدنسازی و آمادگی جسمانی نداریم مگر این که زمانی خصوصی باشد و فقط با یک نفر کار شود که آن توافقی است.

معاون توسعه ورزش خراسان جنوبی به این نکته اشاره می کند که استقبال با توجه به کرونا کم شده است اما این موضوع دلیل نمی شود که باشگاه ها هزینه حضور نیافتن دیگران را از افرادی که حاضر شده اند، بگیرند.

وی تاکید می کند: تغییر یا افزایش خودسرانه شهریه باشگاه ها با عنوان هایی چون شیفت خصوصی، نیمه خصوصی و دیگر موارد غیر قانونی و تخلف محسوب می شود.وی با تاکید بر این که واحدهای بازرسی به صورت مستمر این موضوع را پیگیری خواهند کرد، می افزاید: تا زمانی که شاکی خصوصی نباشد، نمی توانیم کاری انجام دهیم چون زمان مراجعه واحدهای بازرسی، نرخ نامه ها نصب و گفته می شود که مشکل خاصی وجود ندارد و همه از شهریه ها راضی هستند.

بیشتر بخوانید   بیست و هفتمین شهردار بیرجند انتخاب شد|"مهدی بهترین" شهردار بیرجند شد

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

 

قطبی افزود : مواردی به صورت شفاهی درخصوص افزایش خودسرانه شهریه ها توسط برخی باشگاه ها اعلام شده است اما هیچ کدام راضی به شکایت کتبی نشده اند و تا زمانی که مستند نباشد هم نمی توان کاری کرد و در صورت شکایت، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال می شود و آن جا جریمه می شوند و اگر دوباره تکرار شود باشگاه پلمب خواهد شد.

معاون توسعه ورزش خراسان جنوبی در پایان می گوید: نظارت بر رعایت بهداشت در باشگاه ها به صورت مستمر انجام می شود و در این زمینه باشگاه ها در حد توان رعایت می کنند و ضدعفونی را انجام می دهند و سطل های زباله مخصوص ماسک و دستکش وجود دارد.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها