بیسکوییت فراسودمند عناب تولید شد

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از طرح‌های اجرا شده در این مجتمع، طرح تولید بیسکوییت فراسودمند عناب است که این طرح از سال ۱۳۹۸ استارت خورده است.

به گزارش “پیام خاوران “، دکتر ساره حسینی اظهار کرد: سلامت و ارزش غذایی یک فراورده غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید آن محصول توسط مصرف کنندگان است.

وی با بیان اینکه محصولات فراسودمند از پرطرفدارترین محصولات غذایی در جهان هستند، افزود: نتایج مطالعات محققین نشان می‌دهد که ۷۷ درصد مصرف کنندگان در هنگام خرید، محصول سالم را انتخاب می‌کنند؛ محصولی که دارای ارزش تغذیه‌ای بالا و فاقد نگهدارنده‌های شیمیایی و دارای بسته بندی مناسب باشد.

این پژوهشگر بیان کرد: محصولات فراسودمند در واقع محصولاتی هستند که علاوه بر داشتن ارزش‌های تغذیه‌ای و تولید انرژی برای مصرف کننده، سلامت بخش نیز باشند و از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کنند.

 

بیشتر بخوانید

با ۱۴ خواص عناب و عوارض آن آشنا شوید

مجوز ۶ شربت عناب به عنوان داروی طب سنتی در کشور اخذ شد

 

حسینی ادامه داد: این محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فراورده‌های غذایی، دارای توسعه و پیشرفت چشمگیری هستند به طوری که بازار جهانی غذاهای فراسودمند حدود ۱۰ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود؛ با توجه به رشد سالانه تقاضا و بازار خوب این محصولات تولیدکنندگان فراورده‌های غذایی نیز به سمت تولید محصولات فراورده‌های فراسودمند گرایش یافته‌اند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری در زمینه تولید محصولات فراسودمند و غنی سازی فراورده‌های غذایی به خصوص فراورده‌های محبوب و پر طرفدار مانند بیسکویت،کیک و کلوچه انجام شده که از این جمله می‌توان به غنی سازی بیسکویت با اسفناج، رازیانه، بابونه، پودر هسته خرما، عصاره انگور، عصاره چای سبز، فیبرهای گیاهی، مالت، ویتامین D، آهن، روی، مس، کلسیم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید   اختصاص۴۵ میلیارد تومان برای حذف بخاري هاي نفتي مدارس خراسان جنوبی

این پژوهشگر بیان کرد: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالا و داشتن پتانسیل خوب برای فراوری یکی گزینه مطلوب جهت غنی سازی فراورده‌های غذایی هستند؛ به عنوان مثال میوه عناب که از محصولات انحصاری و استراتژیک خطه خراسان جنوبی است دارای فعالیت‌های ضد میکروبی و ﺍﻓﺰﺍﻳﺶدهنده ﺳﻄﺢ ﺍﻳﻤنی بدن و تصفیه کننده خون است، سموم را از بدن دفع می‌کند و دارای ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک، کاتچین، اپیکاتچین، اسید کافئیک، اسیدکوماریک، اسید گالیک، اسید فرولیک، اسیدسینامیک،روتین،کوئرستین، پروسیانیدین و کامپفرول است.

حسینی اظهار کرد: افزودن این میوه با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالا به محصولات غذایی، آن‌ها را به فراورده‌های فراسودمند تبدیل خواهد کرد؛ با این وجود افزودن سطوح مختلف پالپ عناب به فرمولاسیون‌های غذایی برای تهیه یک محصول فراسودمند کفایت نمی‌کند چراکه در حین فرایند پخت، اکثر ترکیبات مغذی حساس به حرارت از بین خواهند رفت.

وی با بیان اینکه جهت رفع این مشکل پودر و یا عصاره میوه تحت فرایندهای خاص قرار گرفته و ریز پوشانی می‌شوند و سپس در فرمولاسیون به کار می‌روند، ادامه داد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی که پیشگام تولید فراورده‌های غذایی فراسودمند بر پایه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مانند زرشک عناب و زعفران است بر روی فراوری این محصولات تمرکز کرده و توانسته در مدت زمان کوتاهی فراورده‌های متنوعی تولید کند.

این پژوهشگر اظهار کرد: یکی از طرح‌های اجرا شده در این مجتمع، طرح تولید بیسکوییت فراسودمند عناب است که این طرح از سال ۱۳۹۸ استارت خورد و پس از اتمام مطالعات اولیه تولید آزمایشی این محصول در اواسط سال ۱۳۹۸ شروع و برای نخستین بار در پنجمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی خراسان جنوبی عرضه شد که با استقبال مصرف کنندگان مواجه شد.

بیشتر بخوانید   اجتماع بزرگ مردمی بیعت با امام زمان (ع) در بیرجند برگزار می‌شود

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

حسینی ادامه داد: در حال حاضر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی تولید این محصول با دریافت مجوزهای قانونی را در دستور کار قرار داده است و طی هفته‌های آتی این محصول فراسودمند فرآوری شده از عناب به صورت عمده و در سایت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی به آدرس birnab.ir به بازارهای داخل و خارج استان عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: غذاهای فراسودمند به ویژه محصولات فراوری شده از گیاهان دارویی می‌توانند با تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، کمک شایان توجهی به کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون و سرطان در جامعه داشته باشند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/۱۰۲

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها