ثبت نان سنتی غینیچه خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی

مهارت پخت نان سنتی غینیچه شهرستان بشرویه خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

به گزارش“پیام خاوران “ ، سیداحمد برآبادی غینیچه را نوعی نان خشک محلی و کوچک دانست و گفت :  بیش از ۷۰ نوع از انواع فرآورده‌های آردی از جمله نان غینیچه، نان تازه (نان پنجه کش)، پتیر ، سیروکی ، نان کلوچه ، نان شکری (زنجفیلی) ، نان گاورسی ، کماچ ، کماچ پتیری و  قلیفی سمنو توسط بانوان خلاق و هنرمند بشرویه تولید می‌شود .

وی افزود: برخی از این تعداد انواع نان علاوه بر مصرف تغذیه روزانه خانواده به عنوان نذورات و خیرات نیز در آیین‌ها و باور‌های مردم استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

ثبت مهارت ساخت کیسه چِکَن دوزی در فهرست میراث معنوی

بافت جاجیم انگشتی بیرجند در میراث معنوی کشور ثبت شد

 

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت : یکی از پر مصرف‌ترین نان‌ها دربین مردم بشرویه «نان محلی خشک (غینیچه)» است که به دلیل دارا بودن کیفیت غذایی بالا و ماندگاری زیاد علاوه بر این که در تنور‌های سنتی و خانگی تهیه می‌ شوند در نانوایی‌های سنتی شهر و روستا‌های اطراف نیز همواره تولید می‌شود.

برآبادی اعلام کرد: قدمت پخت این نان به بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال می‌رسد.

وی افزود: مواد لازم برای تهیه نان خشک (غینیچه) را آب، آرد، نمک، زردچوبه، خمیر مایه و کنجد و سبزی خشک برای تزیین و طعم دار کردن و خاصیت بخشی بیشتر به نان است.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی به ارزش‌های شاخص نان سنتی غینیچه اشاره کرد و گفت: کیفیت و ماندگاری این نان به مدت طولانی، گذاشتن خمیر در دو نوبت برای ترش شدن و خارج شدن هوا از داخل خمیر (نوبت اول بعد از چانه کردن خمیر و نوبت دوم بعد از پهن کردن و قبل از گذاشتن در تنور)  و صحیح پختن و خشک کردن مناسب و بدون سوخته شدن در تنور مورد نظر بوده که به تجربه‌ی بالایی نیازمند است از جمله این ارزش هاست.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی جزو ۵ استان طلایی کشور شناخته شد

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها