نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد خراسان جنوبی افتتاح شد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از بهره‌برداری نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان خبر داد و گفت: در این مرکز در مدت درمان، توانجویان آموزش‌های لازم برای آمادگی جهت ورود به بازار کار را فرا می‌گیرند.

به گزارش “پیام خاوران “ ، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر با حضور وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد مرکز جامع درمان و بازتوانی نوید مهر و سلامتی تحت نظارت بهزیستی خراسان جنوبی یا حضور مسئولان استانی و شهرستان خوسف در بخش تقاب این شهرستان برگزار شد.

اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان خراسان جنوبی در ابان ماه امسال با مجوز سازمان بهزیستی در شهرستان خوسف روستای تقاب با ظرفیت ۳۰نفر شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در فضایی به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع دارای فضاهای بستری، کارگاهی و اداری جهت درمان افراد داوطلب ماده ۱۵ است که در آستانه فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در حاشیه مراسم افتتاح این مرکز اظهار داشت: هدف از راه اندازی این گونه مراکز برگرفته از نظرات و ایده‌های صاحب نظران و چهره علمی در زمینه درمان اعتیاد است.

علی عرب‌نژاد بیان کرد: روش‌های قبلی درمان اعتیاد در سال‌های گذشته با شکست ۹۵ درصدی مواجه شده که دلیل عمده آن را می‌توان در استفاده از یک روش درمانی مشترک برای همه افراد معتاد و بدون توجه به علل ابتلا و به عبارت دیگر درمان سری دوزی شده جستجو کرد.

 

بیشتر بخوانید 

تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

۲۹۸ معلول خراسان جنوبی در مراکز حرفه‌آموزی فعال هستند

 

وی افزود: به همین دلیل درمانگران اعتیاد طی ۲۰ سال تحقیق و مطالعه به روشی دست یافته‌اند که به عنوان «درمان تک دوزی» شناخته می‌شود و اساس آن هم بررسی علل فردی ابتلا به اعتیاد در افراد شامل شرایط روحی روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی و… و استفاده از روش‌های درمانی منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید   تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: این روش میزان موفقیت در درمان اعتیاد را از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

عرب‌نژاد بیان کرد: الگوی درمان در این مراکز پروسه‌ای یک ساله است که شامل ۴ ماه اقامت و ۸ ماه کلاس آموزشی (۵۲ جلسه) است. در این ۴ ماه ۱۵ روز سم زدایی پرهیز مدار(بدون استفاده از دارو) انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: تیم درمان در این مراکز متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، پرستار، و مدیر مورد(مددکار) است. همچنین از مشارکت خانواده فرد معتاد برای ادامه درمان استفاده می شود و نحوه رفتار با فرد درمان شده نیز به آنها آموزش داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در این روش درمانی همچنین کسانی که فاقد خانواده هستند و پس از درمان جایی برای ماندن ندارند نیز به مراکز توانمند سازی و صیانت بهزیستی ارجاع داده می شوند و به مدت ۶ ماه نیز می‌توانند در این مراکز اقامت داشته باشند و به اشتغال آنان کمک می‌شود.

عرب‌نژاد تصریح کرد: پس از گذشت یک سال این افراد عضو باشگاه بهبود یافتگان خواهند شد و پس از این نیز رها نخواهند شد و درمان آنها همچنان توسط مدیر مورد پیگیری و رصد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و فراگیری یک حرفه در طول مدت درمان در مرکز از نکات قابل توجه و اساسی این طرح است و مددجویان این مراکز پس از پایان پروسه یک ساله درمانی خود در صورتی که فاقد شغل باشند، می‌توانند از مشوق‌های بهزیستی با استفاده از وام خود اشتغالی ۵۰۰ میلیون ریالی بهزیستی برای خود اشتغال ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید   شهردار بیرجند سخنران منتخب اجلاس شهرداران سراسر کشور شد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین وام کارفرمایی (۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک از مددجویان مراکز) به کارفرمایان داده می‌شود. که کارفرمایان می‌توانند در این زمینه به بهزیستی مراجعه کنند و حتی از بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی استفاده کنند.

عرب‌نژاد عنوان کرد: مبلغ ۲ میلیارد ریال ریال کمک بلاعوض برای تجهیز و راه‌اندازی این مرکز اختصاص یافته است که باتوجه به بنیه ضعیف اقتصادی و مالی موسسه همکار در اجرای برنامه درمان و بازتوانی و ترغیب هر چه بیشتر بخش غیر دولت به مشارکت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ بهزیستی استان، ساختمان مرکز را نیز برای موسسه مجری تامین کرده است.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

یزدان مهر معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور نیز روز گذشته از نزدیک از مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مرکزاستان واقع در روستای تقاب از توابع شهرستان خوسف دیدن کرد و این مرکز را به لحاظ کیفی مطلوب ارزیابی کرد.

لازم به یادآوری است تنها مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان خراسان جنوبی در محیطی باغ ویلایی به مساحت با ۲ هزار متر مربع با ظرفیت اسمی ۳۰ نفر راه‌اندازی شده و در آن کارگاه‌های اشتغال همچون آرایشگری، تعمیر لوازم خانگی، گوهرتراشی(سنگ‌های تزئینی) فعال بوده و در مدت درمان، توانجویان آموزش‌های لازم برای آمادگی جهت ورود به بازار کار را فرا می‌گیرند.

 

 

 

انتهای پیام / ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها