۴۴۵ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در خراسان جنوبی فعال است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از فعالیت ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان برای مشترکانی که در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کردند از سوی شرکت برق استان واریز شده است.

مهدی دادگر در گفت‌وگو با خبرنگار” پیام خاوران ” اظهار کرد: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.

وی بیان کرد: در این سال‌ها در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان هم همگام با سایر شرکت‌های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه با ظرفیت مجموع ۲۲.۵ مگا وات داریم که از این تعداد ۳ مورد در قالب مزارع خورشیدی بزرگ مقیاس هستند.

دادگر ادامه داد: مجموع ظرفیت آنها ۱۸ مگا وات و مابقی ظرفیت متعلق به نیروگاه‌هایی است که در قالب ظرفیت‌هایی که مشترکان بر فراز پشت بام منازل یا اماکن خود دایر کردند مشغول به فعالیت و تولید برق است.

 

بیشتر بخوانید 

ضرورت صرفه جویی مشترکان در مصرف برق و‌گاز

برودت هوا سبب محدودیت تولید برق در نیروگاه‌های خراسان جنوبی شد/مشترکان برق صرفه جویی کنند

 

وی افزود: با توجه به پتانسیل خیلی خوب، میزان تابش مناسب و آلودگی پایینی که در فضای استان است مشترکان توانستند به درآمد خوبی از این مسیر دست پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در این راستا بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان شرکت توزیع برق استان مستقیما به حساب مشترکانی که سرمایه گذاری و بهای برق تضمینی خود را از ما مطالبه کرده بودند واریز شده است.

بیشتر بخوانید   در گفت وگو با کارآفرین برترخراسان جنوبی و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان عنوان شد:مهراس کویر؛ تولید در تراز جهانی

دادگر بیان کرد: تولید برق این نیروگاه‌های خورشیدی فقط در قالب نیروگاه‌های بزرگ مقیاس و نیروگاه‌های مربوط به مشترکان در حوزه شرکت توزیع ۱۲ میلیون کیلو وات ساعت بوده است.

وی یادآور شد: برای مشترکانی که سرمایه گذاری کردند و برق در محل مصرف از طریق انرژی پاک دارد تولید می‌شود صرفه جویی خاصی در زمینه کمک به محیط زیست، جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی در بر داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر معادل کنیم با اینکه احداث این نیروگاه‌های خورشیدی بخشی که در قالب سرمایه گذاری مشترکان اتفاق افتاده حدود ۲.۷ میلیون متر مکعب گاز از مصرف سوخت‌های فسیلی جلوگیری شده است.

دادگر تصریح کرد: همچنین ۲.۱ دهم میلیون لیتر آب برای تولید برق آن صرفه‌جویی شده که اگر بنا بود این میزان انرژی از طریق نیرو‌گاه‌ها و سوخت فسیلی تولید شود این مقدار مصرف آب و گاز اتفاق می افتاد و همچنین حجمی از آلاینده‌ها در فضا منتشر می‌شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این آلاینده‌ها را نیز محاسبه کنیم این مقدار تولید برق معادل می‌شود با جلوگیری از انتشاز ۷.۲ دهم هزار تن آلاینده در جو استا و کشور که کمک محیط زیستی قابل توجهی بوده در کنار اینکه یک فعالیت اقتصادی خوب هم برای مشترکان به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را با این مشترکان به امضا برسانیم و هم به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بتوانیم بهای برق تصمینی را به حساب آنها واریز کنیم.

بیشتر بخوانید   اجرای طرح روستای بدون بیکار در خراسان جنوبی

انتهای پیام

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها