دارویی برای درمان سیاه سرفه

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی گفت: گیاه دارویی دیوخار، خواب آور، خلط آور و ضدتشنج بوده و برای درمان سیاه سرفه موثر است.

به گزارش “پیام خاوران “، حسین راغ آرا  اظهار کرد: گیاه دیوخار یا آسه، پیل زهره، فیل زهرج و حضض مکی گیاه دارویی مفیدی است که در آسیای شرقی می‌روید و خواص بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه دیوخار درخت یا درختچه‌ای است خزان پذیر که تا ۴ متر نیز رشد می‌کند، افزود: گلدهی از ماه خرداد تا مرداد بوده و رسیدن بذر از ماه مرداد تا مهر انجام می‌پذیرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه گل دوجنسی و گرده افشانی به وسیله حشرات از جمله زنبورها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برگ‌های این گیاه نیزه‌ای شکل یا تخم مرغی شکل بوده که به صورت متناوب بر روی شاخه‌ها قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید

رازک؛ از استفاده در نوشیدنی‌ها تا درمان عفونت‌ها

ماهور، گیاهی مفید برای ریه

 

راغ آرا ادامه داد: گل‌ها در گروه‌های یک تا سه تایی رشد می‌کنند؛ کاسه گل زنگوله‌ای شکل یا لوله‌ای شکل و به رنگ ارغوانی روشن به عرض ۹ تا ۱۴ میلی‌متر بوده و دارای ۵ یا ۶ لوب کوتاه است.

وی با بیان اینکه میوه‌ها از نوع سته‌ای و به رنگ قرمز – نارنجی است، افزود: تعداد بذرها در هر میوه متفاوت بوده و به کولتیوار و اندازه میوه بستگی دارد که بین ۱۰ تا ۶۰ عدد بذر متغیر است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه در خاک رسی، شنی و لومی با زهکش خوب رشد می‌کند و رشد آن در خاک‌های بسیار فقیر نیز امکانپذیر است.

راغ آرا با اشاره به فواید این گیاه، افزود: این گیاه دارویی برای رفع ورم‌های داخلی، درد کبد، یرقان مفید بوده و برای التیام شکم روش از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید   موارد بستری کرونا در خراسان جنوبی ۵۷ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه در بیماری بواسیر، زخم مجاری ادراری، التهاب و احساس عطش از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: برای رفع سستی لثه‌ها مفید است، برای رفع ورم حلق کاربرد داشته و ضد سرطان، مدر و مسهل است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: این گیاه، خواب آور، خلط آور و ضدتشنج بوده و برای درمان سیاه سرفه موثر است.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

مقدار مصرف

راغ آرا یادآور شد: مقدار مصرف آن دو تا چهار گرم به صورت دم کرده در ۲۴ ساعت است و برای تهیه دم کرده آن از دو تا چهار گرم گیاه خشک در نصف لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها