کویرتایر، الگویی در نقشه راه توسعه استان خراسان جنوبی| بهروزی فر

کویر تایر به عنوان یک صنعت مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، با تکیه بر سرمایه های مردمی و دانش فنی متخصصین خود، استفاده از ظرفیت های موجود، مدیریت مصرف و… رشد روزافزون را پیشه کرده است.

به گزارش “ پیام خاوران ” اسفند سال ۱۳۶۶ بود که چشم بیرجند به تولد یک مولود خارق العاده روشن شد. برخی متنفذین، معممین، صاحبان خرد، اهالی ایده و روشنفکران منطقه دور هم جمع شدند تا به منظور یافتن راهی مناسب برای برون رفت منطقه از تنگنا و ایجاد اشتغال پایدار برای فرزندان این دیار، چاره ای بجویند.

پیشنهادات فراوان بود، اما آن چه غیرممکن تر از بقیه به نظر می رسید ولیکن توانست به اهتمام آنها که به توسعه منطقه می اندیشند، نظر همه را جلب کند، احداث و راه اندازی یک کارخانه تولید تایر بود.

عزم ها، جزم شد و با فراخوانی که صورت گرفت و ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از ۴۲ شهر کشور، هر کدام مبلغ اندکی گذاشتند و به مثابه همان مثل معروف؛ اندک شان دریا شد و احداث کارخانه کویرتایر با سرمایه اولیه یک میلیون ریال-۱۰۰ هزار تومان – پایه ریزی شد.

عملیات اجرایی احداث کارخانه براساس موافقت اصولی صادره از وزارت صنایع و با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن از نیمه دوم ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۱۱۲ هکتار در شهرستان بیرجند آغاز گشت و بالاخره در نوزدهم مهر ماه سال ۱۳۷۷ با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ارزبری ۸۴ میلیون دلار، کارخانه تولید تایر در جوار شهر بیرجند به بهره‌برداری رسید.

حالا همان مجموعه ای که با سرمایه های اندک مردم، جان گرفته بود، در ۲۲ سالگی به جایگاه رفیعی رسیده و به گواه آمار، کویر تایر به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان، علاوه بر این که برای ۵ هزار و ۹۳۶ نفر – ۱۶ درصد شاغلین بخش صنعت استان- به شکل مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده، ۱۷ درصد کل تایر تولیدی و ۱۹ درصد تایرهای سواری تولیدی کشور را به لحاظ تعداد حلقه، تولید می کند. نکته مهمتر ایجاد ارزش افزوده است که این روزها درخصوص اهمیتش بیشتر خوانده و شنیده ایم،

بیشتر بخوانید   اولین پرواز بیرجند - نجف از فرودگاه بیرجند انجام شد

سهم کویر تایر در ارزش افزوده بخش صنعت استان ۳۰ درصد است، و ارزش فروش محصولات این واحد تولیدی، معادل ۹۰ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک استان زعفران، زرشک و عناب است.

علاوه بر این ها، به جهت برنامه ریزی های خوبی که طی سال های اخیر بر این مجموعه حاکم شده، این کارخانه توانسته  ضمن مدیریت مصرف انرژی و کسب رتبه های برتر در مدیریت مصرف آب و کسب رتبه برتر در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با ۵۴ درصد مصرف آب کمتر از متوسط کشوری، رتبه اول مصرف انرژی برق و سرآمد شرکت های تایرسازی در این زمینه با ۲۰ درصد مصرف برقِ کمتر از معیار استاندارد و ۳۹ درصد مصرف گازِ کمتر از معیار استاندارد، طی سه سال متوالی ۹۷،۹ و ۹۹ به تولید محصول برتر ایرانی دست یابد و رتبه اول رضایت مندی مشتری از کیفیت تایر را از آن خود کند.

کویر تایر به عنوان یک صنعت مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، با تکیه بر سرمایه های مردمی و دانش فنی متخصصین خود، استفاده از ظرفیت های موجود، مدیریت مصرف و… رشد روزافزون را پیشه کرده، به گونه ای که با اجرای طرح توسعه ای که در دستور کار دارد، ضمن افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید فعلی در رادیال سواری و افزایش ۵۰ هزار تنی تایر رادیال باری و راهسازی و معدنی، افزایش قابل توجه آمار اشتغال را در پی خواهد داشت.

کویر تایر با این شتاب در پیشرفت، راه زیادی تا تحقق چشم اندازش که همانا پیشتازی در فناوری تولید تایر و ساخت ماشین آلات تایرسازی در کشور و مطرح در منطقه تا افق ۱۴۰۴ است، ندارد!! حالا بعد از گذشت ۳۳ سال از آن جرقه اولیه و همتِ جمعیِ نیک اندیشان و اهل فکرِ آن روزها- از جمله آیت الله ربانی فقید- که نتایج مطلوبی هم به همراه داشته، با وجود تغییرات عظیمی که در توان استان رقم خورده و از همه مهمتر ظرفیت های بی نظیر خراسان‌جنوبی که هر یک حرف ها برای گفتن دارند، جای مردان عمل و همت، دیگرانی که بتوانند پایه گذاری صنایع بزرگ مشابه کویر تایر را برنامه ریزی کنند و همچنین مردمی که با سرمایه های اندک خود، به یک اقدام بزرگ بیندیشند، خالی به نظر می رسد. ای کاش، ما هم همتی می کردیم و ربانی ها و زرین پناه ها و… و زینلی های امروز می شدیم و برای آینده پیشرفته استان، اشتغال فرزندان مان و… ، طرحی نو رقم می زدیم. به راستی که توسعه خراسان جنوبی، عزمی عمومی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید   افزایش 3.4 درصدی ترانزیت از مرز ماهیرود

منبع : آوای خراسان جنوبی

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها