دانشگاههای خراسان جنوبی مایه تفاخر استان|دکترخلیل خلیلی

فراتراز یک قرن پیش،موضوع آموزش،مزیت نسبی و برگ برنده بیرجند محسوب می شده و امروز نیز دانشگاههای خراسان جنوبی مایه تفاخراستان بوده و علاوه برخدمات آموزشی و پژوهشی درخشان وتربیت نیروی متخصص،قطب نگهداشت جمعیت وگرانیگاه فرهنگی این منطقه محسوب می شده است.

به گزارش “ پیام خاوران ”  دانشگاه صنایع و معادن بیرجند با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در منطقه محروم خراسان جنوبی و بر اساس کارشناسی انجام شده و با تکیه بر مزیت های نسبی، همچون پتانسیل معدنی منطقه،‌ وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و سادگی دسترسی به هیات علمی ،‌پیشینه کهن آموزشی – دانشگاهی شهر بیرجند با مصوبه اساس نامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی۱۳۷۲/۱۰/۲۱ تاسیس گردید.

در چرخه زمان و حسب مقتضیات و انگیزه های بعضا سیاسی و البته فارغ از کار کارشناسی عمیق، این دانشگاه  در سال ۱۳۸۶ به وزارت علوم منتقل گردید و‌با عنوان جدید دانشگاه صنعتی بیرجند به ادامه فعالیت پرداخت . تبعات این انتقال، مشکلات عدیده ای برای کارکنان و اعضای هیات علمی با وضعیت ناپایدار استخدامی بوجود آورد و نهایتا نیز حقوق بسیاری از آنان تضییع شد.

اینک در طی یک فرآیند اداری، به یکباره اعلام گردید که این دانشگاه با دانشگاه بیرجند ادغام و بعنوان یک دانشکده/ پردیس به فعالیت خود، ذیل دانشگاه بیرجند ادامه خواهد داد.

اینجانب بعنوان فردی که علاوه بر مدیریت دانشگاه بیرجند، در ۲ نوبت نامتوالی، مدیریت دانشگاه صنایع، معادن بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند را نیز بر عهده داشته ام، بر خود لازم دیدم تا نکاتی را به اطلاع برسانم.

 

ـ‌ فرآیند تجمیع موسسات و دانشگاه های متعدد اگر چه کاری بایسته است ولی اهمیت نحوه اجرای آن، از اصل موضوع کمتر نیست و نباید از نظر دور بماند و اجرای شتاب زده و ناصحیح آن نه تنها مشکلی را حل نخواهد نمود بلکه از روند کارکرد فعلی آن که می تواند همراه با نقدهایی باشد رها شده و به مشکلات بیشتری گرفتار آید که مورد انتظار نیست.

بیشتر بخوانید   رونمایی از کتاب "نشانی از قهرمان بی نشان" حاوی خاطرات شهید محمد قهرمان

 

ـ مسئله ادغام مؤسسات و‌دانشگاه ها، از جمله ادغام احتمالی دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه بیرجند، نیازمند نگرش فرادستگاهی بوده ومستلزم توجه همه جانب نگر است.

 

ـ اقلیم و جغرافیای خراسان جنوبی، فعالیت های اشتغالزا و توسعه ای همچون کشاورزی، گردشگری، تجاری،و … را در این منطقه به شدت محدود کرده است، از همین رو اقتصاد و ‌معیشت مردم و به تعبیری توسعه منطقه، لاجرم با فعالیت های خدماتی از نوع آموزشی گره خورده و اقتصاد نیمه جان این منطقه را به اندک چرخشی درآورده است.

 

ـ از سویی این استان کم جمعیت و پر وسعت (سومین استان وسیع ایران با وسعت ۱۵.۹ درصد مساحت کشور) مرزی به طول حدوداً ۳۲۰ کیلومتر با کشور افغانستان دارد و موضوع نگهداشت جمعیت در این منطقه دارای اهمیت امنیتی است.

 

ـ منطقه خراسان جنوبی اگر چه به لحاظ اقتصادی و مرزی بودن، سرزمینی ظاهراً محروم تلقی می شود ولی با در نظر گرفتن سابقه تأسیس مدرسه شوکتیه، از نظر پیشینه فرهنگی و آموزشی و دانشگاهی، از کهن ترین مناطق ایران می باشد (رجوع شود به کتاب از شوکتیه تا دانشگاه بیرجند).

 

ـ‌ فراتر از یک قرن پیش، موضوع آموزش، مزیت نسبی و برگ برنده بیرجند محسوب می شده و امروز نیز دانشگاه های خراسان جنوبی مایه تفاخر استان بوده و علاوه بر خدمات آموزشی و پژوهشی درخشان و تربیت نیروی متخصص، قطب  نگهداشت جمعیت  و گرانیگاه فرهنگی این منطقه مرزی محسوب می شده است.

 

ـ‌ به گواه آمار در طی سنوات متوالی، بهره وری آموزش عالی در خراسان جنوبی همواره از بالاترین شاخص های کشوری بوده است (برای اطلاع بیشتر رجوع شود به آمار سازمان سنجش در ۱۵ سال اخیر در موضوع درصد پذیرفته شدگان در مقاطع بالاتر از میان دانش آموختگان دانشگاه های خراسان جنوبی و همچنین آمار آزمون پایه پزشکی در ۱۵ سال اخیر).

بیشتر بخوانید   چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند؟

 

ـ تجمیع و کوچک سازی دانشگاه های خراسان جنوبی، با نگرش درون سازمانی و فارغ از نگرش کلان، به مثابه هرس کردن درختان، توسط ماشینی است که فقط شاخه های درخت را صرفنظر از اینکه بهره ور هستند و یا زاید، هرس نموده و تعداد شاخه ها را کم می نماید.

 

اینجانب بعنوان فردی که تمام عمر کاری خویش را در آموزش عالی و مدیریت دانشگاهی سپری نموده و سابقه ی تحصیل و تحقیق در ۵ دانشگاه بین المللی را در کارنامه خویش دارم ، ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه بیرجند را مستلزم کارشناسی عمیق و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و مسئولین و دلسوزان منطقه و کشور می دانم و  توجه به موارد فرادستگاهی همچون:

ـ نگهداشت قطب جمعیت

ـ محور توسعه منطقه 

ـ چرخش اقتصاد و معیشت مردم

ـ بهره گیری از مزیت های نسبی 

ـ بهره وری آموزش عالی

ـ نیازهای دانشگاهی کشور همسایه اففانستان و تقابل آن با توانمندیهای دانشگاه های خراسان جنوبی

 

را ضروری می دانم و امیدوارم با تصمیم درست، از تبدیل این استان با پتانسیل فرهنگی ـ‌دانشگاهی فراوان  به استان کولبر دیگری جلوگیری شود،‌ همچنین امیدوارم با تصمیم درست مجبور به تزریق جمعیت به این منطقه مرزی نباشیم.

 

در همین راستا از مسئولان محترم وزارت علوم و شخص مقام عالی وزارت علوم، تقاضا دارم فرآیند فعلی ادغام متوقف گردد تا پس از تحصیل نظرات جامع اقدام شایسته صورت گیرد.

با امید به شکوفایی روزافزون آموزش عالی

 

خلیل خلیلی / استاد تمام بازنشسته گروه مهندسی مکانیک و استاد مدعو دانشگاه ای تی اچ سویس

بیشتر بخوانید   ترم تابستانی مجازی دانشگاه بیرجند آغاز شد

 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها