اشتغالزایی ۵ هزار نفر در طرح‌های اقتصادی دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: با بهره‌برداری از ۳۹ پروژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سرمایه گذاری پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

به گزارش” پیام خاوران “به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمیدرضا مؤمنی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که  پنجشنبه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد، با اشاره بهره برداری از پروژه های امروز با ارزش سرمایه گذاری بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیار تومان گفت: این سومین رویداد بهره برداری است که از آن تعداد، ۱۵۷ پروژه طی سه رویدداد توسط رئیس جمهوری انجام شده است، حدود ۱۹۰ پروژه دیگر نیز توسط وزراتخانه های مربوطه با حضور رئیس جمهور یا توسط دیگر مقامات به بهره برداری رسیده و مابقی پروژه ها نیز تا پایان دوره دولت مرجله چهارم افتتاحیه به بهره برداری خواهد رسید.

مومنی افزود:‌ بیش از ۹۵ درصد از پروژه های به بهره برداری رسیده توسط بخش خصوصی و تامین مالی به مرحله اجرا رسیده اند و پنج درصد باقی نیز صرفا برای اجر ا و اتمام زیرساخت ها در مناطق آزاد هزینه شده است.

او ادامه داد:‌ با توسعه زیرساخت های گردشگری و رشد ۶۵ درصدی هتل ها و مراکز اقامتی نسبت به سال ۹۲، سالانه میزبان بیش از ۱۰ میلیون گردشگر در مناطق آزاد بوده ایم. هم اکنون بیش از ۸۰ هتل در این مناطق در حال ساخت است که این امر نشان از جذب سرمایه قابل توجه در صنعت گردشگری مناطق دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود:‌ در مجموع ۱۶ منطقه ویژه اقتصادی به بهره برداری رسیده که تعداد مناطق ویژه در دولت تدبیر و امید با رشد معادل ۱۰۰ درصد به ۳۲ منطقه افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید   جوانان پایتخت نشینی که به شوق خدمت به مرزهای شرقی کشور آمدند

مومنی گفت: از تاریخ تصویب مناطق ویژه اقتصادی در سال ۸۴ تا سال ۹۲ صرفا یک طرح جامع مورد تصویب شورای عالی قرار گرفته بود، این عملکرد در دولت تدبیر و امید به ۲۳ طرح جامع افزایش یافت و طرح های جامع دیگر مناطق نیز در دست بررسی قرار دارد که آن ها تا پایان دولت به تصویب خواهد رسید.

او افزود: از مجموع ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی فعال تعدد ۲۱ منطقه با سرمایه گذاری و مسئولیت سازمان های غیردولتی و بخش خصوصی ایجاد و اداره می شوند. اخیرا نیز زیرساخت های فاز اول مناطق ویژه گرمسار و جهرم به ترتیب با ۲۸۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان سازمان مسئول آن مناطق آماده بهره برداری است که در رویدادهای آتی ارایه خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور یادآور شد:‌ دولت به توسعه اجتماعی فرهنگی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجه ویژه ای دارد براین اساس حمایت از طرح‌های قرآنی و فرهنگی در مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفت.

مومنی ادامه داد: با وجود سه هزار و ۴۰۰ حافظ قرآن در مناطق آزاد و تبدیل قشم به شهر قرآنی با بیش از سه هزار حافظ قرآن، ترویج پیاده روی اربعین از مرز شلمچه، حمایت از ساخت هزار مدرسه، حمایت از توسعه مدارس روستایی و هفت هزار دانش آموز روستایی، ساخت ۲۸ ورزشگاه حرفه‌ای در مناطق آزاد، ساخت بیمارستان و ترویج گردشگری سلامت در مناطق آزاد مهمترین برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی دولت در مناطق آزاد است.

به گفته او، با توسعه زیرساخت های گردشگری و رشد ۶۵ درصدی هتل ها و مراکز اقامتی نسبت به سال ۹۲، سالانه میزبان بیش از ۱۰ میلیون گردشگر در مناطق آزاد بوده ایم و اکنون بیش از ۸۰ هتل در مناطق آزاد در حال ساخت است که این امر نشان از جذب سرمایه قابل توجه در صنعت گردشگری مناطق دارد.

بیشتر بخوانید   پیام نوروزی روحانی: زمستان سختی و رنج رو به پایان است/فصل شکوفایی برای ایران رسیده است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در حوزه درمان و سلامت نیز سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی سازمان‌های مناطق آزاد منجر به افزایش گردشگران سلامت از کشورهای همجوار شده است. ‌

مومنی ادامه داد: کمک به توسعه و تجهیز فعالیت‌های دینی و قرآنی در یک هزار و ۲۰۰ مسجد، حمایت از طرح نهضت ملی قران و وجود بیش از چهار هزارو ۹۰۰ حافظ قران در مناطق،  ایجاد شهرهای شاخص قرآنی با بیش از سه هزار حافظ قرآن، پشتیبانی لجستیکی، خدماتی و فرهنگی از یک میلیون زائر پیاده روی اربعین در مرز بین الملل شلمچه، تامین بیش از ۹۶۰ میلیارد تومان بودجه بای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در بخش توسعه و عمران روستایی،  جهیر و حمایت سالیانه بیش از یکهزار مدرسه و تحت پوشش قرار دادن بیش از هفت هزار دانش آموز روستایی با کتابخانه های سیار و ثابت از جمله اقدامات مناطق آزاد در بخش توسعه اجتماعی ـ فرهنگی این مناطق است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در ورزش حرفه ای و قهرمانی شاهد رشد ۷۰ درصدی تعداد مجموعه های ورزشی و رسیدن به ۲۸ مجموعه ورزشی چند منظوره، حرفه ای و ایجاد شرایط میزبانی برای اردوه های آماده سازی تیم های ملی بوده ایم.

گفتنی است؛ «در نخستین پنجشنبه سال ۱۴۰۰ نوبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید و ۳۹ طرح با سرمایه گذاری پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید.»

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها