طرح کاداستر در ۷ میلیون هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای کاداستر در ۷ میلیون هکتار از اراضی استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مساحت استان به عنوان سومین استان پهناور کشور اظهار داشت: برای اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در استان همکاری ویژه ای بین دستگاه مختلف در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ عملکرد کاداستر اراضی ملی و دولتی استان در مجموع حدود ۴٫۵  میلیون هکتار بوده است که این میزان برای سال ۹۹ به ۷میلیون هکتار رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر اجرای طرح «۹ در ۹۹» که به عنوان نقشه راه منابع طبیعی ترسیم شده است عنوان کرد: از آنجا که طرح کاداستر در پیشگیری از تعرضات و تخلفات به عرصه‌های ملی و رفع مشکلات ثبتی و حقوقی نقش مؤثری دارد عزم جدی منابع طبیعی با مشارکت و تعامل ثبت اسناد بر اجرای کامل این طرح در استان است.

وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به مساحت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاری اراضی ملی استان می‌توان گفت: در بیش از۵۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان عملیات کاداستر تاکنون انجام شده و پیش‌بینی می‌شود چنانچه اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۰ تامین شود امسال کاداستر در استان به پایان می‌رسد.

نصرآبادی عنوان کرد: هم اکنون  کاداستر ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت اراضی ملی استان باقی مانده که برای ۵میلیون هکتار از آن با مشاوران قرار داد منعقد شده و در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: تأثیر گذارترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر است که با تعامل صورت گرفته با ثبت اسناد و املاک استان روند اخذ سند اراضی ملی با جدیت و سرعت در حال انجام است.

بیشتر بخوانید   اسحاقی: وضعیت سوخت‌گیری در خراسان جنوبی بررسی شود

وی با توجه به اینکه اصلاح نقشه‌های سنواتی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری منابع طبیعی است گفت: تاکنون برای سطحی معادل ۳۲ هزار هکتار (شامل ۲۲ پلاک در سطح استان) که واجد اجرای مقررات تفکیک انفال و فاقد سند مالکیت بوده خوشبختانه سند تک برگ اخذ شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از تعداد ۱۹۲ پلاک در سطح استان با مساحتی معادل دو میلیون ۹۲۳ هزار و ۲۷ هکتار که به واحدهای ثبتی استان ارسال شده ۱۶۴ پلاک با مساحتی به میزان دو میلیون ۷۸۶ هزار و ۳۹ هکتار در سامانه شمیم تثبیت و ۱۲۷ پلاک به مساحت  دو میلیون ۲۱۲ هزار و ۸۸۸ هکتار نیز منجر به صدور سند تک برگ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۸۴ هزار هکتار از مساحت ذکر شده جزو اراضی جنگلی و بیش از ۲ میلیون هکتار مربوط به سایر اراضی ملی است.

وی یادآور شد: برای ۴ میلیون هکتار از مساحت اراضی که باید کاداستر در آن انجام شود از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد واملاک با مشاوران قرار داد منعقد شده که از این مقدار تاکنون نزدیک به یک میلیون هکتار تثبیت و پیش نویس سند آن صادر شده است.

نصرآبادی بیان کرد: علاوه بر این برای یک میلیون هکتار دیگر نیز از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه با مشاوران قرارداد منعقد شده که در حال انجام است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها