صرفه جویی ۱۱۴ میلیون مترمکعبی آب با روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش بهره‌وری آب کشاورزی از اهداف مهم وزارت جهاد است که در این زمینه طی سال‌های اخیر با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در استان ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

به گزارش “پیام خاوران”، غلامرضا قوسی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راندمان آبیاری از ۴۰.۰۶ درصد در سال ۹۲ به ۴۸.۳۵ درصد افزایش و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین از ۳۶۳.۶۵ هکتار در این مدت به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده و آماده اجرا است، گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

وی مجموع اراضی آبی این استان را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

قوسی بیان کرد: تأمین امنیت و سلامت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی با انجام اقداماتی نظیر توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشائی، به نژادی و به زراعی، تولید و تأمین و به کارگیری ارقام مقاوم، خوداتکایی در تولید بذر و نهال و توسعه کشت محصولات سالم و ارگانیک، از دیگر اهداف وزارت جهاد و سازمان در سال‌های اخیر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این رابطه عملکرد محصول گندم در استان از ۲ هزار و ۳۶۲ کیلوگرم در هکتار به سه هزار و ۵۴۴ کیلوگرم در هکتار و محصول جو از ۲ هزار و ۶۷۶ کیلوگرم در هکتار به سه هزار و ۲۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید   دوره آموزش مجازی با محوریت ویروس کرونا برگزار شد

وی عنوان کرد: همچنین میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان از چهار هزار و ۴۶۵ تن به ۲۰ هزار و ۴۳ تن، میزان خرید توافقی زعفران از کشاورزان از هزار کیلوگرم به سه هزار و ۲۰۰ کیلو و خرید توافقی زرشک که ابتدای دولت تدبیر و امید صفر بود سال گذشته به ۸۰۰ کیلوگرم رسیده است.

قوسی با اشاره به افزایش تولیدات دام و طیور در دولت تدبیر و امید، گفت: تولید شیر از ۱۰۸ هزار و ۸۲۰ تن در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به ۱۲۷ هزار و ۲۷۰ تن، تولید گوشت سفید( مرغ) از ۴۹ هزار و ۳۰۷ تن به ۵۸ هزار و ۳۰۰ تن، تولید تخم مرغ از ۱۰ هزار و ۹۲۸ تن به ۲۱ هزار تن و تولید گوشت سفید (ماهی) از ۹۰۵ تن به هزار و ۴۷۹ تن افزایش یافته است.

وی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین استان خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده است به گونه‌ای که سال ۹۵ یک هزار و ۵۲۵ هکتار، سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و سال ۹۷، هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: این رشد جهشی در سال گذشته و امسال نیز تداوم داشته و از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

منبع: ایسنا

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها