التهاب در بازار سیمان و گرانی مداوم! دلیل کمبود سیمان علی‌رغم تولید مازاد در خراسان جنوبی چیست؟

صادرات و اختلاف قیمت سیمان در داخل و خارج کشور باعث شده که تولیدکننده برای صادرات اقدام کند و حتی راننده‌های خودروهای حمل سیمان رغبت بیشتری برای در اولویت گذاشتن سرویس‌های سیمان صادراتی به جای سیمان توزیع در داخل داشته باشند.

به گزارش “پیام خاروان” بحث کمبود سیمان در کشور و خراسان‌جنوبی چند ماهی می‌شود که به وجود آمده و مصرف کننده واقعی سیمان را با مشکل مواجه کرده است. خراسان‌جنوبی دارای دو کارخانه تولید سیمان در شهرستان‌های درمیان و قاین است و علاوه بر تامین سیمان مورد نیاز استان، درصد بسیار زیادی از سیمان تولیدی این کارخانه‌ها صادر می‌شود اما در این استانی که تولید کننده سیمان است نیز شاهد کمبود سیمان در بازار هستیم.

کمبود سیمان در خراسان‌جنوبی ساخت و سازها را به تعطیلی کشانده و مصالح فروشان نیز از کاهش میزان سیمان سفارش داده شده تا میزان سیمانی که به دستشان می‌رسد، می‌گویند.

مصالح‌فروشان اعلام می‌کنند: سیمان سریع به فروش می‌رسد و جواب‌گوی نیاز مردم نیست.

آن‌ها معتقدند: کارخانه‌ها ابتدا به صادرات سیمان فکر می‌کنند و در داخل استان، کم توزیع می‌شود و در نتیجه کمبود سیمان ایجاد می‌شود.

مصالح‌فروشان می‌گویند: ساخت‌وساز به وجود سیمان بستگی دارد و نبودِ سیمان، کار ساختمان را تعطیل می‌کند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده از مسئولان مربوطه مشکلی در بحث تولید سیمان در استان خراسان‌جنوبی وجود ندارد اما واقعا دلیل اصلی کمبود سیمان در خراسان‌جنوبی که تولید کننده سیمان است، چیست؟

صادرات و اختلاف قیمت سیمان در داخل و خارج کشور باعث شده که تولید کننده برای صادرات اقدام کند و حتی راننده‌های خودروهای حمل سیمان رغبت بیشتری برای در اولویت گذاشتن سرویس‌های سیمان صادراتی به جای سیمان توزیع در داخل داشته باشند و ابتدا باری را که قرار است صادر شود به مرز می‌رسانند.

حامد حسن‌نژاد معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در این خصوص، گفت: در بحث تولید سیمان در خراسان‌جنوبی هیچ مشکلی نداریم چراکه سال گذشته در این روزها حدود ۹۰ هزار تن سیمان به بازار عرضه می‌شده و در سال‌جاری تاکنون ۱۶۰ هزار تن سیمان در استان عرضه شده است.

خروج ۸۵۰۰ تن سیمان از کارخانه سیمان باقران طی ۱۶ روز/ مصرف سالانه سیمان در خراسان‌جنوبی ۲۰۰ هزار تن است

سید مهدی کاظمی نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران نیز اظهار کرد: کارخانه سیمان باقران از ۱۴ فروردوین‌ماه سال‌جاری خروجی تولید سیمان برای داخل استان داشته و تاکنون ۸۵۰۰ تن خروجی سیمان از کارخانه سیمان باقران انجام شده و لیست و آمار ارسالی برای داخل استان و موجود است.

وی افزود: مصرف سالانه سیمان در تمام استان خراسان‌جنوبی ۲۰۰ هزار تن بوده که این مقدار ۱۰ درصد تولید کارخانه‌های سیمان باقران و قاین است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران بیان کرد: اگر روزانه حدود ۷۰۰ تن سیمان در استان توزیع شود تمام خراسان‌جنوبی را پوشش می‌دهد.

ایجاد نیاز کاذب و سیمان‌هایی که دپو می‌شود/ ظرفیت تولید سیمان باقران یک میلیون تن در سال است

کاظمی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر نیاز کاذبی ایجاد شده و همه احساس می‌کنند سیمان قرار است گران شود لذا در حال اندوخته کردن سیمان هستند. مردمی که در حال ساخت و ساز هستند از ترس گران شدن سیمان بیش از نیاز سیمان تهیه کرده و دپو می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که مشکل اصلی کمبود سیمان در بازار ایجاد نیاز کاذب بین مردم است، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع توزیعی سیمان در استان از سال گذشته بیشتر است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران گفت: ظرفیت تولید سیمان باقران یک میلیون تن در سال است و در سال گذشته این کارخانه حدود ۷۵۰ هزار تن تولید داشته است.

کاظمی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کارخانه‌های سیمان استان اعم از باقران و قاین در سال دو میلیون تن و مصرف سالانه سیمان در خراسان‌جنوبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن است.

۱۰ درصد سیمان تولیدی در خراسان‌جنوبی پاسخگوی نیاز استان است/ صادرات محور بودن سیمان تولیدی در خراسان‌جنوبی

وی با بیان این‌که ۱۰ درصد تولید سیمان کارخانه‌های استان، تمام خراسان‌جنوبی را پوشش می‌دهد، گفت: سیمان تولیدی در خراسان‌جنوبی صادرات‌محور است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران تصریح کرد: سال‌های گذشته کارخانه‌های سیمان استان از مصالح فروش‌ها برای خرید سیمان از کارخانه‌های خراسان‌جنوبی خواهش می‌کردند اما مصالح فروشی‌ها خرید نمی‌کردند و سیمان را از مشهد، سبزوار و تربت خریداری می‌کردند و در حال حاضر باتوجه به این‌که هزینه‌های حمل و نقل، کرایه و سایر موارد افزایش داشته، آن‌ها نیز نمی‌توانند سیمان مورد نیاز استان را تامین کنند.

کاظمی گفت: مجموعه عواملی دست به دست هم داده و با توجه به نیاز کاذبی که در مورد سیمان ایجاد شده شاهد کمبود سیمان در خراسان‌جنوبی و کشور هستیم.

وجود ۴۰ میلیون تن سیمان مازاد سالانه در کشور

وی تصریح کرد: در تمام کشور سالانه حدود ۴۰ میلیون تن تولید سیمان مازاد داریم که باید صادر شود.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران اظهار کرد: ایجاد نیاز کاذب در بازار سیمان مختص خراسان‌جنوبی نیست و در تمام کشور این نیاز به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید   افتتاح طرح‌های وزارت نیرو به سبک نوین افتخارآمیز و غرورآفرین است

کاظمی افزود: مشکل دیگری که در بحث سیمان برای تولیدکننده معضل و چالش شده این است که قیمت تمام شده سیمان از قیمت فروش داخلی خیلی بیشتر است که باید برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار کرد: شاید تفاوت قیمت تمام شده سیمان و فروش در داخل برای کارخانه سیمان باقران که سهم کمی در تامین سیمان برای داخل دارد و درصد زیادی از سیمان تولیدی صادر می‌شود، نداشته باشد اما کارخانه‌هایی که در مرکز کشور بوده و صادرات ندارند واقعا در این خصوص با مشکل مواجه هستند.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران در مورد میزان صادرات سیمان از کارخانه سیمان باقران، بیان کرد: در سال گذشته حدود ۷۸ درصد و در سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۸۵ درصد سیمان تولیدی از کارخانه سیمان باقران صادر شده است.

صادرات سیمان به نفع کشور است/ ارزآوری ۱۴ میلیون دلاری سیمان باقران در سال ۱۳۹۹

کاظمی عنوان کرد: صادرات سیمان برای کشور ارزآوری دارد و این به نفع کشور است.

وی افزود: صادرات سیمان تولیدی از کارخانه سیمان باقران در سال گذشته ۱۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران با بیان این‌که مجموعه به دنبال صادرات سیمان است، گفت: اگر صادرات نباشد عملا کارخانه‌ها با فروش داخلی زیان می‌کنند و هیچ توجیه‌ای ندارد.

سازمان تنظیم بازار در حال چاره‌اندیشی برای سیمان

کاظمی بیان کرد: سازمان تنظیم بازار مدتی شده برای موضوع سیمان چاره‌اندیشی دارد و در حال حاظر کارخانه‌های سیمان را ملزم کرده است که بیش از آن‌چه طی سال‌های گذشته در این ماه‌ها توزیع سیمان داشتیم، توزیع داشته باشیم که این‌کار توسط کارخانه‌های سیمان استان انجام می‌شود اما ظاهرا سازمان صمت قیمت جدیدی برای سیمان در نظر گرفته که تا اواخر هفته جاری اعلام خواهد شد. بعد از قیمت‌گذاری جدید علی‌رغم عرضه سیمان در بازار مردم خریدار سیمان نخواهند بود چون در حال حاضر این همهمه و اشتیاقی که برای خرید است به دلیل نیاز کاذب ایجاد شده و ترس از افزایش قیمت سیمان است.

وی تصریح کرد: نیاز کاذب به وجود آمده در مورد سیمان و ترس از گرانی را کارخانه‌های سیمان استان به مردم نداده‌اند. با توجه به افزایش ۴۰ درصدی دستمزدها، افزایش۵۰ درصدی هزینه حمل و نقل و سایر موارد، طبیعی است که قیمت افزایش و ترس از بیشتر شدن آن وجود داشته باشد دقیقا مانند وضعیت بازاری که برای گوشت مرغ و سایر موارد به وجود آمده است.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران در مورد قیمت سیمان، عنوان کرد: قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان است که ۹ درصد این قیمت ارزش افزوده است که باید به دارایی پرداخت شود. قیمت بعد از این و این‌که درب مصالح فروشی چقدر به فروش برسد و خریدار هر پاکت سیمان را به چه قیمتی خریداری کند به کارخانه سیمان ارتباطی ندارد چراکه سیمان تا درب مصالح فروشی برسد هزینه حمل و نقل و سایر موارد به آن افزوده می‌شود.

تفاوت قیمت ۲۰ هزار تومانی سیمان در مرز و داخل استان

کاظمی در مورد تفاوت قیمت سیمان در مرز برای صادرات با بازار داخل، بیان کرد: این تفاوت قیمت زمینه کمبود سیمان و ایجاد بازار سیاه را به وجود نمی‌آورد چراکه سالانه ۴۰ میلیون تن سیمان کشور مازاد است که باید صادر شود. بحث تفاوت قیمت نباید برای کارخانه‌هایی که در مرکز کشور فعال است و صادرات ندارد مشکلی ایجاد کند. در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در مشهد ۴۰ هزار تومان و تهران خیلی بیشتر از خراسان‌جنوبی است.

وی اظهار کرد: قیمت جهانی سیمان پاکتی ۴ تا ۶ دلار یعنی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است اما در کشور ما به دلیل تزریق یارانه‌های انرژی به کارخانه‌های سیمان، سیمان تولیدی با قیمت کمتری در بازار داخل به فروش می‌رسد اما تولیدکننده سیمان داخلی مجبور نیست سیمان را با قیمتی که در داخل به فروش می‌رساند به مشتری خارجی بدهد.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران با بیان این‌که فروش سیمان به خارج برای کشور ارزآوری دارد، افزود: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در مرز افغانستان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان است که با قیمت داخل استان حدود ۲۰ هزار تومان اختلاف دارد.

افزایش قیمت ۸ برابری پاکت خالی سیمان طی یک‌سال

کاظمی بیان کرد: در سال گذشته در فروردین ماه قیمت یک تخته پاکت خالی ۶۰۰ تومان بوده اما امسال در فروردین قیمت یک تخته پاکت خالی ۴۸۰۰ تومان است یعنی طی یکسال قیمت هر تخته پاکت خالی ۸ برابر شده که این افزایش قیمت را باید خریدار سیمان پرداخت کند.

وی عنوان کرد: تولیدکننده سیمان هیچ بودجه‌ای ندارد که هزینه کند. کارخانه سیمان وظیفه تولید سیمان، پرداخت حقوق کارگران و کارمندان و تداوم کار را دارد که این کار را انجام می‌دهیم.

بیشتر بخوانید   بالاترین میزان گازرسانی به صنایع مشمول مصوبه شورای اقتصاد در کشور مربوط به خراسان جنوبی است

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران در مورد آینده بازار سیمان، اظهار کرد: با بروز شدن قیمت سیمان بازار سیاه از بین می‌رود و تا اواخر هفته آینده بازار حالت طبیعی و عادی پیدا کرده و فقط مصرف‌کننده واقعی دنبال خرید سیمان خواهد بود.

کاظمی عنوان کرد: در مجموع چون سالانه ۴۰ میلیون تن سیمان تولیدی مازاد در کشور داریم و یک رقابت منفی برای صادرات است قیمت‌ها برای صادرات سرکوب می‌شود؛ پاکت سیمانی که باید ۶ دلار بدهیم به یک دلار به فروش می‌رسد که در این حالت به نوعی سرمایه ملی را به ثمن بخس می‌دهیم.

وی گفت: امیدواریم خداوند کمک کند که مقداری مدیریت تولید و صادرات توان بگیرد که بتوانیم سیمان را به قیمت واقعی صادر کنیم تا منافع برای تمام مردم باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران بیان کرد: آینده سیمان برای کارخانه‌هایی که صادرات محور است بسیار خوب بوده اما برای کارخانه‌هایی که برای مصرف داخل سیمان تولید می‌کنند در بحث عرضه و تقاضا قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

کاظمی به حمایت دولت از کارخانه‌های سیمان اشاره کرد و گفت: تخصیص یارانه حامل‌های انرژی به کارخانه‌های سیمان بزرگترین حمایت دولت از این کارخانه‌ها است. دولت اگر بتواند تورم را مهار کند شرایط تولید و عرضه سیمان به بازار بسیار مطلوب و عالی خواهد شد اما تورم را نمی‌توان مهار کرد. وقتی قیمت یک پاکت خالی سیمان طی یکسال ۸ برابر شود خود به خود تورم ایجاد کرده و وارد بازار می‌شود و آسیب آن به مصرف کننده می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر به مباحثی از جمله حصر اقتصادی و اینگونه مسائل برمی‌گردد که اینها به دست دولت هم نیست.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران اظهار کرد: کارخانه سیمان باقران مجموعه صنعتی است که شرایط خوبی در خراسان‌جنوبی داشته و مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در بحث بازار کاذب به وجود آمده به کارخانه سیمان ارتباطی ندارد.

آینده سیمان خوب است

کاظمی تاکید کرد: اگر بتوان تورم را مهار کرد قیمت مصالح ساختمانی در حد خیلی مطلوب نسبت به کشورهای همجوار بوده و آینده سیمان خوب است.

وی در مورد تولید سیمان، اظهار کرد: با توجه به این‌که زیرساخت‌ها ضعیف است و در فصل زمستان سال گذشته برای اولین بار در بحث گاز و برق شاهد مشکلاتی بودیم؛ اگر بتوان زیرساخت‌ها را تقویت کرد و شاهد مشکلاتی در این خصوص نباشیم در بحث تولید سیمان مشکلی وجود نخواهد داشت.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کارخانه سیمان باقران در شهرستان درمیان این منطقه متحول شده است چراکه روزانه ۲۰۰ خودرو برای حمل سیمان از این منطقه به مرز می‌رود که این باعث رونق اقتصادی منطقه و کسب درآمد رانندگان شده است.

کاظمی عنوان کرد: کارخانه سیمان باقران ۴۰۷ نیروی مستقیم با پیمانکاران دارد و برای دو هزار نفر در این منطقه اشتغال ایجاد کرده و ماهیانه حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت پرداختی کارخانه سیمان به نیروها بروز است و هیچ معوقه‌ای به پرسنل نداریم.

نایب رئیس هیئت مدیره کارخانه سیمان باقران بیان کرد: در حال حاضر کارخانه سیمان باقران دو برابر سال گذشته سیمان به بازار داخل می‌دهد در حالی که ساخت و سازها نسبت به سال گذشته دو برابر نشده است.

کاظمی با بیان این‌که مصرف صحیح نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: از مردم درخواست می‌شود بیش از نیاز سیمان خریداری و دپو نکنند چراکه سیمان تاریخ انقضا دارد و زمانی‌که برای مدت طولانی نگهداری و انبار شود عملا بلا استفاده می‌شود و خریدار ضمن این‌که پول خود را ضایع کرده باعث تضییع سیمان نیز می‌شود.

افزایش قیمت سیمان از امروز

سید امیرحسین علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: از امروز قیمت سیمان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت سیمان را طی هفته‌های گذشته از ۲۳ به ۲۷ هزار تومان و امروز با هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده‌اند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی در انبار واحدهای صنفی سیمان وجود داشته باشد هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

علوی با بیان این‌که در حال حاضر سیمان از نظر توزیع هیچ مشکلی ندارد، عنوان کرد: طی حداقل دو هفته گذشته قیمت سیمان طی دو نوبت افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: تولیدکننده و سازمان تنظیم بازار مردم را اسیر خود گرفته و با آن‌ها بازی می‌کنند؛ سازمان تنظیم بازار و تولیدکننده اگر دنبال افزایش قیمت سیمان هستند همان روز اول این کار را انجام دهد و چند ماه مردم را دنبال یک پاکت سیمان ندواند. پروژه های ساختمانی را تعطیل نکنند که هر پروژه‌ای که به دلیل کمبود سیمان تعطیل شده از سال گذشته تاکنون خیلی ضرر کرده است.

بیشتر بخوانید   دشمن نمی‌گذارد واقعیت‌ها به درستی در جهان منعکس شود

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که نفس کار ناپسند است، افزود: تولیدکننده اگر دنبال افزایش قیمت است چرا مردم را اذیت کرده و فشاری به وجود می‌آورد که سیمان افزایش قیمت داشته باشد. اگر تولیدکننده قبل از این مشکل داشته است چرا اکنون که قیمت سیمان افزایش پیدا کرده مشکل ندارد؟

علوی در مورد ترس مردم از گرانی سیمان و خرید بیش از حد، گفت: روز گذشته افزایش قیمت سیمان تصویب و امروز اعمال شده است و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ کس سیمان را دپو نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تولید کننده به جای اینکه سیمان را به دست توزیع‌کننده برساند به توزیع‌کننده‌های غیرمجاز و افرادی که زیر نظر صنف نیستند می‌دهد و به بازار داخل نمی‌رسد، کمبود ایجاد شده و این مسائل باعث می‌شود که مردم احساس کنند سیمان در بازار توزیع نمی‌شود، قرار است افزایش قیمت داشته باشد و همه به سراغ احتکار و دپو می‌روند.

باید فاتحه سازمان را خواند

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یعنی یک انجمن تولیدکنندگان سیمان باید یک کشور را معطل خودش کند؟ باید فاتحه سازمانی که نتواند جلوی یک انجمن سیمان که این‌گونه مشکلاتی را به وجود می‌آورد بگیرد را خواند.

علوی گفت: در حال حاضر سیمان در بازار وجود دارد و هرکسی به درب مصالح فروشی‌ها مراجعه کند سیمان موجود است و می‌تواند خریداری کند.

وی بیان کرد: ما روز اول به تولیدکننده‌ها گفتیم یک هفته مصالح‌فروش‌ها را تامین کرده و سیمان داخل انبارها موجود باشد نگاه کنید ببینید تب و تاب سیمان خریدن کم می‌شود یا نه؟ اما هیچ‌کس زیر بار نرفت. تولید‌کننده‌ای که دنبال افزایش قیمت است یکبار این کار را انجام دهد و مصرف کننده واقعی را برای پیدا کردن یک پاکت سیمان دور شهر سرگردان نکند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: مصالح فروشی‌های داخل استان سیمان مورد نیاز را از دو کارخانه داخل استان خریداری می‌کنند. قبلا به مصالح فروشی‌های اعلام کردیم اگر از شهرهای دیگر می‌توانید سیمان خریداری کنید خرید کرده و کار مردم راه بیفتد مشکلی ندارد که در این خصوص تعدادی ماشین سیمان از سبزوار خریداری شد که بازار را حفظ کنیم.

علوی گفت: اگر قرار باشد دو کارخانه سیمان داخل استان مصالح فروشی‌ها اذیت کنند مطمئن باشند مصالح فروشی‌های نیز آن‌ها را اذیت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر سیمان از طریق مصالح فروشی‌های دارای پروانه صنفی توزیع شود هیچ مشکلی در بحث تامین و توزیع سیمان برای مردم نخواهیم داشت. مصالح فروش سودش در فروش است نه احتکار. اما اگر قرار باشد سیمان از طریق دیگری به جز مصالح فروشی‌های دارای پروانه صنفی توزیع شود بحث کمبود سیمان ادامه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی سیمان از طریق مصالح فروشی دارای پروانه توزیع شود اتحادیه نسبت به آن‌ها مدیریت و نظارت دارد. نه افزایش قیمتی خواهد بود و نه احتکار اما وقتی سیمان از طریق دیگری تامین شود هیچ نظارتی نیست و احتکار به وجود خواهد آمد.

علوی عنوان کرد: توزیع‌کننده‌های غیرمجاز سیمان که زیر نظر اتحادیه فعالیت ندارند دنبال احتکار و و ایجاد اغتشاش در بازار هستند. که در این خصوص مواردی شناسایی شده که اتحادیه مصالح فروشی با حضور بازرس تمامی سیمانی که احتکار شده را بین مردم به فروش رسانده است.

توزیع دو برابر، کجا بوده؟

وی در مورد اظهارات مسئولان در مورد توزیع دو برابر سیمان طی فروردین نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: توزیع برای کجا داشته‌اند؟ توزیع اگر از طریق شبکه واحدهای صنفی انجام شود درست است توزیعی که به دوست و آشنا داده شود که توزیع نشد. تکلیف مردم چیست؟

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خراسان‌جنوبی ادامه داد: لیست‌هایی موجود است که نشان می‌دهد یک شرکت یک کامیون سیمان برده اما مصالح فروش ما در هفته یک ماشین سیمان برده است. مصالح فروشی که باید تمام شهر را تامین کند باید یک ماشین سیمان ببرد؟

علوی تصریح کرد: مسئولان که ادعای توزیع دو برابری دارند این را مشخص کنند که توزیع برای چه کسانی و کجاها داشته‌اند؟

بنابراین گزارش؛ ساخت‌وساز معطل یک کیسه سیمان است اما بازار با کمبود سیمان مواجه است. بیش از ۸۰ درصد تولیدات سیمان استان، به خارج از کشور صادر می‌شود و مصالح‎فروشان همین عامل یعنی صادرات را عامل کمبود سیمان در بازار می‌دانند اما تولیدکنندگان نظر دیگری دارند.

حلقه مفقوده بازار سیمان مانند بازار سایر اقلامی که با کمبود مواجه شده، نظارت است. نظارتی که اگر مسئولان کامل اجرایی کنند،  دود گرانی و کمبود سیمان به چشم مردم و ساخت‌وساز نمی‌رود.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها