مجمع نمایندگان خراسان جنوبی خطاب به وزیر علوم: زمان مناسبی برای اجرای طرح الحاق دانشگاه صنعتی نیست

نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به وزیر علوم تأکید کردند اکنون زمان مناسبی برای اجرای طرح الحاق دانشگاه بیرجند وصنعتی نیست و لازم است تا کارشناسی عمیق نشود، این طرح لغو شود.

به گزارش “پیام خاوران“، اوایل اسفندماه بود که خبری عجیب جامعه دانشگاهی استان خراسان جنوبی را در شوکی عمیق فرو برد، شوکی که نه تنها دانشگاهیان دانشجویان، بلکه استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر آحاد جامعه نسبت به آن خبر گلایه و اعتراض خود را هر کدام به نحوی بیان کردند.

خبر دستور الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند بود این را معاون آموزشی وزارت علوم ابلاغ کرده بود هرچند این دستور از سوی شورای گسترش و برنامه آموزش عالی و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد اما براساس ان دانشگاه صعنتی به پردیس دانشگاه بیرجند تغییر می‌کند.

ابتدا دانشجویان به همراه اساتید اعضای هیئت علمی قبل از سال درب استانداری رفتند تا اعتراض خود را به استاندار برسانند، بعد از آن بود که نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم با ادغام این طرح مخالفت و گلایه خود را اعلام کرد و نمایندگان مردم استان در مجلس هم برآن شدند تا به وزارت علوم بروند تا حضوری با مسئولان وزارت گلایه خود را مطرح کنند هرچند در آن دیدارها مقرر شد ادغام تعویق افتد.

اما آن طور که اعلام شد گویا وزارت علوم اواخر اسفندماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای به سازمان سنجش خواستار حذف کد رشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند از دفترچه انتخاب رشته شده است که دراین راستا کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند در رابطه با تحقق وعده‌های مسئولان در راستای حفظ استقلال تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور تحصن و اعتراض کردند.

در مسائل اخیر متأسفانه گوش شنوایی نیست، ما در تمام قضایا گفتیم به دو مطلب توجه کنید چه ادغام دانشگاه و چه جا به جایی دانشکده باشد، هر چند آن دو  موضوع وظیفه ذاتی آن‌هاست ولی گوش آن‌ها بدهکار نیست، این مطالب را نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح کرد و گفت: یکی این که این قضیه خام مطرح نشود و به صورت جامع و کارشناسی شده باشد به طوری که فردا در آن اما و اگر نباشد و امروز هم در آن مسائل جنبی به وجود نیاید.

بیشتر بخوانید   8 شهرستان خراسان جنوبی به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک مجهز شد

امام جمعه بیرجند در ادامه سخنانش با تاکید بر این که معاون وزیر فوری یک نامه بنویسد، کار ناقصی است، گفت: نمی خواهیم بگوییم که اصل کار خوب است یا خراب و در آن دخالت هم نمی کنیم، بایستی کار کارشناسی انجام شود به طوری که برای دیگران قانع کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

امام جمعه موقت بیرجند از ادغام دانشگاه صنعتی با دانشگاه بیرجند انتقاد کرد

استقلال دانشگاه صنعتی بیرجندحفظ شود/تلاش برای لغو الحاقیه در مجلس

عبادی ادامه داد: شما که این کار را نکردید دلیل آن هم این است که قانع نیستند، بنابراین ما از آن ها دو موضوع می خواهیم یکی مسئله کارشناسی که نکردند مسئله دوم زمان شناسی است، آیا واقعا همین چند روز قبل از انتخابات وقت پیاده کردن این کار است و زمان بهتری نبود؟

وی اظهارکرد: اتمام حجت کردیم و باز هم اگر زمینه ای باشد انجام می دهیم ولی متأسفانه می‌بینیم که حرف ما را درک نکردند و آن آقای محترم گفته است که چرا آن ها در کار ما دخالت می کنند  در حالی که دخالت نکردیم، فقط می گوییم این را کارشناسی و در زمان مناسب اجرا کنید و نگفتیم این کار را بکنید یا نکنید؟ اما شما متأسفانه خام عمل می کنید و بعد طلبکار هم در می آیید.

از ۱۴ فروردین ماه هم دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت علمی با حضور در مسجد دانشگاه به نشانه اعتراض نشستند،نماینده مردم بیرجند درمجلس شورای اسلامی هم از ارسال نامه به وزیر علوم خبر داد و گفت:در متن نامه ارسالی ما برای وزیر علوم، تحقیقات و آموزش آمده است که متاسفانه بیش از یک ماه است جوابی واصل نشده است.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: روستای گردشگری نای بند را متحول می کنیم

حسین خسروی افزود: در مورخ ۲۶ اسفند ۹۹ در دفتر  معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ضمن اعلام موافقت با اصل طرح آمایش، اعتراضات آیت الله عبادی، استاندار و نمایندگان  ابلاغ شد.

وی گفت: تا جایی که رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هیچ اطلاعی از الحاق نداشتند این مطالب را مطرح کردیم تا حصول کار کارشناسی دقیق روند الحاق متوف شود، اما با وجود این تعهد پس از جلسه برگزار شده، در تاریخ ۲۷ اسفند  به سازمان سنجش حذف کد رشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند و تعریف کد رشته‌های جدید در قالب پردیس صنعتی دانشگاه صنعتی بیرجند ابلاغ شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: درخواست کردیم که با توجه به پی نوشت نامه برای ریاست مجلس شورای اسلامی حال ضمن پایبندی به جواب نماینده مردم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان آن وزارتخانه مبنی بر ادامه دادن کار دانشگاه صنعتی با قدرت وقوت اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

مسئولان وزارت علوم نیز در دیدار با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قول دادند این کار، به تعلیق بیفتد اما حذف کدرشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند از دفترچه‌های انتخاب رشته، خبر از زیرپاگذاشتن قول مسئولان وزارت علوم و بی‌اعتنایی به مردم خراسان جنوبی می‌دهد.

حال با وجود اینکه دانشجویان، اساتید دانشگاه و همه مسئولان  خراسان جنوبی با اجرای  طرح ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند مخالف هستند و اعتراضات همچنان ادامه دارد، وزارت علوم با نادیده گرفتن نظرات مسئولان استان و نداشتن استدلال کارشناسی برای اجرایی شدن این طرح تاکید دارد و باید منتظر سرانجام این ادغام باشیم؟

نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی روز گذشته طی ارسال نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به الحاق دانشگاه صنعتی و دولتی بیرجند اعتراض کردند.

بیشتر بخوانید   شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در ارزیابی داخلی وزارت نیرو حایز رتبه عالی شد

طی این نامه  «حسین خسروی اسفزار»، «مصطفی نخعی»، حجت الاسلام «مجید نصیرایی» و «سلمان اسحاقی» اعضای مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کردند تا حرف دانشگاهیان و اساتید دانشگاه صنعتی بیرجند را بشنود و طرح الحاق این دانشگاه با دانشگاه بیرجند را لغو کنند.

نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس در این نامه بیان کردند که اکنون زمان مناسبی برای اجرای طرح الحاق دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی این شهرستان نیست و لازم است تا کارشناسی عمیق نشدن این طرح لغو شود اما متاسفانه برخی از همکاران شما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حذف کدرشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند بی توجهی خود را نسبت به درخواست ها و اعتراضات مسئولین و دانشجویان و دانشگاهیان این استان را نشان دادند.

جدیدترین خبرهای استان و کشور را در کانال تلگرامی پیام خاروان دنبال کنید (کلیک کنید)

در این نامه به ضرورت‌های وجود دانشگاه صنعتی بیرجند اشاره شده است و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در این راستا عنوان کردند که دانشگاه صنعتی بیرجند با چشم انداز اهمیت توسعه علم و فناوری در توسعه متوازن کشور در سال ۸۶ تاسیس شده است اما اکنون با حذف آن به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه منطقه شاهد به وجود آمدن موجی از نگرانی‌ها هستیم.

در این نامه آمده است که نبود خط ریلی در خراسان جنوبی و محروم بودن فرودگاه بیرجند از آشیانه‌های تخصصی هوافضا ایجاب می‌کند دانشگاه صنعتی بیرجند نه تنها نباید در طرح الحاقی قرار بگیرد بلکه باید با صورت مستقل توسعه یابد.

 منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها