تجمع مردم بیرجند و پرسه کرونا در جاده سلامت/ عادی انگاری‌هایی که تمامی ندارند

درحالی که شهرستان بیرجند جزو شهرستان‌های قرمز است اما صف‌های طویل حلیم و شوله و پیاده روی و حضور گسترده مردم بعد از افطار در جاده سلامت آژیر کرونا را بلند تر می‌کند.

به گزارش “پیام خاروان”، ویروس هزار چهره کرونا امروز همانند کودکی که روز به روز در حال رشد است، فراگیر می‌شود، ویروسی هزار چهره که همچنان در مدار قدرت جریان دارد و منتظر بی احتیاطی و اندک غفلت از سوی ما شهروندان است.

در یکی دو ماه منتهی به نوروز امسال، وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی تا حد زیادی کنترل شده بود و شهرهای استان یکی پس از دیگری از حالت نارنجی خارج شده و رنگ‌های زرد و آبی را به خود گرفته بود.

اما متاسفانه عادی انگاری‌ها و تصور اینکه کرونا به آخر خط رسیده است و برداشتن ماسک‌ها از سوی چهره توسط برخی شهروندان، دورهمی‌ها و عید دیدنی‌ها و مسافرت‌ها همه و همه دست در دست هم دادند تا امروز شاهد افزایش قربانیان کرونا باشیم.

از همان ابتدا بارها رسانه‌ها به طور مستمر و روزانه وضعیت شیوع کرونا را در خراسان جنوبی گزارش می‌دادند و هشدارهای لازم را اعلام می‌کردند اما گوش شنوایی نبود، غافل از اینکه از ویروس کرونا در هر شرایطی نباید گذشت چرا که این ویروس با هیچکس شوخی ندارد و تنها راه برون رفت از موج چهارم کرونا که بیشتر تخت‌های بیمارستانی رو به اتمام است تنها همدلی، احساس مسئولیت اجتماعی مردم ومسئولان در کنار هم است.

 

بیشتر بخوانید: 

برای مدیریت کرونا سطح خدمات در پارک‌های خراسان جنوبی کاهش می‌یابد

شیوع کرونا در خراسان جنوبی وارد مرحله فامیلی شده است

اما کافیست در همین روزهای سخت کرونایی سری به خیابان‌ها بزنیم، باز هم همان عادی انگاری‌ها جولان می‌دهد، خرید مردم از دستفروشی‌ها، صف‌های شلوغ نانوایی در هنگام افطار، حضور مردم در صف‌های زیاد  حلیم و شوله، اما از همه  مهم تر آنچه که در این شب‌های ماه رمضان در بیرجند در حال جریان است حضور پر رنگ مردم در ساعات بعد از افطار در ایستگاه سلامت است.

بیشتر بخوانید   پیگیری‌ها برای برقراری مجدد پرواز بیرجند به عتبات عالیات ادامه دارد

شب‌های دل انگیز بهار سبب شد تا برخی شهروندان پس از در خانه ماندن و افطار برای پیاده‌روی به جاده سلامت بیرجند بروند در حالی که کرونا هنوز هست و رعایت نکات بهداشتی تنها راه پیشگیری از انتشار این ویروس است.

مسئولان  لزوم خودداری مردم از تردد غیرضروری و هرگونه تجمع در بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی را یادآوری کردند اما به نظر می‌رسد شماری از افراد در جامعه همچنان کرونا را جدی نگرفته‌اند و در گروه‌های تک نفر و گاهی چند نفر مشغول قدم زدن هستند و تنها تعدادی اندکی از آنان دستکش به دست و ماسک بر صورت دارند.

بنرهای هشدار دهنده در اطراف ایستگاه سلامت و بلوار پیامبر اعظم نصب شده است، اما همچنان شاهد خودروهای پارک شده در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند هستیم که این نشان از حضور مردم در ایستگاه نشاط دارد البته امکانات، روشنایی و سرسبزی این ایستگاه نسبت به ایستگاه ورودی جاده سلامت بیشتر است.

از نشستن راحت برخی افراد روی صندلی‌ها، بازی دسته جمعی والیبال، ورزش با وسایل ورزشی جاده، پیاده‌روی گروه‌های دسته جمعی، حضور افراد مسن، آوردن کودکان با کالسکه و از همه مهمتر استفاده نکردن  برخی از شهروندان از ماسک و دستکش، می‌توان فهمید که انگار نه انگار در شهر موجود نامرئی به نام کرونا پرسه می‌زند.

البته ناگفته نماند در این مشاهده میدانی شهروندانی هم بودند که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، ماسک بر صورت و دستکش به دست داشتند، با وسواس و عبور از قسمت  آن سوی جاده، سخت مراقب سلامتی خود بودند و معتقد بودند از خانه نشستن خسته شده ایم وطبق روال هرساله بعد از افطار در ایستگاه سلامت تردد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید   رنج نامه یاقوت سرخ خراسان جنوبی/ سود در جیب دلالان

اما این مردم به خیالشان اینکه در فضای آزاد کرونا نمی‌گیرند، اما غافل از اینکه کرونا شانه به شانه در هر کجا که ما حضور داشته باشیم پرسه می‌زند، حال می‌خواهد ایستگاه سلامت، باشد، یا بازار ….

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۱۴۶ آزمایش انجام شده در استان ۶۵ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد گفت: از ۶۵ مبتلای جدید به کرونا، ۳۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۳۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

محمد دهقانی افزود: از این تعداد ۳۵ مورد در بیرجند، ۴ مورد از خوسف، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام دو مورد، از شهرستان‌های نهبندان و طبس هرکدام ۵ مورد، قاینات ۷ مورد و شهرستان سربیشه یک مورد جدید کرونا شناسایی شد.

وی گفت: همچنین در این مدت ۵۹۰ مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز ۱۵۰ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد و م اکنون ۳۳۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۲۱۸ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۶ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۵ نفر وخیم است.

جدیدترین خبرهای استان و کشور را در کانال تلگرامی پیام خاروان دنبال کنید (کلیک کنید)

به گفته وی در شبانه روز گذشته ۷۶ بیمار با علام تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۳ بیمار شامل ۳۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

دهقانی یادآور شد: در مجموع ۵۱ هزار و ۶۴۵ مورد آزمایش در استان انجام که از این تعداد جواب تست ۱۸هزار و ۹۶۷ مورد مثبت شد و از از ابتدا تا کنون هم، ۱۷هزار و ۸۶۸ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

بیشتر بخوانید   ۱۳ واحد صنعتی خراسان جنوبی، دانش بنیان شدند

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها