به همت کارشناسان انواع رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند سازگار شد

کارشناس آموزشی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: برای اولین بار در خراسان جنوبی به همت کارشناسان دانشگاه بیرجند انواع گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند سازگارسازی شدند و نیز اثر پالم‌پیت بر میزان گلدهی گیاهان بررسی شد.

به گزارش “پیام خاوران” سیدابوالفضل ناصری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نهالستان دانشکده کشاورزی در گذشته گیاهانی مانند آتریپلکس، بادام ، زردآلو و زبان گنجشک از طریق کاشت بذر تولید می‌شد و از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۱۷ نوع گیاهان فضای سبز از طریق قلمه گیری تولید می‌شود.

وی به اجرای موفقیت آمیز طرح سازگارسازی(آداپته کردن) انواع گل‌های رز هلندی اشاره و بیان کرد: این طرح از چهار سال پیش در این نهالستان آغاز شده است و هم اکنون میتوانیم از هر رنگ رز هلندی حداقل ۵۰۰ گیاه جدید از طریق قلمه گیری تولید کنیم که با آب و هوای این منطقه سازگاری داشته باشد.

کارشناس آموزشی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به فروش بیش از ۱۰ هزار گیاه تولیدی این نهالستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون در نهالستان دانشکده کشاورزی می‌توانیم حدود ۲۰ هزار گیاه جدید به روش قلمه‌گیری تولید کنیم که از این تعداد، حدود ۷ هزار آن از انواع گل‌های رز هلندی سازگار شده با آب و هوای بیرجند خواهد بود.

ناصری ابراز امیدواری کرد که این میزان تولید قابل افزایش است.

وی دومین اقدام مهم این نهالستان پس از سازگاری گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند را اثر پالم‌پیت بر روی گیاهان گلدار علی‌الخصوص گیاهان رز نام برد و بیان کرد: پالم‌پیت بدلیل داشتن منگنز بالا باعث افزایش چشمگیر میزان گلدهی در گیاهان می‌شود.

کارشناس آموزشی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند بررسی اثر پالم‌پیت برروی درختان میوه را به عنوان یکی از برنامه‌های آینده این نهالستان نامید و ادامه داد: برای اولین بار در استان خراسان جنوبی وحتی استان‌های همجوار بررسی اثر پالم‌پیت و سازگارسازی رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند در نهالستان دانشکده کشاورزی انجام و به نتیجه رسیده است.

بیشتر بخوانید   پیشرفت ۹۴ درصدی طرح فاضلاب بیرجند

وی با بیان اینکه نهالستان دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شده است افزود: هم اکنون زیرمجموعه واحد مزرعه است و درحال حاضر در این نهالستان پنج شاسی زیرزمینی (مساحت هر شاسی ۱۳۰ مترمربع ) از نوع سرد ، وجود دارد که از دو شاسی برای ریشه دار کردن قلمه‌ها و از سه شاسی برای نگهداری گلدان‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها