درآمدزایی میلیاردی از آفتاب استان خراسان جنوبی/ سرمایه‌گذاری مطمئن در برق خورشیدی

آلودگی کم هوا و رطوبت کم استان خراسان جنوبی را به یکی از مناطق مستعد تولید برق خورشیدی تبدیل کرده به طوری که به دلیل تابش نور خورشید در طول روز، فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی وجود دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، در کشور ایران با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد، در بیشتر مناطق ۳۰۰ روز آفتابی به طور متوسط وجود دارد.همچنین تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی نیز ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده است.

چراکه ساعات آفتابی به طور متوسط در خراسان جنوبی به ۳ هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتی متر مربع در هر روز) است.

آلودگی کم هوا و رطوبت کم استان خراسان جنوبی را به یکی از مناطق مستعد تولید برق خورشیدی تبدیل کرده به طوری که به دلیل تابش نور خورشید در طول روز، منابع خوبی برای تولید انرژی خورشیدی در استان وجود دارد که می‌توان از این منابع برای کاهش بار شبکه برق الکتریکی استفاده کرد.

در صورت استفاده بهینه از این انرژی پایدار، استان خراسان جنوبی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید برق تبدیل خواهد شد و خواهد توانست علاوه بر تامین نیاز استان و استان‌های همجوار، بخشی از انرژی را به کشور‌های همسایه صادر کند.

آفتاب خراسان جنوبی مستعد درآمدزایی 

خراسان جنوبی دیاری است که نه تنها از خاکش می‌توان زرهای گران قیمتی چون زعفران و زرشک به دست آورد بلکه اگر برنامه و طراحی درستی داشته باشیم می‌توان از آفتاب و حتی باد آن نیز برای مردم درآمدزایی کرد.

اما رسیدن به این مهم نیازمند طراحی منسجم دستگاه‌های ذی ربط و اطمینان دادن به مردم از درآمدزایی با سرمایه گذاری در این طرح است.

به گفته کارشناسان اگر به درستی از ظرفیت انرژی‌ آفتاب و باد استفاده شود، رونق اقتصادی در گوشه گوشه استان رقم می‌خورد و از جهتی احداث توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت بام و مزارع کشاورزان بستر خوبی برای اشتغال و ماندگاری جمعیت در روستاها است.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که وجود دارد در ۳۰۰ روز از سال حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خورشید قابل استفاده برای تولید برق داریم که ظرفیت قابل توجهی است و از این ظرفیت می توان با توجه به اینکه از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی شود به بخش تولید برق کمک کند.

این امر مستلزم آن است موانع و مشکلاتی که پیش روی توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور است برداشته شود و جذابیت‌های لازم برای سرمایه گذاری به وجود بیاید زیرا جذب سرمایه‌های خارجی در این بخش امکان پذیر است.

پیام باقرى، نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران در بحث سرمایه‌گذاری برق خورشیدی اظهار داشت: جریان توسعه حوزه انرژی در دنیا به ویژه در بخش برق مبتنی بر توسعه حوزه تجدیدپذیرها است.

وی افزود: امروز شاهد این هستیم که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بسیار سرمایه گذاری‌های کلانی در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به دلیل مزایایی که برق حاصل از این انرژی دارد در دستور کار خود قرار داده اند.

بیشتر بخوانید   راهداری خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در حوزه ایمنی و ترافیک کسب کرد

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران بیان کرد: یکی از مزایای تولید برق خورشیدی بحث محیط زیست و اینکه بسیاری از کشورها منابع سوخت فسیلی را در اختیار ندارند و به همین دلیل به سمت انرژی تجدید پذیر گرایش زیادی دارند است.

صنعت برق خورشیدی آینده روشنی دارد 

باقری با بیان اینکه آینده صنعت برق خورشیدی آینده روشن و در حال توسعه است گفت: با توجه به ضرورتی که در بحث حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر در فرایند آنی سبد انرژی در دنیا وجود دارد و همچنین ضرورت پایبندی به مسائل محیط زیستی و کنوانسیون‌ها و مراودات بین المللی که بسیاری کشورها توافق می کنند و همچنین به نوعی یکی از شاخصه‌های استفاده کردن از انرژی‌های خورشیدی سهل الوصول بودن نصب نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق دور افتاده به ویژه مناطق روستایی است، امروز در کشور ما نیز در نقاط صعب العبور و دور افتاده از انرژی خورشیدی برای رساندن برق استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی یک حرکت مستمر، پایدار و روبه توسعه در دنیا تلقی می شود.

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران یادآور شد: بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آلمان تجربه تأمین ۶۰ درصدی برق خود را از محل انرژی‌های تجدید پذیر دارد و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی تاکید بسیاری بر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر دارند.

باقری تصریح کرد: همچنین کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز در  برنامه‌های بلند مدت خود برنامه ریزی جدی برای توسعه در حوزه تجدید پذیرها به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی دارند که این امر نشان می دهد که آینده سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی در دنیا و در منطقه یک آینده روشنی است.

وی افزود: نیروگاه های خورشیدی به دلیل اینکه از تابش خورشید انرژی خود را تامین می کنند، خوراک اصلی آنان تابش نور خورشید و خوراک اولیه آنان برای تولید برق یک خوراک رایگان است و به قیمت سوخت‌های فسیلی وابسته نیستند.

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران به سرمایه گذاری در تولید برق انرژی‌های خورشیدی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای یک نیروگاه ۵ کیلوواتی که یک نیروگاه کوچک است و در سقف منازل نصب می شود به ازای هر کیلو وات حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه سرمایه گذاری و در مجموع ۵ کیلو وات ۱۲۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

باقری اظهار داشت: نیروگاه‌های خورشیدی وقتی در مقیاس مگاوات مطرح می شوند، هر کیلووات حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه احداث در بر دارد.

نرخ‌های فعلی جذابیتی برای بخش خصوص ایجاد نمی کند

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ما در صنعت تجدید پذیر کشور داریم تعرفه‌هایی است که برای خرید برق تضمینی در نظر گرفته شده، که نرخ‌های فعلی جذابیتی برای بخش خصوص ایجاد نمی کند و چندان ارزش افزوده ای برای بخش خصوصی به وجود نمی آورد.

بیشتر بخوانید   موضوع کشف حجاب در استان خراسان جنوبی موضوعیت ندارد

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران یادآور شد: هرچه نرخ خرید برق تضمینی بالاتر برود و شرایط محیا تر باشد نرخ بازگشت سرمایه می تواند کوتاهتر باشد و این می تواند به توسعه صنعت تجدید پذیر در کشور کمک کند.

باقری با اشاره به اینکه خوشبختانه در این صنعت بسیار مستعد هستیم بیان کرد: آمارهای جهانی اینگونه بیان می کنند که به طور متوسط با هر مگاوات نیروگاه حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند و این رقم می تواند رقم قابل توجهی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چیزی که ما در سندیکای برق احصاء کرده ایم حدود ۲۰۰ شرکت پیمانکار، سازنده، مشاور، بازرگانی و نیروگاه دار هستند که در حوزه تجدید پذیر ها مشغول فعالیت هستند.

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران گفت: در سال ۹۸ مستند به آمار سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی‌های برق حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه‌های مختلف تجدید پذیر مشغول به کار بودند.

باقری با اشاره به اینکه صنعت تجدید پذیر جای توسعه دارد اظهار داشت: این صنعت ما میزان احداث آن امروز از برنامه توسعه عقب تر است زیرا بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بود تا پایان برنامه به ۵ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر برسیم در صورتی که امروز کمتر از یک هزار مگاوات در مدار قرار گرفته است، اگر ما با سرعت کار را توسعه می دادیم می توانستیم امیدوار باشیم که تعداد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ما در بخشهای مختلف انرژی تجدید پذیر رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به پویایی که در این صنعت وجود دارد این فرصت برای ما وجود دارد که به رشد اشتغالزایی و درآمد زایی در این صنعت برسیم.

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران به کمک به کمبود برق ایران از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: رشد مصرف ما در کشور سالیانه حدود ۶ تا ۷ درصد است و برای پوشش این رشد مصرف باید سالیانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، درصورتی که متوسط در سال‌های گذشته کمتر از نصف این میزان را توانستیم وارد مدار کنیم.

باقری اظهار داشت: یکی از دلایلی که در زمان پیک مصرف با خاموشی‌ها مواجه می شویم این است که نتوانستیم میزان تقاضا را از طریق تولید بیشتر با توجه به سرمایه گذاری‌ها پوشش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت تجدید پذیر در کشور ما بسیار صنعت مستعدی است و ما به لحاظ اطلس خورشید و اطلس باد در کشور از ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیادی برای توسعه این بخش برخوردار هستیم.

بیشتر بخوانید   اختصاص بیش از یک و نیم میلیارد تومان اعتبارات پژوهشی به طرح‌ها و پروژه‌های اولویت دار خراسان جنوبی

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران گفت: بر اساس آمار و اطلاعاتی که وجود دارد در ۳۰۰ روز از سال حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خورشید قابل استفاده برای تولید برق داریم که ظرفیت قابل توجهی است و از این ظرفیت با توجه به اینکه از سوخت های فسیلی استفاده نمی کند می شود به بخش تولید برق کمک کند.

باقری یادآور شد: این امر مستلزم آن است موانع و مشکلاتی که پیش روی توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور است برداشته شود و جذابیت های لازم برای سرمایه گذاری به وجود بیاید زیرا جذب سرمایه‌های خارجی در این بخش امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این فضا، فضای روشن و جذابی برای سرمایه گذار باشد ما شاهد رشد این صنعت و کمک به کمبود برق از طریق توسعه تجدیدپذیر ها خواهیم بود.

نایب رئیس سندیکاى صنعت برق ایران یادآور شد: این امر باید در دستور کار مسئولان مرتبط و تصمیم گیری این حوزه قرار گیرد زیرا بضاعت توسعه صنعت تجدید پذیر هم به لحاظ منابع خدادادی خورشید و باد و غیره و هم به لحاظ وجود زیرساخت‌های لازم در بخش خصوصی و شرکت های توانمند در این حوزه وجود دارد.

توسعه تجدید پذیر به تولید و رفع کمبود برق در کشور کمک شایانی می کند 

باقری تصریح کرد: باید موانع حضور بخش خصوصی را در این حوزه از بین ببریم و زمینه را برای سرعت بخشیدن به توسعه در بخش تجدید پذیر ها فراهم کنیم و سرمایه گذاری را در این بخش ترغیب کنیم، زیرا توسعه تجدید پذیر قطعاً به تولید برق در کشور و رفع کمبود برق در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی یکی از مزایای استان است اظهار داشت: سمت و سوی کل دنیا در سال‌های آینده باید به سمت انرژی‌های پاک باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ایران با توجه به آفتاب زیادی که وجود دارد می توان از این ظرفیت استفاده کرد خاطرنشان کرد: اگر دولت در این زمینه حمایت‌هایی داشته باشد بسیار خوب است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بحث تولید برق خانگی نیز می تواند در این مسئله بسیار موثر باشد یادآور شد: کسی که در هر زمینه‌ای می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید یک طرح توجیهی واقعی و درستی تهیه کند زیرا بسیاری از شرکت‌هایی که دچار مشکل و تعطیل می شوند طرح توجیهی درست و علمی نداشته آمد.

اگرچه خراسان جنوبی از ذخایر نفت و گاز برخوردار نیست ولی ظرفیت‌های طبیعی از جمله انرژی‌های لایزال خورشیدی و بادی در آسمان استان به وفور یافت می‌شود که می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم از طریق خرید تضمینی برق تولیدی، سهم قابل توجهی در تولید انرژی و همچنین جهش تولید داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها