کاهش میزان بارندگی‌ها زنگ هشداری جدی برای خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: ‌کاهش  ۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت، زنگ هشداری جدی برای استان است. 

به گزارش “پیام خاوران“، حمید ملانوری صبح امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان خاطرنشان کرد: با توجه به این اتفاق باید تمام توجه خود را به مدیریت منابع آبی در بخش های مختلف معطوف کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات ما باید به گونه ای باشد که برداشت از سفره‌های زیر زمینی کاهش یابد و آب در سفره بماند تا کسری ها را ثابت نگهداریم. 

به گفته وی؛ آبی که الان از سفره ها برداشت می کنیم، ذخیره میلیون ها سال است که در اختیارمان قرار گرفته و کسری آن به راحتی حبران نمی شود. 

استاندار با اشاره به میزان هدرفت بالای آب در بخش های کشاورزی و شرب متذکر شد: این میزان هدررفت باید کاهش یابد. 

ملانوری ادامه داد:هدر رفت آب در بخش شرب، به علت فرسودگی شبکه‌های توزیع در شهرها و روستاهاست که برای رفع آن باید تلاش کنیم.

وی میزان مصرف آب در بخش صنعت را ۲ درصد عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش صنعت، چون مهندسی شده و بر اساس برنامه است، لذا هدررفت ندارد. 

به گفته وی؛ بر اساس آیات و روایات، آب، مایه حیات است و حیات همه چیز به آب بسته است، لذا باید بسیج شویم و انرژی بگذاریم تا آن را حفظ کنیم. 

استاندار به بارندگی‌های اخیر استان اشاره کرد و تصريح نمود: اگر چه میانگین بارندگی ها را از ۴۰ به ۶۰ میلیمتر افزایش داد اما تأثیری بر منابع آبی نداشته است. 

ملانوری با تأکید بر این که مسئولیت ما در قبال آب سنگین است، افزود: بارندگی ها، چیزی از وظیفه مدیریتی ما کم نمی کند، ما باید با برنامه ریزی دقیق و جلسات مستمر برای حفظ منابع آبی استان راهکارهایی ارائه نماییم. 

بیشتر بخوانید   ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به روال عادی بازگشت

وی با بیان این که آمارها در زمینه میزان مصرف آب در هر بخش باید دقیق باشد، گفت: برنامه ریزی ها باید بر مبنای آمار دقیق صورت گیرد تا نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. 

به گفته وی؛ از آن جایی که میزان مصرف برق در هر بخش کاملاً دقیق و مشخص بود و ما در بخش اداری ۴۰۰ مگاوات مصرف برق داشتیم، لذا با تغییر ساعت اداری از اول خرداد برای کم کردن این میزان از بار برق مصرفی، شرایط را مدیریت کردیم، در بخش آب هم این اتفاق باید بیفتد. 

استاندار گفت: شورای حفاظت آب استان باید به این سمت برود که بگوید در یک دوره مشخص، این میزان از مصرف آب را کاهش دادیم. 

ملانوری تأکید کرد: با فرهنگ سازی و آموزش می توان به این هدف رسید. 

وی متذکر شد: شرایط اقلیمی استان نشان می دهد که خراسان‌ جنوبی دائماً گرفتار کم بارشی بوده و ترسالی های آن کم است لذا بهترین راهکار مدیریت آب است. 

استاندار  خراسان جنوبی را اولین استانی خواند که سند سازگاری با کم آبی آن تدوین شده است. 

ملانوری گفت: اجرای تمام طرح‌های مرتبط با آب که در  این سند قید شده، باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها