تیرخلاص کرونا بر معیشت کارگران خراسان جنوبی/ حکایت ۱۰ هزار کارگری که حمایت نمی‌شوند

مشکلات کارگران سرگذر یکی دو تا نیست و علاوه بر نبود بیمه و کسادی کار، هیچ حمایتی نیز از آنها نمی‌شود و در این بین کرونا هم زندگی آنها را در تنگنا قرار داده است و هر روز معیشتشان را بحرانی تر می‌کند.

به گزارش “پیام خاوران“، روزهای کرونایی یکی پس از دیگری می‌گذرد اما خیلی سخت، روزهایی که خبرهای تلخ آن بیشتر از خبرهای خوش است و علاوه بر بیماری معیشت‌گروه بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها  بسیاری از خانواده‌ها افرادی درگیر ویروس کرونا هستند و زندگی با کرونا سخت شده است، هرچند در این میان علاوه بر کرونا، مشکلات اقتصادی و معیشت نیز چوب لای چرخ زندگی برخی از اقشار جامعه گذاشته است.

وضعیت کارگران سر گذر و تاثیری که کرونا بر این قشر گذاشته، غیر قابل انکار است تاجایی که به جرات می‌توان گفت در این میان آسیب بسیار زیادی را از شرایط بحرانی کرونا دیده‌اند، کرونا که آمد بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند و بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند، شاید بتوان گفت در این میان کارگران ساختمانی از کرونا بیشترین ضربه را خوردند چرا که نه بیمه بودند و نه بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق گرفت.

اگر به میادینی که محل استقرار کارگران است سر بزنیم، می‌بینیم که هر روز تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی با کیسه ابزار و بیل و کلنگ‌شان چشم می‌چرخانند تا شاید کسی برای تعمیر خانه سراغ‌شان بیاید، هر ماشینی که رد می‌شود زیر نظر می‌گیرند و با هر ترمز، همراه چند کارگر دیگر راننده و ماشینش را دوره‌ می‌کنند.

سال‌های سال است که کار کارگران سر گذر این است که هر روز صبح بعد از اقامه نماز باروبندیل را به دست می‌گیرند و راهی خیابان می‌شوند، به امید آنکه بتوانند لقمه نان حلالی را برای خانواده‌ خود به دست آوردند.

میدان‌های اصلی شهر بیرجند محل تجمع کارگران

میدان‌های اصلی شهر بیرجند صبح خروس خوان محل تجمع کارگرانی است که به دنبال یافتن کار به منظور تامین هزینه امرار معاش خود و خانواده خود هستند، کارجویانی که این روش فعالیت ترس از بیکاری را همراه همیشگی آنها کرده است.

بیشتر بخوانید   قرائت خانوادگی زیارت اربعین حسینی(ع) در سراسر استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود

درحالی که هنوز هوا تاریک است  سر گذر حاضر می‌شوند و هر روزشان به همین منوال می‌گذرد و برای کسب لقمه‌ای نان حلال مجبور هستند تن به کارهای سخت و طاقت فرسا بدهند تا خانواده آنها نانی برای خوردن داشته باشند.

میدان امام حسین(ع) بیرجند یکی از میدان‌هایی که بسیار شلوغ و پاتوق کارگران سرگذر است و در این میدان روزانه افراد مختلف اعم از پیر وجوان، ایستاده و نشسته در انتظار کار هستند این کارگران دل پر دردی از کرونا دارند و از گفت‌وگو با خبرنگاران گریزانن هستند چرا که می‌گویند بارها و بارها رسانه‌های مختلف از ما گفت‌وگو گرفته اند اما هیچ دردی از مشکلاتمان دوا نشده است و اصلا گوش شنوایی برای شنیدن نیست.

قشر کارگر بیشترین ضربه را از کرونا خورد

یکی از کارگران سر گذر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کارگران یکی از اقشاری هستند که در دوران کرونا بیشترین ضربه را خوردند چرا که با تعدیل شدن پروژه‌های عمرانی و کمرنگ شدن ساخت وسازها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مشکلاتشان یکی پس از دیگری افزایش یافت.

رضا افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی در دو سال گذشته ورشکسته شدم اما برای فراهم کردن نان سفره ام مجبور شدم برای تامین هزینه به کارگری روی بیاورم تا بتوانم شکم سه فرزندم را سیر کنم اما کو کار؟

این کارگر جوان ادامه داد: خواهشا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و به آن‌ها بگویید که اگر می‌توانند فقط یک روز همانند کارگران زندگی کنند، غذا بخورند و کار کنند تا بلکه متوجه شوند کارگرانی که هیچ حمایتی نمی‌شوند و امنیت شغلی ندارند در چه شرایطی به سر می‌برند؟ فقط حرف زدن برای حمایت از کارگر کافی نیست.

یکی دیگر از کارگران که نام خود را مهدی اعلام کرد گفت: گاهی ممکن است در هر ماه تنها ۵ روز بر سرکار بروم اما باز هم به امید کار هر روز صبح به سر گذر می آیم و در سال‌هایی که جوان تر بودم و زور و بازویی داشتم کار ساختمانی کردم اما به دنبال بیمه نرفته ام چرا که صاحب کاران همیشه از زیر بیمه کردن کارگر شانه خالی می‌کردند و سال‌های سال گذشت تا اینکه یک روز از داربست بر زمین افتاده ودچار آسیب شدم حال با وجود ۵۳ سال سن وداشتن چهار فرزند مجبورم هر روز به اینجا بیایم.

بیشتر بخوانید   زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر عشق آباد خراسان جنوبی رالرزاند  

بیشتر روزها با دست خالی روانه منزل می شوم

وی افزود: نه بیمه و نه تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هستم به دستان ترک خورده و پینه بسته ام نگاه کنید هزینه‌های زیاد زندگی و خرج و مخارج بالا فشار زیادی وارد کرده است و بیشتر روزها با دست خالی روانه خانه می‌شوم اگر همین پول یارانه هم نباشد، دیگر باید از بی کفنی سر بگذاریم و جان دهیم.

یکی دیگر از کارگران هم که معتقد است در این شرایط اقتصادی با افزایش قیمت حق بیمه، کارگران نمی‌توانند حق بیمه خود را پرداخت کنند واگر بیمه هم نباشیم برای درمان دچار مشکل می‌شویم، گفت: اینها در حالیست که مسئولان در اتاق‌های خود پشت میز در فضای گرم و سرد نشسته اند اما برای قشر زحمتکش کارگر چه کاری انجام می‌دهند؟

برخی کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند

او که نامش مسلم است ادامه می‌دهد: در این اوضاع و احوال چه کسی می‌داند که چه تعداد از کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند و حتی قادر به پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود هم نیستند.

وی با تاکید بر اینکه فکر نکنید که در این سر گذر تنها کارگران با سواد پایین حضور دارند چرا که برخی از کارگران هم حضور دارند که با وجود داشتن مدرک دیپلم و حتی فوق دیپلم به دنبال کارگری هستند، افزود: همین دلایل سبب می‌شود تا جوانان دیر ازدواج کنند چرا که وقتی شغل و درآمدی ندارند چگونه می‌خواهند ازدواج کنند.

پارتی بازی حرف اول را در ادارات می‌زند

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه این روزها پارتی بازی حرف اول را در ادارات می‌زند اظهار داشت: در رسانه‌ها بارها شنیده‌ایم که برخی مدیران در زمینه استخدام نیروی مورد نیاز پارتی بازی کرده و اقوام یا آشنایان خود را بدون هیچ امتحان یا گزینشی بکار گرفته‌اند، اما در میان همین کارگران روزمزد هستند تحصیلکرده‌هایی که اگر در شرایط اصولی و قانونی استخدام انجام شود قطعا این گروه اولویت دار هستند و شاخص‌های مورد نیاز را دارند.

بیشتر بخوانید   تقدیر رئیس سازمان بازرسی خراسان جنوبی از پیشرفت طرح احداث واحد فرآوری طلای هیرد

یکی دیگر از کارگران نیز بیان کرد: کرونا به ما خیلی آسیب زد، نه بیمه داریم نه پس انداز و کارگر روزمزد هر روز فقط به همان روز فکر می‌کند، این حال و روز ماست که می‌بینی. تعداد کمی از ما الان مشغول کار هستند و زمستان که می‌آید ساختمان‌سازی هم از رونق می‌افتد.

بیشتر‌کارگران فصلی هیچ بیمه‌ای ندارند

رئیس انجمن صنفی کارگران بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: آمار مشخصی از تعداد کارگران ساختمانی نداریم اما طبق برآوردها بیش از ۱۰ هزارنفر در استان کارگر ساختمانی وجود دارد که بیشتر آنها مشکلات بیمه ای دارند.

علی علیزاده افزود: بیشتر کارگران سر گذر از بیمه برخوردار نبوده و در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ کارگر در صف درخواست بیمه هستند.

وی با بیان اینکه امسال هنوز سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص نیافته است افزود: ۷ درصد بیمه کارگران ساختمانی توسط فرد پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها