بخشی از اراضی بند دره به شهرداری بیرجند واگذار شد

شهردار بیرجند گفت: ۴.۶ هکتار از اراضی منطقه گردشگری بند دره بیرجند به شهرداری واگذار شد و با این اقدام و تخصیص اعتبار در سال جاری کار اجرایی فضاهای خدماتی را در محل بند دره شروع می‌کنیم.

به گزارش “پیام خاوران“، محمدعلی جاوید صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های شهرداری بیرجند و شورای اسلامی دوره پنجم بالفعل کردن ظرفیت منطقه تفریحی بند دره بود که در سال‌های گذشته به عنوان یک منطقه تفریحی با قابلیت تبدیل به یک مکان گردشگری، مغفول واقع شده بود.

وی افزود: این موضوع که همواره مورد مطالبه شهروندان بیرجند بود طی دو سال گذشته به همت جمعی از مدیران استان و در راس آنها استاندار وقت و با محوریت شهرداری بیرجند تحقق پیدا کرد که در اولین گام با منفک کردن اراضی ملی از طرح شرکت سرمایه‌گذاری پویش با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری، شرایط برای فعالیت و سرمایه‌گذاری فراهم شد و متعاقب آن با تکمیل برخی زیرساخت‌ها از جمله جاده دسترسی، برق و روشنایی مسیر، جان تازه‌ای به این مکان تفریحی بخشیده شد.

شهردار بیرجند گفت: شهرداری در تداوم این مسیر با تنظیم و ارسال لایحه به شورای اسلامی شهر درخواست سرمایه‌گذاری در این منطقه را ارائه کرد که پس از تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر بیرجند و موافقت کارگروه استانی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی مقدار ۴.۶ هکتار از اراضی هدف این منطقه در محل بند دره در قالب قرارداد اجاره ۱۰ ساله به شهرداری واگذار شد.

وی با بیان اینکه این واگذاری در اردیبهشت ماه امسال انجام شده است تصریح کرد: مکان واگذاری به عنوان نقطه هدف با بهترین موقعیت جغرافیایی شرایط سرمایه‌گذاری و فراهم کردن فضاهای خدماتی و تفریحی از جمله کافی شاپ، رستوران، بازارچه‌های صنایع دستی و محصولات محلی، فضاهای نشیمن، آلاچیق و سایر فضاهای مرتبط را دارد.

جاوید افزود: برنامه داریم با تخصیص اعتبار در سال جاری کار اجرایی فضاهای خدماتی را در محل بند دره شروع کنیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی که برای این منطقه انجام شده است هرچه زودتر شاهد تکمیل زیرساخت‌ها و ایجاد یک منطقه تفریحی بسیار زیبا برای هم‌استانی‌ها، شهروندان شهر بیرجند و گردشگران باشیم.

بیشتر بخوانید   اختصاصی پیام خاوران| تخلف برخی ادارات استان خراسان جنوبی در توزیع آگهی‌های دولتی

وی با قدردانی از استاندار وقت همچنین استاندار فعلی خراسان جنوبی که در تداوم این راه حمایت و پشتیبانی داشتند، از سایر دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و اجرایی به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز تقدیر و تشکر کرد.

بند دره در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آنکه آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است.

کوهستانی بودن منطقه موجب شده که این بند یا سد تاریخی همواره مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و حتی مردم منطقه را به خود جلب کرده است. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ملی ایران محسوب می‌شود.

عملیات اجرایی طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند ۲۲ بهمن ۹۸ با حضور مسوولان استان در این منطقه آغاز شد و در یک هفته به مرحله اجرایی رسید. این طرح با تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه آغاز شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی مرکز استان فراهم شود.

تعریض راه ورودی، توسعه فضای موجود، ایمن‌سازی مسیر کمربندی، تامین روشنایی و آب، احداث سکو برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، نصب آلاچیق، ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی از جمله اقداماتی است که در این مجموعه پربازدید صورت گرفته و در دست انجام است.

همچنین با موافقت شورای اسلامی شهر بیرجند ناحیه ویژه خدماتی در منطقه گردشگری و تفریحی «بند دره» مستقر می‌شود و شهرداری با تامین نیروی انسانی و تجهیزات مناسب در این منطقه به صورت تمام وقت خدمات‌رسانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید   آمادگی ۳۷ مجتمع بین راهی برای مسافران خراسان جنوبی

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها