دلال‌ها در میان مزارع گندم استان خراسان جنوبی پرسه می‌زنند

این روزها کشاورزان خراسان جنوبی در حال برداشت گندم و فروش آن هستند اما در این بین دلال‌هایی وجود دارند که گندم را به قیمت بیشتری از کشاورز خریداری کرده و به دیگر کشورها قاچاق می‌کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، هرچند بارندگی‌های هفته گذشته  خوشحالی کشاورزان را در خراسان رقم زد، اما آنقدر خشکسالی و کم آبی در عمق و جان این سرزمین کویری نفوذ پیدا کرده است که گویی تنها لب‌های سفره‌های زیر زمینی تر شد و هنوز نیاز به بارش‌های بسیار زیادی است تا تن تشنه زمین‌ها را سیراب کند.

از سویی دیگر این روزها کشاورزان خراسان جنوبی در حالی مشغول برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع خود هستند که محصول یکساله شان نسبت به سال گذشته کاهش زیادی دارد.

هرچند این همه ماجرا نیست چرا که خشکسالی، کم آبی ،کاهش سطح برداشت و حالا قیمت تضمینی خرید گندم توسط دولت هم باعث شده است تا گندم کاران استان توانی برایشان نماند چرا که از یک سو گرانی‌های سرسام آور نهاده‌ها و از سوی دیگر نرخ پایین خرید تضمینی به قیمت هرکیلو ۵ هزار تومان توسط دولت نان کشاورزان را آجر می‌کند.

از سویی خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است اما این روزها حال گندمکاران خوب نیست کمی بارش‌ها، قیمت‌های نجومی نهاده‌های کشاورزی خوراک دام، پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم که هر کیلو ۵ هزارتومان اعلام شده است تا کشاورزان داغ چیدن خوشه‌های طلایی گندم از گندم زارهایشان را بر دل خود بگذارند و از سر اجبار گاهی گندم را به دام دهند.

هزینه تولید گندم بالاتر از نرخ خرید تضمینی

یکی از کشاورزان می‌گویند، هزینه تولید گندم بالاتر از نرخی است که برای خرید تضمینی تعیین شده از این رو ممکن است تولید در سال زراعی جاری با مشکل روبه رو شود و رغبتی برای کشت وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید   بازدید معاون استاندار خراسان جنوبی از پویش همراهان سفر ایمن در خراسان جنوبی به روایت تصویر

وی بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم به نسبت قیمت کود که چندین برابر شده است، کمباین که هر ساعت بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد، تراکتور و نیروی انسانی که افزایش حقوق داشته اند بسیار کم است و حتی هزینه‌های جاری را هم کفاف نمی‌کند.

این کشاورز گندم کار که معتقد است گندم خود را به عنوان خوراک دام استفاده کند، افزود: سال گذشته گندم را با قیمت ۴ هزار تومان از ما خریداری کردند اما ما جو را به عنوان خوراک دام با قیمت ۷ هزار تومان خریدیم.

به گفته وی دلالانی وجود دارند که گندم را به قیمت بیشتری خریداری و به دیگر کشورها قاچاق می‌کنند و کشاورز وقتی این تفاوت قیمت‌ها را می‌بیند ترجیح می‌دهد گندم خود را به کسی که با رقم بالاتر خریداری می‌کند بفروشد.

۳۰ درصد اقتصاد استان وابسته به کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۸۵ هزار نفر از جمعیت استان را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: ۳۰ درصد اقتصاد استان وابسته به این بخش است و ۱۰ درصد اشتغال مستقیم خراسان جنوبی نیز به کشاورزی مرتبط است.

غلامرضا قوسی  به کم بارش بودن خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود بودن منابع آبی، استان را باید در بخش‌های آب، کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مدیریت کرد.

وی به ظرفیت‌های موجود استان اشاره و خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه‌ها، ادارات و نهادهای وابسته به حوزه کشاورزی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید در قالب  هم افزایی و تعامل، نسبت به آموزش در بخش کشاورزی و ترویج یافته‌های علمی تلاش کنند.

بیشتر بخوانید   امام‌جمعه بیرجند: روز قدس خط و نشانی برای خار کردن دشمنان از سوی مسلمانان است

وی افزود: با ترویج و آموزش شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت، می‌توانیم محصولات استان را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بخشیم.

قوسی با بیان اینکه برداشت گندم در خراسان جنوبی آغاز شده است اما خشکسالی‌های گسترده در استان و خسارت ناشی از پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم خشکسالی از مهم ترین دلایل کاهش سطح زیر کشت گندم است اظهار داشت: سطح زیر کشت گندم آبی در خراسان جنوبی ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار است که پیش بینی می‌شود از این سطح ۴۳ هزارتن برداشت شود.

قاین بیشترین سطح زیر کشت گندم را دارد

وی بیشترین سطح زیر کشت گندم را در خراسان جنوبی مربوط به قاینات با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار دانست و افزود: برداشت گندم در استان با توجه اقلیم هر منطقه تا اوسط مردادماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ارقام کشت شده گندم در استان شامل ارگ، افق، نارین، برزگر، بم و سیستان است که از دیگر دلایل کاهش سطح زیر کشت می‌توان به کاهش نزولات جوی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها  وافزایش خسارت سرما اشاره کرد.

قوسی افزود: سال گذشته از ۱۷ هزار و ۹۳۶ هکتار سطح زیر کشت گندم در استان ۶۳ هزار و ۵۶۵ تن محصول برداشت شد و در آخرین مصوبه  ابلاغ شده قیمت خرید تضمینی گندم ۵ هزارتومان در نظر گرفته شده است.

خروج گندم ممنوع است

وی با بیان اینکه مجوز خروج گندم وجود ندارد و ممنوع است افزود: به همین دلیل نیروی انتظامی در صورت مشاهده حمل گندم به ضبط محصول اقدام می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی نیز  با بیان اینکه برای آنکه بتوانیم در تولیدات کشاورزی استان ارزش افزوده ایجاد کرد باید میزان  تولید را در واحد سطح افزایش دهیم  و محصولات را به لحاظ کیفی ارتقاء بخشیم، گفت: لازم است برنامه ریزی تخصصی، فنی و علمی متناسب با آن را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید   لزوم سرعت بخشیدن به احیای فرهنگ اسلامی ساخت و ساز در خراسان جنوبی

حمید ملانوری اظهار داشت: اهداف باید در بخش کشاورزی تعیین و امکانات برای رسیدن به آن ها بسیج شوند و در قالب برنامه‌های استانی منسجم، نه برنامه‌های جزیره ای دستگاه‌ها حرکت کنیم.

وی افزود: باید از مزرعه تا سفره در کنار کشاورز باشیم و کاری کنیم که سودآوری او افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که تعاون روستایی، شرکت غله و بانک کشاورزی، مقدمات کار را برای خرید تضمینی گندم کشاورزان فراهم کرده‌اند، اظهار داشت: همه اقدامات در راستای خریداری هر چه بیشتر گندم تولیدی استان است و تمام تلاش ما باید بر روی این موضوع متمرکز شود که با توجه به نیاز موجود، گندم تولیدی از استان خارج نشود.

ضرورت تدوین برنامه‌های جهشی در بخش کشاورزی 

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت تدوین برنامه‌های جهشی در بخش کشاورزی تأکید و خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی، یکی از محورها و پیشران‌های مهم اقتصادی استان است.

ملانوری به ظرفیت شوراها  بر اساس قانون اشاره کرد و گفت:  شوراهای اسلامی شهر و روستا از آنجا که محور فعالیت‌های روستا و مورد وثوق مردم هستند، می توانند به بخش کشاورزی کمک کنند و اساسی ترین اقدام در این راستا، جایگزین کردن شیوه‌های مدرن با شیوه‌های سنتی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها