روابط عمومی یک پل ارتباطی امن و متخصص بین مسئولان و مردم است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: روابط عمومی، پل ارتباطی امن و خبره و نیروی علاقه مند و متخصص و دلسوزی است که بین مدیران و مردم ارتباط تخصصی و اجتماعی برقرار می کند.

به گزارش “پیام خاوران“، به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی مجید پورعیسی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به سؤالات خبرنگاران در خصوص جایگاه روابط عمومی اینگونه پاسخ داده است که در ادامه با هم می خوانیم:

لطفاً درخصوص اهمیت حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی توضیح بفرمایید؟

پورعیسی: ضمن تشکر از شما و همکاران عزیز رسانه ای، به نوبه خودم روز ارتباطات و روابط عمومی را به همه فعالین سخت کوش و سربازان پرتلاش جبهه مهم ارتباطات تبریک و تهنیت عرض می کنم و عرض خداقوت دارم. در چند جمله اگر خواسته باشم در خصوص روابط عمومی و اطلاع رسانی صحبت کنم به اختصار این مطلب را عرض می کنم که روابط عمومی، پل ارتباطی امن، امانت دار، امین، و خبره و نیروی علاقه مند و متخصص و دلسوزی است که بین مدیران، کارشناسان و مردم ارتباط تخصصی و ارتباط اجتماعی برقرار می کند، تلاش ها را به سمع و نظر مردم می رساند و نقدها، نظرها، گلایه ها و پیشنهادات را با رعایت امانت به مدیران و مجموعه دستگاه متبوعش انتقال می دهد.

بنابراین اهمیت جایگاه روابط عمومی از نظر من، سه نکته مهم است، اول تخصص ویژه ای یک نیروی روابط عمومی در ارتباطات اجتماعی دارد، دوم امانت داری و صداقتی که همیشه همراه اوست، سوم نقش و جایگاه صیانتی و مشورتی نسبت به مدیران و کارشناسان.

اهمیت روابط عمومی در انعکاس و پوشش خبری و وظایف یک مدیر روابط عمومی را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

پورعیسی: در اهمیت روابط عمومی و پوشش خبری اقدامات همین بس که اگر مجموعه های روابط عمومی در همه دستگاهها و مسؤولین روابط عمومی در همه جایگاهها به صورت کامل به وظایفشان آشنا باشند و نسبت به آنها تعهد داشته باشند و عمل کنند، قطعاً امیدو انگیزه مردم نسبت به نظام و خدمات دولت بیشتر از هر زمان شده و تعهد و علاقه ی مدیران و کارشناسان به انجام خدمات مطلوب تر بیش از پیش خواهد شد.

بیشتر بخوانید   سخت کوشانِ عرصه روابط عمومی خراسان جنوبی در انتقال خدمات دولت از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند

لذا روابط عمومی سنگر دفاع از حق دستگاههاست و جایگاه مهم و اثربخش تولید انگیزه برای مدیران و کارشناسان و آشنایی مردم و جامعه و نخبگان با فعالیت ها، دستاوردها و همچنین ظرفیت های هر دستگاه است.

من فکر می کنم یک مدیر روابط عمومی باید چند ویژگی مهم داشته باشد؛ دلسوز، متعهد و امین باشد، آشنا با روحیات اجتماعی و فرهنگی مدیران و کارکنان سازمان متبوعش باشد، نبض جامعه و نیازهای جامعه در رابطه با دستگاه متبوعش را بداند، بسیار صبور و اهل همت و اراده و تلاش باشد، به روز و آشنا به علوم ارتباطی جدید باشد، و اهل تعامل خوب با رسانه باشد، مجاری تقویت انگیزه ها را بداند و بشناسد و در داخل سازمان و در خارج سازمان برای افزایش روحیه تاب آوری و لذت بردن کارکنان از فعالیت های اثربخش کارمندی روزانه شان تلاش کند.

با توجه به شرایط فعلی و بحث کرونا رسالت روابط عمومی چیست؟

پورعیسی: کرونا شرایط ویژه ای را برای کشور و به ویژه ادارات ایجاد کرده است. روابط عمومی ها در این یک یک سال و نیم، به شدت در این حوزه پرکار ظاهر شده اند. از یک سو چالش اطلاع رسانی های مداوم برای پرسنل را بر عهده داشته اند و از سوی دیگر تلاش با استفاده از ابزارهای هنری و رسانه ای برای افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را. همچنین پل ارتباطی دقیق و سریع و مؤثری بین مدیران و مجموعه و مردم بوده اند تا ظرفیت های هر دستگاه برای مدیریت بحران کرونا و جذب ظرفیت های مردمی برای این مسیر را به درستی انجام دهند. رسالت اصلی روابط عمومی ها باز هم در همین حوزه تعریف می شود و لازم است روابط عمومی ها، با افزایش اطلاع رسانی های دو طرفه و به موقع، در این مسیر به مدیریت بحران و ایجاد حساسیت در توجه به موازین بهداشتی و انشاءالله پیروزی بر کرونا کمک کنند.

بیشتر بخوانید   هنر هشتم|جملات ماندگار ازدکتر حمید نطقی درموردروابط عمومی

رابطه رییس سازمان/ دستگاه با مدیر روابط عمومی چگونه باید باشد؟

پورعیسی: واقعیت این است که هرچه میزان ارتباطات مدیران با مسؤولین روابط عمومی، منطقی تر، دقیق تر، بیشتر و شفاف تر و دوستانه تر باشد، درک متقابل مسؤولین روابط عمومی از خواسته های دستگاه اداری و همچینین درک مدیران و دستگاه نسبت به خواسته ها و نیازهای عمومی جامعه نسبت به این دستگاه اجرایی یا سازمان دولتی بیشتر می شود. لذا درصد موفقیت ها، رضایت مندی مردمی از دستگاه و اثربخشی اقدامات انجام شده بیشتر خواهد شد.

مهمترین وظیفه روابط عمومی به نظر شما چیست؟

پورعیسی: از دیدگاه من، روابط عمومی پنج وظیفه اولویت دارد خواهد داشت: اول اینکه به روز باشد، دوم اینکه صبوری ودلسوزی را در خود تقویت کند، سوم اینکه فن ارتباطات اجتماعی را در خود نهادینه کند، چهارم سازمان، دستگاه و مجموعه ای را که در آن فعالیت می کند خوب بشناسد، و پنجم اینکه فراتر از نقش روابط عمومی، برای خودش نقش مشاور امین برای مدیرانروابط عمومی ها در وکارشناسان قائل باشد.

درباره نقش روابط عمومی ها درتحقق شعار سال توضیح دهید؟

پورعیسی: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها مانع زدایی ها نامگذاری شده است. روابط عمومی ها از یک سو باید فعالانه در خصوص ظرفیت های موجود در ادارات تابعه برای تحقق این شعار تلاش کنند، از سوی دیگر به ایجاد هم افزایی ها و همگرایی های بین اداره ای و بین دستگاهی و بین سازمانی برای تحقق شعار سال کمک نمایند، و از سویی هم با اطلاع رسانی های مناسب، ضمن ارائه گزارش های نوبه ای برای جامعه از میزان عملکرد هر دستگاه در خصوص تحقق شعار سال، ظرفیت های مردمی را پای کار بیاورند و منسجم کنند و به کمک مدیران به آنها راه و مسیر ببخشند. روابط عمومی ها باید بسترها و دامنه ی اطلاع رسانی هایشان در این سال عموماً به سمت تحقق شعار سال گرایش داشته باشد و جزیره ای کار نکنند و به وسعت پهناوری استان، در ای زمینه تلاش های پیگیر داشته باشند.

بیشتر بخوانید   آیین نامه جدید شورای برنامه ریزی استان خراسان جنوبی ابلاغ شد

انتهای پیام/۱۰۳

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها