مرکز آموزش بازی های بومی محلی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

استاندار خراسان جنوبی، راه اندازی مرکز آموزش بازی های بومی محلی در استان را خواستار شد.

به گزارش  “پیام خاوران“، حمید ملانوری با ارائه این پیشنهاد در دیدار رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی که به استان سفر کرده، علت این پیشنهاد را سابقه خراسان جنوبی در بازی های بومی و محلی عنوان کرد.

وی با تأکید بر این که ورزش های بومی و محلی به اندازه دیگر ورزش ها هزینه بر نیست و فقط آموزش و فرهنگ سازی و تشویق لازم دارد، تصریح نمود: این مرکز می تواند با مشارکت آموزش و پرورش، دانشگاه ‌ها، فدراسیون و … فعال شده به تربیت مربی و ورزشکار بپردازد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: جذابیت، سرزندگی و نشاطی که در بازی های بومی محلی هست، در خیلی از ورزش های با عظمت همچون فوتبال نیست.

ملانوری ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که هر خانه، یک تیم ورزش بومی‌محلی داشته باشد و همه اعضای خانواده هم عضو این تیم باشند تا چنانچه مسابقه ای برگزار نشد، همه اعضای این تیم ها بتوانند در دورهمی ها با هم به مسابقه بپردازند و لحظات شادی داشته باشند.

وی با اشاره به این که ورود تکنولوژی و استفاده از ابزاری همچون تلفن های همراه، فرصت لذت بردن از دورهمی ها را از خانواده ها گرفته، گفت: توجه به مباحث هنری و ورزشی از اقدامات فرهنگی است که می تواند سرزندگی و نشاط را به جامعه تزریق کرده، باعث تحکیم بنیاد خانواده شوند.

به گفته وی؛ راه اندازی این مرکز آموزشی و اجرای طرح هر خانه، یک تیم ورزش بومی‌محلی می توانند الگویی برای دیگر استان ها هم باشند .

بیشتر بخوانید   کمک ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی ورزش و جوانان به هیئت های ورزشی خراسان جنوبی

استاندار با تأکید بر این که فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ بومی کشور خیلی نقش دارد، گفت: ورزش های محلی و بومی در راستای فرهنگ اصیل و سنتی بوده، با آداب و رسوم ما ارتباط دارند و صرفاً ورزشی برای تقویت قوای جسمانی نیستند، علاوه بر این که کم هزینهاند و نیاز به امکانات بزرگ و پیشرفته هم ندارند.

ملانوری یادآور شد: همه ورزش های بومی ومحلی ما در اقصی نقاط کشور، گویش، شعر و آداب خاصی داشته که امروزه به فراموشی سپرده شده اند.

وی با بیان این که بنده معتقدم، ورزش قطعه ای از پازل فرهنگ ماست، افزود: اگر بخواهیم در حوزه مسئولیتی خود موفق شویم و نیازهای جامعه را در همه زمینه ها به گونه ای برآورده سازیم که منتج به رفاه شود، چاره ای جز توجه به فرهنگ و مباحث فرهنگی نداریم.

استاندار با تکیه بر تأکید رهبر معظم انقلاب درخصوص توجه داشتن به پیوست فرهنگی همه برنامه ها، گفت: فرهنگ بحث بسیار مهم و ظریفی است که همه مردم متولی آن هستند اما نیاز به برنامه ریزی و مدیریت تخصصی و فنی دارد، چرا که برنامه های غیرعالمانه، به آن ضربه وارد می کند.

ملانوری با اشاره به دیربازده بودن اقدامات فرهنگی، متذکر شد: دشمنان برای انجام اقدامات فرهنگی خود که ما از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد می کنیم، خیلی آگاهانه ورود کرده و هزینه های تبلیغاتی سنگینی می پردازند.

وی تأکید کرد:  چنانچه بخواهیم از اقدامات فرهنگی نتایج خوبی بگیریم، نباید توقع داشته باشیم که کارها زود نتیجه بدهند اما باید از تمام سعی مان برای بازدهی مطلوب برنامه ها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید   دوره مقدماتی تربیت مربی سواد رسانه ای در خراسان جنوبی آغاز شد

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی نیز در این دیدار با تأکید بر توجه فدراسیون به توسعه زیرساخت های ورزشی گفت: احیای بازی های بومی و محلی که برای نسل جدید ناشناخته اند از مهمترین اهداف و برنامه های ما در فدراسیون است.

امیری خراسانی با اشاره به توجه فدراسیون به ظرفیت استان ها، خاطرنشان کرد: در تقویم عملیاتی فدراسیون، جام کویر را به نام خراسان جنوبی ثبت کرده ایم .

وی راه اندازی ایستگاه های دائمی ورزش های بومی و محلی را در پارک ها  بوستان های سطح استان پیشنهاد داد.

این دیدار که با حضور مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری و مدیرکل ورزش و جوانان استان همراه بود، با هدف بررسی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه ورزش روستایی و بومی محلی استان صورت گرفت.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها