صدای کارآفرینی از میان چرخ‌های دوزندگی شنیده می‌شود

در راستای شعار سال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به منظور اشتغال‌زایی درمناطق محروم استان خراسان جنوبی پای کار آمده و با ایجاد کارگاه‌های اشتغال آوای امید را در دل‌های بانوان این مناطق حاکم کرده است.

به گزارش “پیام خاوران” صدای زندگی را می‌توان از صدای چرخ‌های خیاطی شنید که برکت یک خانواده و امید یک زن هستند و امید را می‌توان میان دست‌هایی یافت که در اوج ناامیدی کارآفرین شده‌اند.

برای نوشتن از دست‌هایی که رنج کار و شیرینی تلاش را چشیده‌اند به درح سفر کردیم، شهر درح در ۸۵ کیلومتری شهرستان سربیشه و از شهرهای مرزی ایران است که برای‌ رفتن به آن‌ باید از بیرجند مرکز خراسان جنوبی ۱۵۰ کیلومتر فاصله بگیری‌، جایی درست نزدیک مرز ایران با افغانستان است.

از مردم شهر که سراغ زنان کارآفرین را می‌گیری همگی یک آدرس را نشانت می‌دهند، یک کارگاه خیاطی و زنانه که دو سال‌ است دستانشان با تولید و خودکفایی آشنا است اما چند ماهی است کارشان رونق گرفته و اکنون به کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان جنوبی، چراغ کارگاهشان روشن شده، زنانی که سال‌ها در خانه به دوخت و دوز مشغول بودند ولی اکنون به مدد قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه توانستند کارشان را توسعه دهند.

امسال که با نام “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها” آغاز شده، برکت تولید در کارگاه این بانوان کارآفرین نیز بیشتر نمایان است برکتی که با کمک قرارگاهی متولد شده که نام زیبای آبادانی بر سردرش است.

این قرارگاه کارآفرینان هر منطقه را شناسایی و در راستای شعار سال و پشتیبانی و مانع‌زدایی و لبیک به منویات مقام معظم رهبری به آنان کمک می‌کند تا چراغ تولید را بیفروزند. از زنان کارآفرین این کارگاه که می‌پرسی می‌گویند قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، چرخ خیاطی و تجهیزات کارگاهشان را تامین کرده و حتی مکانی را نیز برای کارگاه در اختیارشان گذاشته تا برکت نان‌آوری رونق گیرد.

آموزش خیاطی به افرادی که مایل به کار در این کارگاه بودند و تقبل هزینه‌ها نیز بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه بود تا کارگاه خیاطی زنان کارآفرین در یک منطقه عشایری از شهر مرزی رونق گیرد و صدای کارآفرینی از میان چرخ‌های دوزندگی شنیده شود.

حال این زنان که بسیاری از آن‌ها نان‌آور و سرپرست خانواده‌اند، خود کارآفرین و ناجی زندگی‌های بسیاری شده‌اند و با دوزندگی هم برکت را به زندگی خود سرازیر کرده و هم دست انسان‌های بسیاری را گرفته‌اند.

پای درد دلشان که می‌نشینی هر یک داستان‌های متفاوتی دارند، از رنج‌هایی که به کارآفرینی بدل شد تا امیدی که پس از ناامیدی‌ها با دستگیری یک قرارگاه متولد شد و در دل جوانه زد.

بیشتر بخوانید   کرسی‌های آزاداندیشی در جوار یادمان شهدای گمنام برگزار شود

اکنون در این کارگاه نبض زندگی جریان دارد و صدایی که آوای خوش امید و تلاش است، صدایی که هیچ گاه به سکوت تبدیل نخواهد شد چرا که همیشه انسان‌هایی به سخاوت دریا وجود دارند که حس ناب آدمیت را زنده می‌کنند؛ انسانیتی که می‌توان آن را در کلام امام صادق(ع) یافت؛ آنجا که فرمود: هر مؤمنی که گرفتاری مؤمنی را بر طرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‌کند.

اشتغال‌زایی به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه

زهرا خواجوی یکی از بانوان کارآموز در این کارگاه به خبرنگار ما گفت: حدود یک سال است در این کارگاه خیاطی می‌کنم.

وی افزود: از قبل از راه‌اندازی این کارگاه کمی خیاطی یاد داشتم اما پس از راه‌اندازی کارگاه به صورت کامل آموزش دیدم.

خواجوی گفت: قبل از راه‌اندازی این کارگاه مردم روستا لباس‌های محلی خود را برای دوختن به سربیشه می‌بردند اما در حال حاضر برای دوختن لباس یه این کارگاه مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دوخت انواع لباس را آموزش دیدم و در روز دو تا سه دست لباس می‌دوزم گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با راه‌اندازی این کارگاه زمینه درآمدزایی را برای ما فراهم کرده در حالی که روزانه حدود ۱۰۰ هزار تومان درآمد داریم.

خواجوی با اشاره به اینکه نخ، سوزن، چرخ خیاطی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است افزود: از قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به خاطر راه‌اندازی این کارگاه تشکر می‌کنیم زیرا تاکنون بیکار بودیم و در حال حاضر برای خودمان درآمدزایی می‌کنیم.

وی گفت: ابتدای راه‌اندازی کارگاه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پارچه در اختیار ما قرارداد تا ما برای مدارس لباس بدوزیم اما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که لباس‌های سایر روستاها را نیز می‌دوزنیم.

اشتغال‌زایی و کمک به معیشت 

مریم میری یکی دیگر از بانوان کارآموز در این کارگاه گفت: تاکنون این کارگاه برای ما بسیار مفید بوده و علاوه بر یادگیری درآمدزایی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه تقاضای ما این است که لباس مردانه، بلوز شلوار و مانتو شلوار را آموزش ببینیم افزود: قبلا هنر خیاطی را در حد بسیار کم یاد داشتم اما به همت این قرارگاه در حال حاضر لباس‌های زنانه برای اهالی روستا و روستاهای اطراف آماده می‌کنیم و کم و بیش برای ما درآمدزایی دارد.

بیشتر بخوانید   دشمن امروز بر مسئله تحریف و دروغ و جنگ روانی تمرکز کرده است

آموزش‌های جدید خیاطی ادامه داشته باشد 

صغری حسینی یکی دیگر از کارآموزان کارگاه خیاطی منطقه عشایری درح افزود: حدود یک سال است قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کارگاه خیاطی در این منطقه را راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا آموزش خیاطی را فراگرفتم و سپس شروع به کار کردم گفت: در حال حاضر دوخت لباس محلی را فرا گرفتم، اما باز هم از مسئولان تقاضا داریم کمک کنند تا بتوانیم تجهیزات را به‌روز و‌ نخ و سوزن بگیریم.

حسینی افزود: علاقه زیادی داریم پیراهن و لباس مردانه و لباس محلی مردانه را فرا بگیریم تا بیشتر بتوانیم درآمدزایی کنیم و درخواست ما این است تعداد کلاس‌ها را بیشتر کنند و آموزش‌های جدیدی به ما یاد بدهند.

راه‌اندازی مدارس اشتغال در دهستان‌های خراسان جنوبی

سید حمزه قاسمی مسئول کارگروه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) در شش دهستان درح سربیشه، شوسف و میغان نهبندان، پترگان زیرکوه، منتظریه طبس و قهستان درمیان در پنج عرصه عمران، اشتغال، فرهنگ، سلامت و تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حوزه اشتغال، تعلیم و تربیت، ایجاد کارگاه‌های اشتغال آموزش حین تولید در مدارس بوده که دانش‌آموزان حین آموزش موضوعات مهارتی و اشتغال مبتنی بر بوم محل را آموزش می‌بینند.

مسئول کارگروه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده در بین کارگروه تعلیم و تربیت سپاه و اداره‌کل آموزش و پرورش استان مدارس بلااستفاده و یا تعطیل شده برای راه‌اندازی کارگاه اشتغال در اختیار قرارگاه پیشرفت و آبادانی گذاشته می‌شود و با کمک خیران و قرارگاه بهسازی و مرمت انجام و مطابق با رسته شغلی اولویت‌دار شناسایی شده در روستا و آموزش اشتغال می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه از طریق قرارگاه تجهیزات کارگاه اشتغال تأمین شده و کارگاه تولید حین آموزش راه‌اندازی می‌‎شود گفت: مطابق این طرح بعد از مدتی که افراد خودکفا شده و قادر به تأمین تجهیزات به‌صورت شخصی باشند مشاغل به‌صورت خانگی پیگیری و حمایت‌های لازم تا زمان به ثبات رسیدن مشاغل ادامه دارد.

بیشتر بخوانید   بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی در خراسان جنوبی همزمان با دهه فجر

وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه اشتغال روستای عشایری درح یادآور شد: این کارگاه حدود دو سال است راه‌اندازی و آموزش‌های لازم به افراد داده شده است.

مسئول کارگروه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه در این کارگاه ۵ نفر از بانوان مشغول فعالیت هستند افزود: این کارگاه حدود ۶ ماه است که به صورت جدی به درآمدزایی رسیده به طوری که ماهیانه برای هر نفر ۲ میلیون تومان درآمدزایی دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی چرخ خیاطی، نخ و مواد اولیه را در اختیار کارآموزان قرار می‌دهد گفت: در حال حاضر با قیمت کنونی در مجموع ۶۰ میلیون تومان هزینه راه‌اندازی این کارگاه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در روستای مغان نهبندان کارگاه پارچه بافی و گلیم و درح سربیشه کارگاه خیاطی و قالیبافی راه‌اندازی شده است افزود: برنامه ما این است در سایر روستاها نیز کارگاه‌های اشتغال راه‌اندازی شود.

مسئول کارگروه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در قهستان نیز یک مدرسه اشتغال راه‌اندازی می شود تصریح کرد: این کارگاه‌ها می توانند برای افراد درآمدزا باشند.

مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر ایجاد اشتغال‌های کوچک دارند

قاسمی یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر ایجاد اشتغال‌های کوچک دارند و در این راستا اگر این کارگاه‌ها توسط دولت، گروه‌های جهادی و دستگاه‌های ذی‌ربط پشتیبانی شوند منوط بر این که زنجیره ارزش و چرخه تولید که بحث بازار و تامین مواد اولیه مناسبت است در نظر گرفته شود این کارگاه‌ها به بهترین نحو فعالیت خواهند کرد.

این روز‌ها که کرونا بر بیشتر مشاغل سایه افکنده و باعث کاهش تولید و اشتغال شده، هستند قرارگاه‌هایی که با شناخت بازار کار و همت و اراده بلند خویش زمینه اشتغال دیگران را فراهم می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها