وقتی دسترنج کشاورزان خراسان جنوبی در سردخانه‌ها یخ می زند

۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان و ایران متعلق به خراسان جنوبی است اما امسال فروش نرفتن این محصول و وجود سردخانه‌هایی که زیر بار زرشک هستند کشاورزان را ناامید کرده است.

به گزارش “پیام خاوران” مدتی است که حال وهوای زرشک خراسان جنوبی ناخوش است، یاقوت های سرخی که روزی در بازارهای داخلی و خارجی خودنمایی می کردند حالا در سرمای سردخانه ها یخ می زنند.

راهی روستای خنگ شدیم جایی که همه اهالی این روستا زرشک کارند. با یکی از کشاورزان این روستا در خصوص محصول امسالشان صحبت کردیم.

او گفت: «چند ماهی بیشتر به برداشت محصول زرشک نمانده، اما هنوز زرشک‌های پارسال مان به فروش نرسیده و تالار‌های زرشک زیر بار زرشک سال گذشته کمر خم کرده اند.»

خرید زرشک‌ها بستگی به کیفیت دارد و تقریبا با قیمت ۳۰ هزارتومان در بازار بفروش می‌روند.

آریان پور می‌گوید: «قیمت نگهداری زرشک در سردخانه‌ها بسیار بالاست و نگه داری زرشک در سردخانه‌ها تنها به ضرر کشاورزان است. هرساله عده‌ای دلال به روستا‌ها می‌آیند و مقدار زیادی زرشک خریداری می‌کنند و در سردخانه‌ها نگه داری می‌کنند و چند ماه بعد با قیمت بسیار بالا در استان‌هایی مانند تهران به فروش می رسانند.»

خرید تعاونی‌ها از کشاورزان به صرفه نیست

یکی دیگر از کشاورزان این روستا گفت: «تعاونی‌ها با قیمت بسیار پایین خرید می‌کنند و پول کشاورزان را هم به موقع پرداخت نمی‌کنند به همین خاطر کشاورزان هم تمایلی زیادی به فروش محصولشان به شرکت تعاونی‌ها ندارند.»

خریدی که از سوی دولت صورت می‌گیرد گویا برای کشاورزان استان به صرفه نیست و پول کشاورزان را به موقع پرداخت نمی‌کنند، نبود خریدار و وجود کرونا همه و همه دست به دست هم داد تا محصول پارسال و امسال کشاورزان روی هم تلنبار شود.

تیغ تیز کرونا بر شاخه‌های زرشک / مسئولان یاقوت سرخ کویر را دریابند

بیشتر بخوانید   چگونه پیگیر حق بیمه دوره سربازی برای ‌سابقه خدمتی شویم؟

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: امسال به دلیل وجود کرونا مقداربسیار زیادی از این محصول به سرد خانه‌ها انتقال داده شده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست‌های کنترل بازار در اختیار دیگران است، اظهار کرد: باید کنترل محصول کشاورزی در اختیار استان باشد.

او ادامه داد: وقتی به چالش کرونا گرفتار شدیم، قیمت این محصول از ۹۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است وحالا زرشک استان نیازمند قیمت متعارف است.

الوانی کشاورز روستای بیدمشک بیرجند گفت: «قیمت هر محصولی در این چند سال تغییر کرده است به جز زرشک و حتی امسال نسبت به چند سال قبل قیمت زرشک کاهش پیدا کرده است.»

او می‌گوید: «قیمت نگهداری هر کیلو زرشک در سردخانه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان است؛ و نگهداری زرشک در سردخانه‌ها به صرفه نیست.

تعدادی از زرشک داران سال پیش زرشک هایشان را در سردخانه‌ها دپو کرده اند به امید آنکه بتوانند با قیمتی بالاتر بفروش برسانند، اما امسال نهایت زرشک‌هایی که در سردخانه است را بتوانند باقیمت ۳۰ تا ۳۵ تومان بفروش برسانند.»

مشتری‌ها هم تنها به دنبال خرید زرشک پفکی و درجه یک هستند و دیگرمانند سال‌های قبل طالب زرشک درجه یک و دو نیستند و به همین خاطر کشاورزان حاضر به فروش محصولشان به قیمت زیر بازار نیستند و به امید اینکه در چند ماه آینده بتوانند گران‌تر بفروش برسانند در سردخانه‌ها زرشک شان را دپو می‌کنند.

کرونا یاقوت‌های سرخ را راهی سردخانه کرد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به علت وجود کرونا وعدم فروش زرشک در ایام کرونا حجم زیادی از زرشک استان درسردخانه‌ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید   بهره برداری از مدرسه برکت شش کلاسه روستای طاغان شهرستان درمیان

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تعداد سردخانه‌های استان بسیار کم است و کشاورزان در این سال‌هایی که فروش محصولشان بسیار کم هست طالب نگهداری محصولشان در سردخانه‌ها هستند.

او با اشاره به اینکه هر ساله در فروردین و اردیبهشت ماه شاهد جمع آوری زرشک سال قبل توسط زرشک داران استان بوده ایم افزود:  اما متاسفانه امسال می بینیم که زرشک‌های پارسال هنوز در بارگاه‌ها مانده اند و باتوجه به گرمی هوا امکان خراب شدند این محصول وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه تعداد سردخانه‌های استان کم است و نیاز به ایجاد سردخانه‌های بیشتری داریم اظهارکرد: تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها در ایام کرونا باعث شد تا زرشک، بازار داخلی خود را از دست بدهد و از دلایل دیگر این بود که مدتی هم صادرات زرشک از استان انجام نمی‌شد.

او با بیان اینکه به تازگی صادرات زرشک از استان آغاز شده است گفت: زرشک بی دانه‌ با کیفیت بعد از تایید و گرفتن مجوز راهی کشور‌های روسیه، آلمان و ترکیه می‌شود.

رضایی ادامه داد: تولید زرشک دارای دانه از استان به علت تولید مثل در سایر کشور‌ها ممنوع است.

یا سردخانه بیشترشود یا صادرات

زرشک سال گذشته نهایتا تاچند ماه آینده با توجه به گرمای هوا قابلیت نگهداری دارد اگر کشاورزی توانایی اجاره غرفه‌ای در سردخانه را داشته باشد ممکن است محصولش بماندو در غیر این صورت یا پروانه‌ها به این محصول حمله کرده و آن را از بین خواهند برد یا بر اثر گرمای هوا کیفیت این محصول بسیار پایین خواهد آمد.

شاید اگر هزینه سردخانه‌ها کمتر شود و یا تعدادشان بیشتر شود بتوانند کشاورزان محصولشان را چند ماهی بیشتر نگهداری کنند و با قیمت پایینی در بازار به فروش نرسانند. افزایش صادارت هم می‌تواند یکی دیگر از راهکار‌های رفع مشکل کشاورزان باشد تا هم زودتر به پولشان برسند وهم از کیفیت محصولشان کم نشود و دیگر کمتر شاهد دپو شدن این یاقوت سرخ در سردخانه‌ها باشیم.

بیشتر بخوانید   رئیس سازمان تعاون روستایی کشور:"تروند زعفران" می تواند زنجیره ارزش زعفران و زرشک را تکمیل کند+ عکس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها