قصه پر غصه کودکانی که فرصتی برای زندگی کودکانه ندارند

قصه حضور کودکان کار قصه پر تکرار و پر از غصه‌ای است که فرصتی برای زندگی کودکانه ندارند و آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد و چهره شهر را نازیبا می‌کند.

به گزارش “پیام خاوران“، وجود کودکان کار پدیده‌ای نیست که به تازگی در کشورمان ظهور کرده باشد بلکه پیدایش آن ریشه در فقر اقتصادی و فرهنگی دارد که از گذشته تاکنون به اشکال مختلف نمود داشته، موضوعی که جامعه را دچار ناهنجاری کرده و زدودن آن با روش‌های مقطعی کارساز نبوده و نیست.

چرا که متکدیان خیابانی و کودکان کار یکی از معضلات زندگی شهری است که نیاز به ساماندهی و حل ریشه‌ای آن احساس می‌شود هر چند برخی اقدامات مقطعی چون جمع‌آوری متکدیان و کودکان خیابانی نیز انجام می‌شود.

وجود متکدیان در شهر ناامنی و آسیب اجتماعی نیز به همراه دارد و باید در این بخش، فضا برای فعالیت متکدیان، ناامن شود و در طرح مستمر ساماندهی متکدیان نظارت‌ها افزایش یابد.

افزایش طلاق، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی سبب افزایش پدیده کودکان کار و خیابان در سطح جامعه و به دنبال آن در خراسان جنوبی شده که نیازمند توجه از سوی مسئولان است.

بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور متکدیان در سطح شهر، معلول برخی از آسیب‌های اجتماعی است اظهار داشت: تکدی‌گری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که معلول عوامل بی‌شماری است.

وی افزود: حضور متکدیان علاوه بر ارائه جلوه‌ای نامناسب در شهر، آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ریزی برای ساماندهی و کاهش متکدیان و زمینه‌های تکدی‌گری باید از مهمترین اقداماتی باشد که در دستور کار مدیران و مسئولان مرتبط قرار گیرد.

بهاری با اشاره به اینکه دیدن چهره کودکان کار در سطح شهر نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند بیان کرد: باید در زمینه مهارت‌آموزی این قشر تلاش شود.

بیشتر بخوانید   محدودیت‌های ترافیکی پیاده روی جاماندگان اربعین در بیرجند

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی می‌تواند جایگزین مناسبی برای کسب درآمد باشد خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری باید پس از امکان‌سنجی مهارتی این افراد، با همکاری ادارات کل فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به مهارت‌آموزی و سپس اشتغال این افراد از طریق بنگاه‌های کارآفرینی اقدام کند.

لزوم تغییر نگرش مردم به آسیب کودکان کار

عرب‌پور مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: روند توانمندسازی کودک کار و خانواده آنها یک پروسه زمان‌بر و دراز مدت است که معمولاً از یک سال تا پنج سال به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه استانداری در برخی از طرح‌های ارائه شده مرتبط با کودکان کار اعتباراتی در نظر گرفته است گفت: اما درصد بالای اعتبارات توانمندسازی مربوط به اعتبارات خود بهزیستی است.

عرب‌پور با بیان اینکه با کمک دستگاه‌های متولی و از طریق آگاه سازی و فرهنگ سازی، نگرش مردم نسبت به این قشر آسیب‌دیده تغییر پیدا کند افزود: رویکرد بهزیستی حذف ناگهانی کودک از خیابان نیست بلکه باید کم کم ساعات حضور کودک در خیابان کمرنگ شود و پس از رسیدن کودک و خانواده به زندگی مستقل، کودک دیگر در خیابان حضور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی آسیب اجتماعی کودکان کار در استان نسبتاً مطلوب و قابل قبول است بیان کرد: حلقه مفقوده آسیب اجتماعی این کودکان در درجه اول فقر اقتصادی خانواده، اعتیاد، مهاجرت اتباع بیگانه به استان، کمک‌های مردم در خیابان به این کودکان، درآمدزایی بالای آنها از زباله‌گردی است.

عرب‌نژاد به مهمترین اقدامات اجرایی مراکز ساماندهی کودکان کار و حمایت‌های مستقیم نقدی و غیرنقدی، خدمات مددکاری، خدمات مشاوره و روانشناسی، روان‌پزشکی، مصاحبه و مشاوره تخصصی، مصاحبه انگیزشی، انجام آزمون های روان‌شناسی، اشاره کرد و افزود: همچنین برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، خود مراقبتی از قبیل آموزش‌های آشنایی با ایدز، مواد مخدر، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای کودک و خانواده، ایجاد اشتغال بدون حرفه آموزی، خدمات بهداشتی و درمانی نیز توسط این نهاد انجام شده است.

بیشتر بخوانید   ثبت ۹۹۰ وقف در خوسف/کمبود موقوفات قرآنی در این شهرستان

وی تصریح کرد: برای برخی از این کودکان و خانواده‌های آنها هزینه مسکن و یا اجاره بها، خدمات تحصیلی و پیگیری امور تحصیلی کودک در مدرسه، برنامه‌های تفریحی و اردوهای گروهی، پرداخت کمک هزینه تهیه جهیزیه و پرداخت کمک هزینه درمان نیز انجام شده است.

توزیع اقلام بهداشتی بین ۲۴۰ کودک کار

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: توزیع اقلام بهداشتی در بین ۲۴۰ نفر از کودکان و خانواده‌های آنان در چهار مرحله، توزیع پمفلت‌های آموزشی در بین کودکان و خانواده‌های آنان، توزیع بازی مارو پله با موضوع بیماری کرونا برای آموزش کودکان از برنامه‌های بهزیستی برای حمایت از کودکان کار بود است.

عرب‌نژاد گفت: همچنین ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان کار و خیابان به صورت چهره به چهره، توزیع بسته‌های غذایی در بین خانواده‌های کودکان که از بیماری کرونا آسیب دیده‌اند از جمله دیگر اقدامات بهزیستی در این راستا است.

مهلت یک ماهه استاندار برای شناسایی کودکان کار

استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: شهرداران استان باید ظرف یک ماه آینده، کودکان کار را در شهرها شناسایی کرده و آنها را برای سوادآموزی به آموزش و پرورش معرفی کنند.

حمید ملانوری ادامه داد: باید کاری کنیم که دانش‌آموزان به دنبال تحصیل برای به دست آوردن کار دولتی نباشند و فکرشان به این سمت برود که خودشان در اجتماع منشأ کار و کارآفرینی و اشتغال باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها