۶۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور وجود دارد

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم لذا سه میلیون تُن نهاده دامی از محل ارز دولتی تأمین و دام عشایر خرید تضمینی می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، شاهپور علایی مقدم در نشست با فرماندار، نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه و معتمدین عشایر شهرستان نهبندان اظهار داشت: حدود سه روز در مقطع حساس خشکسالی در یکی از استان هایی که به شدت تحت تاثیر نزولات کمِ آسمانی است حضور یافتم تا تمام نقاط استان را به صورت میدانی بررسی و مشکلات را احصاء کنم.
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه شنیدن مشکلات عشایر در تصمیم گیری ما را کمک می کند، گفت: ایراداتی که در مصوبات و مرکز انجام می شود به این خاطر است که افراد تصمیم گیر و تصمیم ساز در میدان نیستند تا مشکلات را رفع کنند لذا تصمیمات با مشکل بر می خورد.

علایی مقدم افزود: سازمان عشایری ایران یک سازمان توسعه ای جامع است که در چند وجه کار و نه تنها در بخش دام و مرتع کار می کند، تمام وظایفی که یک وزارتخانه، یک استاندار و یک فرماندار دارد؛ در سازمان ما جمع شده؛ مسائل بهداشتی، آب، راه، برق، گاز رسانی، موارد پدافندی و امنیتی را باید هم انجام دهیم و هم از دستگاه های متولی مطالبه گری کنیم، این در صورتی که همه قدرت در دست ما نیست.

وی تصریح کرد: ۲۴۶ هزار خانوار معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور، عشایر است که نقش بی بدیلی در امنیت غذایی، توسعه پایدار کشور و خودکفایی در گوشت قرمز کشور دارند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه کشور به ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد، مطرح کرد: از این میزن ۲۰۰ هزار تن گوشت توسط یک میلون و ۲۰۰ نفر تأمین می شود یعنی عشایر  ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تهیه می کنند.

بیشتر بخوانید   ۶۵ پزشک متخصص؛ سهمیه امسال استان

علایی مقدم ادامه داد: ۳۵ درصد از منابع دام زنده و گوشتی که از دام زنده است را عشایر تامین می کنند لذا عشایر قشر ارزشمندی هستند که کار آنها برای کشور ذی قیمت است، می توان گفت هر نفر عشایر؛ گوشت ۱۶ ایرانی را با کمترین مزاحمت و بیشترین فایده تامین می کند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کشور زیاد و کشوری خشک و نیمه خشک هستیم، افزود: عشایر تکنیکی را به کار گرفته اند به نام زیست بشری که کهن ترین زیست در دنیا شناخته شده است، عشایر با استراتژی کوچ در امتداد اقلیم حرکت می کنند تا به آب مجازی برسند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: عشایر محققان بومی و واقعی در صرفه جویی آب هستند، این افراد باید حمایت ویژه شوند و یارانه بگیرند چراکه خشکسالی بیشترین اثر سوء را به عشایر می زند.

علایی مقدم  گفت: ۱۶۵ میلیون هکتار سطح ایران است که ۱۵۰ میلیون هکتار آن زیر چتر وزارت جهاد کشاوزی است که یا مرتع و یا زیر کشت است از این مزان ۸۴ میلیون هکتار مرتع داریم، از ۸۴ میلیون هکتار ۳۴ میلیون هکتار مرتع تحت اختیار عشایر ایران است.

وی در خصوص وابستگی عشایر و دام به مرتع، عنوان کرد: در کشور هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز به علوفه داریم که وقتی کاهش بارندگی داریم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش علوفه مرتعی داریم، به ریال می توان گفت ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم (یعنی یارانه دو ماه کشور که دولت پرداخت می کند). چراکه به ازای یک میلی متر بارندگی کمتر، یک کیلوگرم ظرفیت مرتع ما کم می شود.

بیشتر بخوانید   لباس فرم، چالش تکراری بازگشایی مدارس

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه اعتبارات عشایر قبلا خیلی کم بود، افزود: امسال با تعامل و همکاری دولت ظرفیت قانونی برای عشایر ایجاد کردیم و در برنامه ششم ۱۷ بار اسم عشایر در قانون آمده است.

علایی مقدم ادامه داد: با پیگیری های انجام شده با فراکسیون کشاورزی و نماینده های استانها، امسال بودجه ما بیش از سه هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

وی گفت: ۳۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق عشایری در نظر گرفته شده است، همچنین ۶۱۵ پروژه آبرسانی در هفته دولت به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان امور عشایری کشور دومین اولویت در بودجه عشایر را آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: دختران عشایر قربانیان عشایر هستند که بازمانده از تحصیل می شوند؛ ورودی دانش آمموزان عشایر ۹۲ درصد است اما خروجی این دانش آموزان ۲۰ درصد است لذا مجلس ۵۰۰  میلیارد تومان امسال برای تجهیز و نوسازی مدارس و سیستم گرمایشی و سرمایشی آن تفاهم نامه امضاء کرده است.

وی گفت: طبق قانون باید ۳۲ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در کشور باشد که از این محل با پیگیری سازمان ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت می شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه ستاد مدیریت خشکسالی را تشکیل دادیم چراکه خشکسالی در ۵۳ سال گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد: ۴۲ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داریم، لذا برای جامعه عشایری ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره گرفته ایم و ۲۰۰ میلیارد تومان آبرسانی سیار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم علوفه یارانه ای اختصاص داده می شود.

علایی مقدم گفت: طی نامه ای با وزیر کشور قرار شد سه میلیون تن نهاده دامی از محل ارز دولتی و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نهاده های دامی بگیریم.

بیشتر بخوانید   جشنی از جنس پاکی و زلالی برای فرشتگان زمینی در بیرجند

وی عنوان کرد: دولت خرید تضمنی یک میلیون راس دام عشایر را انجام می هد، خرید ضربتی هم از امروز آغاز شده است و ۴۰۰ رأس دام روزانه در خراسان جنوبی خریداری می شود چون ظرفیت کشتار استان در همین حد است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: طی مصوبه ای با استاندار، دام عشایر خراسان جنوبی از استان به صورت مدیریت شده توسط تعاونی ها به استان های همجوار صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی و نیمه تمام استان از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود، گفت: برای تسهیلات عشایری هیچ گونه محدودیتی نداریم و هیچ گروهی نباید بدون گرفتن تسهیلات علوفه ای باشد چراکه بانک کشاورزی قرار است ضمانت زنجیره ای را قبول کند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: خراسان جنوبی سخت ترین شرایط خشکسالی را دارد و سهمیه علوفه برای این استان و به ویژه شهرستان نهبندان در نظر گرفته خواهد شد.

منبع: شبستان

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها