اهدای خون در استان خراسان جنوبی کاهش یافته است

بیش از ۱۶ ماه است که کل دنیا با ویروس منحوس کرونا دست و پنچه نرم می‌کنند که در این راستا نیاز به خون و پلاسما نیز بیشتر احساس می‌شود که مردم باید این مهم را مد نظر داشته و هیچ نگرانی بابت مراجعه برای اهدای خون نداشته باشند.

به گزارش “پیام خاوران“، چند ماه بعد از شیوع کرونا در کشور بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران تأکید کردند که اهدا پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا در درمان بیماران درگیر کووید ۱۹ بسیار مؤثر است و از همان زمان بحث پلاسما درمانی مطرح شد.

اما در استان خراسان‌جنوبی هر از چند گاهی مسئولان از صفر بودن ذخایر پلاسمای خراسان‌جنوبی و ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهدا پلاسما خبر می‌دهند که باید با برنامه‌ریزی منسجم این مشکل را برطرف کرد.

افراد با سابقه علائم ابتلا به کووید ۱۹ (حتی در صورت ندادن تست قطعی ابتلاء به کرونا) می‌توانند سایر مستندات چون عکس رادیولوژی، سی تی اسکن ریه و سایر مستندات آزمایشگاهی را در اختیار مراکز انتقال خون بدهند و وارد پروسه اهدا پلاسما شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی در این باره اظهار کرد: در زمینه اهدای خون برخی از افراد دچار باورهای غلطی هستند، به عنوان مثال بانوان با سابقه بارداری در زمینه اهدای خون ممنوعیتی ندارند و ممنوعیت مربوط به اهدا پلاسما است.

ابراهیم میری مقدم اظهار کرد: متأسفانه ذخیره خونی در خراسان‌جنوبی نیز نسبت به گذشته بسیار کم شده است و از همه اهدا کنندگان مستمر و سایر شهروندان با هر گروه خونی تقاضا داریم که نسبت به اهدا خون اقدام کنند.

وی بیان‌کرد: در انتقال‌خون پروتکل‌های بهداشتی به صورت بسیار دقیق مراعات می‌شود و از این جهت شهروندان خراسان‌ جنوبی نگرانی بابت مراجعه برای اهدا خون نداشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: افرادی که تست اصلی ابتلای به کووید ۱۹ را نداده ولی به واسطه برخی از علائم مشکوک به کرونا هستند، ۲۸ روز بعد از بهبودی در صورت تمایل به اهدا پلاسما می‌توانند تست آنتی‌بادی بدهند.

بیشتر بخوانید   نسخه الکترونیک در تمام بیمارستان‌های دولتی خراسان جنوبی اجرا می‌شود

میری مقدم با بیان این‌که نیاز به خون نیازی همیشگی بوده و خواستار همکاری مردم در تامین ذخایر مورد نیاز استان هستیم گفت: همچنین با توجه به افزایش شیوع کرونا، از بهبود یافتگان کرونا خواستاریم ۲۸ روز پس از بهبودی برای امر اهدای پلاسمای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اهدای پلاسما در خراسان جنوبی، ۲٫۵ برابر میانگین کشوری است اظهار داشت: این امر نشان  دهنده پیشتاز بودن مردم استان به لحاظ اعتقادی و فرهنگی است.

حمید ملانوری با بیان اینکه انتقال خون، مجموعه ای  ارزشمند است زیرا  همان گونه که اکسیژن برای ادامه حیات ضروری است، خون و فرآورده‌های خونی نیز برای  آحاد افراد جامعه، نیازی حیاتی به شمار می‌رود گفت: از تلاش‌های انتقال خون در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا تقدیر می‌کنم.

وی به نیاز همیشگی جامعه به فرآورده‌های خونی اشاره و بیان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، از هر سه نفر یک نفر در دوران زندگی خود به خون نیاز پیدا می‌کند و این نشان دهنده آن است که ما باید  خود را  نیازمند به خون بدانیم.

باید بدانیم اصلا کار سختی نیست کافی است ۲۸ روز بعد از بهبودی از کرونا، پلاسمای خون را اهدا کنیم تا یک بیمار کرونایی دیگر لباس سلامتی بر تن بپوشد و دوباره بدون درد و رنج در کنار عزیزان خود زندگی کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها