حلقه مفقوده صادرات برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب سرآمد است و در بازارهای خارجی و جهانی حرفی برای گفتن دارد، اما هنوز آنگونه که باید نتوانسته است خود را در سطح جهانی عرضه کند.

به گزارش “پیام خاوران“، خراسان‌جنوبی با داشتن خاک کویری محصولات بی‌نظیر کشاورزی اعم از زرشک، زعفران و عناب دارد که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارند.

سه محصول استراتژیک خراسان جنوبی مانند زرشک، زعفران و عناب با وجود زحماتی که کشاورزان در تمام طول سال برای نگهداشت و رشد آنان می‌کشند، بدون حتی نامی از خراسان جنوبی بر روی آن در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

به گفته کارشناسان سه محصول زرشک، زعفران و عناب از لحاظ جنبه گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما هنوز در استان برند گیاهی این محصولات گرفته نشده است.

توسعه صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی که در کشور و یا حتی جهان بی‌‍‌نظیر است نقش بسزایی در معرفی این محصولات و جبران سختی‌های کشاورزان دارد که این امر نیازمند حمایت و تلاش مسئولان است.

جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی صبح امروز در جلسه میز تخصصی توسعه صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اظهار داشت: آزمایشگاه تخصصی برای محصولات کشاورزی در استان در حال پیگیری است تا در روند توسعه صادرات و محصولات کشاورزی کمک کند.

خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شناسنامه محصولات کشاورزی تهیه شود اظهار داشت: محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هم مانند مردم آن مظلوم واقع شده است.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی سرآمد است 

حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در خراسان جنوبی محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب سرآمد است و در بازارهای خارجی و جهانی حرفی برای گفتن دارد، اما هنوز آنگونه که باید نتوانسته است خود را در سطح جهانی عرضه کند.

وی افزود: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دنبال می کنیم و تاکنون به نتایج خوبی رسیده است و کار عضویت گیری را به زودی آغاز می کنیم.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: هدف از این کار کمک به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک در مرحله کاشت، داشت و برداشت و بسته بندی است که بتواند خود را به بهترین نحو در بازار عرضه کند و دست دلالان حذف و در اختیار تولید کنندگان واقعی قرارگیرد.

ابراهیم آبادی، مدیرعامل اتحادیه زرشکاران و زعفران کاران و باغداران استان نیز در این جلسه اظهار داشت: در بحث گرانی نهاده‌ها و دستمزدهای کشاورزی آنطور که در گذشته شاهد بودیم کشاورزان توانایی رسیدگی به باغات را ندارند و کیفیت محصولات سال به سال کاهش می یابد.

وی افزود: از آنجایی که برای صادرات باید روی محصولات درجه یک برنامه ریزی کنیم این زنگ هشداری است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

رحیم زاده بیان کرد: در ارتباط با صادرات، بحث بهداشت و بار میکروبی محصولات مطرح است که بارگاه‌های زرشک و واحد‌های بوجاری درصدی بهداشت را رعایت نمی کنند و نیاز است توجه ویژه شود.

بیشتر بخوانید   جشنواره فیلم موبایلی لیمو شیرین در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

وی خاطرنشان کرد: راه حلی که پیشنهاد می شود این است که راه برون رفت از شرایط موجود نتوانسته جایگاه محصولات را احصاء کند، اینکه زنجیره تولید و ارز را تکمیل کنیم از مرحله کاشت، داشت و فرآوری برداشت فروش صادرات و سایر قالب زنجیره و تحت مدیریت تشکل داشته باشد.

بسته بندی زرشک برای ورود به بازار صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است

رضا جوهری، رئیس اتحادیه زعفران قاینات نیز در این جلسه اظهار داشت: برای صادرات زرشک به عنوان محصول زراعی باغی فرآیند زمانبر است و کار صادر کنندگان را با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در بحث زرشک موضوع ارگانیک بودن آن است افزود: بخشی از محصول احتمال دارد به دلیل سم پاشی سایر محصولات آلوده شود که در این راستا باید آموزش های لازم به کشاورزان ارائه شود.

رئیس اتحادیه زعفران قاینات یادآور شد: بسته بندی زرشک برای عرضه در بازار و ورود به بازار صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

شاهین صفارپور، عضو کنسرسیوم زرشک و زعفران نیز در این جلسه اظهار داشت: سال ۹۵ نخستین کارخانه شرق کشور برای خشک کردن و فرآوری محصولات استان از قبیل عناب و زعفران را راه اندازی کردیم تا با کیفیت بالا و بدون بار میکروبی و در بسته بندی های شکیل وارد بازار شود اما به دلایلی کار ما عقیم ماند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین اصلی که درخواست داریم پیگیری شود این است که کشاورزان و تولیدکنندگان و افرادی که در صنایع بسته بندی فعال هستند از بار میکروبی محصول بکاهند و در خصوص ایجاد بارگاه های خشک کردن زرشک دقت کنند.

صباغ پور یادآور شد: درخواست داریم کمک شود تا این کارخانه احیاء شود زیرا این محصول در دنیا بی رقیب است، بنابراین درخواست داریم کمک کنید تا آنچه که شایسته استان و این محصول است را در بازار های جهانی داشته باشیم.

صادرات باید تداوم داشته باشد

خیریه، مدیرعامل کارخانه دام و علوفه شرق کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: در زمینه صادرات دام و طیور ۵۸ هزار تن صادرات داشته ایم و همچنین بیش از ۹ میلیون تن جوجه صادر کردیم و تمام بخش های استان روحیات صادراتی دارند.

وی با بیان اینکه در مدت کمتر از دو ماه ۱۱ میلیون یورو صادرات داشتیم که رفع تعهد ارزی شده است افزود: از سال ۹۴ با ۱۰۰ تن در ماه شروع کردیم و به مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تن در ماه رسانده ایم و توانسته ایم بازار خوبی در کشور همسایه ایجاد کنیم اما بالا و پایین کردن و مشکلات مربوط به صادرات سبب شد اکنون هیچ صادراتی نداشته باشیم و در این صورت امکان دارد بازار کشور را از دست بدهیم.

بیشتر بخوانید   فتنه اخیر نسبت به فتنه سال 88 بسیار پیچیده‌تر و یک جنگ ترکیبی است

مدیرعامل کارخانه دام و علوفه شرق کشور گفت: در کارخانه دام و طیور با ظرفیت تولید ۵۰ تن در ساعت، از سال گذشته مواد اولیه به موقع به دست دامدار نرسید و سبب شد مشکل ایجاد شود و الان در هفته یک روز فعال است.

خیریه تصریح کرد: با راه اندازی سامانه بازارگاه دان باید از این طریق تأمین شود اما برای واحدهایی مانند ما هیچ برنامه ای نیست و یکسال است نتوانستیم دان خرید کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات داخلی استانی نیست و دستگاه های اجرایی همکاری دارند خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش طیور نزدیک ۱۵ میلیون جوجه تولید کردیم و مجبور شدیم گله را به جای ۷۷ هفته در ۵۷ هفته بریزیم.

مدیرعامل کارخانه دام و علوفه شرق کشور به صادرات اشاره کرد و یادآور شد: صادرات باید تداوم داشته باشد.

تولید ۹۸ درصدی زرشک بی‌دانه جهان در خراسان 

مهدی جعفری، معاون سازمان توسعه تعاون روستایی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۹۸ درصد زرشک بی دانه جهان در استان تولید می شود اظهار داشت: بازار مصرف داخلی و یک بازار مصرف خارجی بزرگ را داریم اما آنگونه که باید نتوانسته ایم این محصول را به درستی در بازارهای داخلی و خارجی معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معرفی این محصول نیازمند کار فرهنگی است تصریح کرد: در کار فرهنگی از خانه تا بازارهای جهانی، باید پلی بین تولید کننده داخلی و خارجی ایجاد کرد زیرا قیمت ها نوسان دارد.

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی استان بیان کرد: در طول سال وضعیت مطلوبی در کشور نداریم که تولیدکنندگان تکلیف خود را بدانند، بنابراین نمی توانیم سیاست گذاری درستی داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه امسال ۱۰ تن زعفران خریداری کردیم و در حوزه صادرات بکارگیری می شود گفت: زعفران جای خود را در بازار پیدا کرده است اما در خصوص عناب و زرشک باید فکری بشود.

وی با اشاره به اینکه باید پلی پیدا کنیم تا ابتدا زرشک تر را به بازارهای جهانی برسانیم خاطرنشان کرد: باید آموزش‌های لازم در خصوص برداشت، خشک کردن و سایر موارد به کشاورزان ارائه شود.

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی استان گفت: درخواست ما این است که تور بازرگانان خارجی که می‌خواهند این محصول را خریداری کنند در زمان برداشت به استان فراهم شود زیرا در این صورت به تولید و تولید کننده کمک خواهد شد.

رضایی، مدیر باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال جهش قیمت‌ها را در نهاده‌ها شاهد بودیم که فشار زیادی بر کشاورزان وارد کرده است.

 عدم ثبات بازار قیمت‌ها یک معضل شده است

احمد بیکس، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه هنوز برخی از محصولات مانند عناب نیاز به کد آیسیک ندارند بیان کرد: علی رغم اینکه پیگیری های زیادی انجام داده ایم اما اسم زرشک در محصولات گمرک مطرح نشده است و این نیاز به اصلاح دارد.

بیشتر بخوانید   تحقق 100درصدی نسخه‌نویسی الکترونیکی در خراسان جنوبی

وی افزود: در خصوص بحث‌های قرنطینه‌ای چون در استان کشاورزی بیشتر خرده مالکی است معمولا در گمرک انتهایی بسته بندی و پلمپ می شود، اگر بتوانیم در استان موضوع قرنطینه گیاهی را انجام دهیم و در استان پلمپ شود از لحاظ رعایت بهداشت بسیار موثر خواهد بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: سه محصول زرشک، زعفران و عناب از لحاظ جنبه گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما هنوز در استان برند گیاهی این محصولات از علوم پزشکی دریافت نشده است.

بیکس با بیان اینکه در بحث زعفران، اقدام زیادی انجام شده است اما هنوز خلأ تایید این محصول بین ما و وزارت بهداشت وجود دارد گفت: در بحث برند سازی محصول توسط تشکل ها نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید بداند محصولات ما تخصصی و علمی هستند و باید از بحث‌های دانش بنیان استفاده شود افزود: در خراسان جنوبی با کمبود نیروی فنی و تخصصی در خصوص محصولات استراتژیک مواجه هستیم و ظرفیت آزمایشگاهی استان نیز پایین است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عدم ثبات بازار قیمت‌ها یک معضل شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم این است که ردیف اعتباری نداریم و باید برای صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ردیف بودجه تعیین شود.

رحیم زاده، سرپرست گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: سالی ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات محصولات کشاورزی می دهیم اما سبب می شویم اشتغال و کشاورزی واحدهای تولیدی نابود شود و بازار های هدف تعریف نشود و تنوع بخشی به محصولات نداشته باشیم.

خراسان جنوبی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان را به خود اختصاص داده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده، این استان باید به معین صادراتی افغانستان تبدیل و معرفی شود.

عابدی ادامه داد: اگر گمرک ماهیرود در یک کفه ترازو و مرز میلک و دوغارون در کفه دیگر قرار بگیرد از لحاظ وزنی با یکدیگر برابرند لذا اینکه خراسان جنوبی به عنوان معین صادراتی افغانستان تعیین شود، انتظار زیادی نیست.

وی با بیان اینکه طرح توسعه زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی بدون شک مخصوص یک محصول نخواهد بود ، گفت: نباید بازار محصولات استان را از دست بدهیم بنابراین اگر محصول بی‌کیفیت صادر شود، کشورهای دیگر جای محصولات ما را خواهند گرفت، لذا محصول با کیفیت می‌تواند بازارهای جهانی را کشف کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها