برکت آفتاب به خانوارهای عشایری خراسان جنوبی رسید

با اجرای طرح برق رسانی به عشایر کوچ رو فاقد برق، امروز برکت آفتاب به چادرهای عشایر خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه رسید.

به گزارش ” پیام خاوران ، عشایر به افراد کوچ نشینی که برای تامین معاش زندگی خود در طول سال جابجا می شوند گفته می شود، این جامعه  نسبتاً خوداتکا و خودبسنده هستند که ساخت اجتماعی قبیله‌ای داشته و عموماً زندگی خود را از طریق دامداری اداره می‌کنند.

شیوه زندگی عشایر شبانی مبتنی بر کوچ است و این جامعه با تغییر فصول، معمولاً برای یافتن مراتع مناسب برای حیوانات خود محل زندگی خود را تغییر می‌دهند.

عشایر به عنوان جامعه مولد همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایفای نقش کرده و در مقاطع و تحولات مختلف دین خود را به کشور ادا کرده‌اند که با حمایت از آن‌ها قادر به خودکفایی در تولید مثل تولید گوشت قرمز خواهیم بود..

کارشناسان حوزه عشایر معتقد هستند آیین‌های کوچ، سنت‌های عشایرنشینان، بازی‌ها و حتی یک سیاه چادر عشایر به خودی خود می‌تواند زمینه ساز جهش تولید، رونق گردشگری و اشتغال در این مناطق باشد.

بنابراین تامین نیازها و زیرساخت های عشایر و حمایت‌های مناسب از عشایر، آن‌ها نسبت به تولید بیشتر محصولاتشان ترغیب خواهند شد و می‌توان در مسیر اقتصادی مقاومتی و البته جهش تولید، پیش رفت.

در این راستا طرح برق رسانی به عشایر کوچ رو فاقد برق در خراسان جنوبی اجرایی شده است که در فاز نخست این طرح ۲۵ هزار دستگاه در طول برنامه ششم، مختص به عشایر کوچ رو است که دارای دفترچه های مستند تعاونی عشایری معتبر یا عشایر مورد تایید واحدهای استانی تابعه سازمان امور عشایر بوده و با اولویت عشایری که در سکونتگاه ها از نعمت برق بی بهره هستند و در آینده نزدیک طرحی مبتنی بر برقرسانی به آنان وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید   جابجایی بار ترانزیتی در راه آهن شرق 341 درصد افزایش یافت

همچنین افرادی که بر اساس ضرورت هایی مانند تحصیل، کار و غیره برای برخی از افراد تحت تکفل خود دارای منازل مسکونی با اشتراک برق هستند مشمول این بند از دستورالعمل هستند.

به استناد بند ۲-۳ دستورالعمل اجرایی طرح برق رسانی به عشایر کوچ رو از طریق دستگاه های قابل حمل خورشیدی طرح مذکور با مشارکت ۱۰ درصد آورده خانوارهای عشایر انجام می شود.

در فاز نخست این طرح که مربوط به سال ۹۹ است در محموله نخست قرار است تعداد ۲۰ دستگاه به صورت نمادین در کل کشور افتتاح شود، در محموله دوم تعداد ۲۱۲  دستگاه همزمان با محموله اول صبح امروز توزیع شد.

در فاز سوم نیز تعداد ۴۴۸ دستگاه سامانه خورشیدی قرار است تا ۱۰ روز آینده تحویل شرکت توزیع نیروی برق شود.

 ۱۲۰۰ دستگاه سامانه قابل حمل برق خورشیدی به عشایر خراسان جنوبی تحویل شد

 همزمان با حضور استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستانهای سربیشه و نهبندان در محله عشایری کسراب شهرستان سربیشه  و در جریان بازدید از منطقه عشایری کسراب، هزار و ۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی قابل حمل بین خانوارهای عشایری استان توزیع شد.

این تعداد سامانه خورشیدی به صورت نمادین در کسراب سربیشه به جامعه عشایری استان تحویل شد. این تعداد پنل در محلات عشایری که از نعمت برق و روشنایی محرومند، نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به  تحویل ۱۲۰۰ دستگاه سامانه‌ خورشیدی قابل حمل برای خانوارهای عشایری استان در فاز نخست خبر داد.

مهدی دادگر اعتبار اختصاص یافته برای خرید سامانه قابل حمل برق خورشیدی را ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان ذکر کرد و افزود:سهم شرکت توانیر از این تعداد ۱۰میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید   هزینه یک میلیاردی برای اجرای پویش احسان دانش در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲۰۰ خانوار عشایری از مزایای این سامانه ها وبرق خورشیدی بهره مندمی شوند تصریح کرد: سهم آورده خانوار عشایری در این طرح یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

دادگر اظهارکرد: در مجموع ۶ هزار و ۳۷۵ دستگاه در ۱۱ استان کشور توزیع شده که سهم استان خراسان جنوبی ۱۲۰۰ دستگاه بوده است.

وی بیان کرد:  در سال جاری تعداد ۴۵۰  دستگاه از این سامانه ها به شرکت توزیع نیروی برق اختصاص خواهد یافت که با مشارکت اداره کل امور عشایری بین عشایر واجد شرایط استان توزیع خواهد شد.

وی سهم شهرستان سربیشه از هزار و ۲۰۰ دستگاهی که امروز و در فاز نخست توزیع شد را۱۰۸ دستگاه اعلام کرد وگفت: ۲۳۵ روستای شهرستان سربیشه از نعمت برق برخوردار هستند  که ۶۰ روستا عشایری هستند.

انتهای پیام/ ۱۰۲ 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها