۹۸ درصد پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان جنوبی مختومه شده است

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۸ درصد از پرونده‌های وارد شده به دادگستری خراسان جنوبی مختومه شده گفت: استان خراسان جنوبی نخستین استان در برگزاری دادگاه آنلاین در کشور است.

به گزارش “پیام خاوران“، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب هفته قوه قضائیه اظهار داشت: حضور مقتدرانه مردم کشور و مردم ولایت‌مدار خراسان جنوبی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افتخار آفرین بود.

وی با بیان اینکه این حماسه بزرگ خاری بر چشمان دشمنان شد افزود: حضور ۷۴ درصدی مردم خراسان جنوبی و کسب رتبه برتر در مشارکت، در سطح کشور نشان از ایمان و حرکت مردم استان در خط رهبری است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در برگزاری انتخابات همه افرادی که نقش مهمی در برپایی انتخابات داشتند پای کار آمدند بیان کرد: دشمنان و معاندین جنگ رسانه‌ای بزرگی در دنیا به راه انداختند تا ملت ایران را از حضور در پای صندوق‌های رأی منع کنند اما افسران عرصه رسانه به جنگ با آنان آمدند و جنگ رسانه با رسانه را به راه انداختند و امروز رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پیروز این جنگ شدند و شور انتخاباتی در کشور ایجاد کردند.

حمیدی با اشاره به اینکه در انتخابات فرد اصلح با تشخیص مردم و رأی قاطع ملت انتخاب شد تصریح کرد: این نیز تیر دومی بود که بر قلب دشمن فرو نشست.

آیت‌الله رئیسی در خدمت به مردم و مبارزه با فساد بسیار خوب عمل می‌کند 

وی با بیان اینکه سوابق آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد در خدمت به مردم و مبارزه با فساد بسیار خوب عمل می‌کنند خاطرنشان کرد: امید است دوران تصدی ایشان دوران شکوفایی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باشد و مشکلات مردم برطرف شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به برنامه‌های هفته قوه قضائیه اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌های این هفته با حضور حداقلی افراد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

حمیدی دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، تجدید میثاق با شهدا و غبارروبی مزار شهدا، تجلیل از قضات و کارکنان ایثارگر دستگاه‌های قضایی و سازمان‌های تابعه، سرکشی از زندان‌ها و بررسی مشکلات آنان و برگزاری مراسم تجلیل از شهدای هفتم تیر و شهدای وابسته را از جمله برنامه‌های هفته قوه قضائیه در استان عنوان کرد.

وی همچنین بررسی مشکلات قضایی مردم را یکی دیگر از برنامه‌ها دانست و افزود: مردم ما از سرمایه‌های انقلاب و نظام هستند و همیشه در همه صحنه‌ها پشت نظام و انقلاب ایستاده اند، بنابراین رفع مشکلات آنان باید در دستورکار مدیران باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: همچنین آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها جهت ارائه خدمات دستگاه‌های قضایی، حضور همکاران قضایی در مراسم نماز جمعه و بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی و بازدید از چند واحد تولیدی در بیرجند از دیگر برنامه‌ها است.

حمیدی به تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری در سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۹، ۱۱۷ هزار و ۴۴۹ پرونده ورودی به دادگستری را داشته ایم که نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد رشد داشته است، که این امر یک چالش است و نشان از مشکلات اقتصادی در کشور است که سبب شده است پرونده‌های ورودی به دادگستری افزایش یابد.

بیشتر بخوانید   محدودیت تردد در تمامی شهرهای خراسان جنوبی اعمال می‌شود

وی بیان کرد: از این میزان ۵۴ هزار و ۶۴۴ پرونده با ۹ درصد رشد و مربوط به دادسراهای استان، ۵۵ هزار و ۵۳۸ پرونده با ۱۰ درصد رشد مربوط به دادگاه‌های بدوی و ۷ هزار و ۲۶۲ پرونده با ۱۵ درصد رشد مربوط به دادگاه تجدید نظر بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به پرونده‌های مخدومه اشاره کرد و یادآور شد: از ۱۱۷ هزار و ۴۴۹ پرونده ورودی به دادگستری ۱۱۵ هزار و ۹۵۷ هزار پرونده مختومه شده است یعنی ۹۸ درصد از پرونده‌های وارد شده مختومه شده است.

حمیدی اظهار داشت: از این تعداد پرونده، ۵۴ هزار و ۲۰۸ پرونده مربوط به دادسراها، ۵۴ هزار و ۶۷۳ پرونده مربوط به دادگاه‌های بدوی و ۷ هزار و ۷۶ پرونده مربوط به دادگاه های تجدید پذیر بوده است.

وی به پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا ۳۸ هزار و ۲۲۰ پرونده ورودی داشته ایم که ۷ درصد رشد داشته است و  ۳۸ هزار و ۵۱۴ پرونده مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان ۳۴ درصد است بیان کرد: در بحث نقض آرا، از تعداد پرونده‌های اعتراضی ۱۵ درصد نقض شده است و ۱۴ درصد آراء مورد تجدید نظر خواهی قرار گرفته است.

حمیدی به آمار تردد به مجتمع‌های قضایی اشاره کرد و گفت: دادگستری استان از پرترددترین دستگاه‌ها است که این امر نشان از اعتماد مردم به مجتمع‌های قضایی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۸۲۷ هزار و ۸۵۱ تردد در مجتمع‌های قضایی داشته ایم خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ این رقم به ۶۶۷ هزار و ۴۸۴ تردد رسیده است که ۱۹ درصد کاهش داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: در بحث پرونده‌های تمام الکترونیک که یکی از سیاست‌ها و افتخارات قوه قضاییه در خراسان جنوبی است، مجموع پرونده‌های تمام الکترونیک در استان در سال ۹۹، ۲۷ هزار و ۷۴۳ پرونده بوده است که ۳۸ درصد پرونده‌های ما را پرونده‌های الکترونیک تشکیل می دهد و این نشان می دهد که ما به سمت قوه قضاییه هوشمند حرکت می کنیم.

۴ درصد از وقت‌های رسیدگی ما به شکل دادگاه آنلاین برگزار شده است  

حمیدی با بیان اینکه در دادگاه بخش درح ۱۰۰ درصد پرونده‌ها به صورت الکترونیکی رسیدگی می شود اظهار داشت: مجموع دادگاه آنلاین سال ۹۹، ۲۴ هزار و ۹۹۰ دادگاه است که ۴۴ درصد از وقت‌های رسیدگی ما به شکل دادگاه آنلاین برگزار شده است که در این راستا رتبه نخست را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال نیز ۸ هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین در استان برگزار شده است یادآور شد: ۹۴ درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک در حال ارسال است و در این راستا ۵۵۵ هزار اوراق در سال ۹۹ به مردم ارسال شده است و همچنین در سه ماه اول امسال نیز ۱۳۶ هزار برگ ابلاغ الکترونیکی به مردم ارسال شده است.

بیشتر بخوانید   نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: تأمین مسکن برای مردم در اولویت وزارت راه و شهرسازی باشد

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به پابند الکترونیکی اشاره کرد و بیان کرد: در سال ۹۸، ۲۸ پابند الکترونیکی و در سال ۹۹ به ۲۰۷ مورد افزایش یافته است که نسبت به سال قبل از آن ۶۰۰ درصد رشد داشته است.

حمیدی به مجموع مجازات‌های جایگزین حبس اشاره کرد و تصریح کرد: در سال ۹۸، یک هزار و ۸۵ مورد رأی مجازات جایگزین حبس داشته است که این رقم در سال ۹۹ به یک هزار و ۲۲۳ مورد افزایش یافته که ۱۳ درصد رشد داشته است.

نخستین جرم استان مواد مخدر است 

وی به مهمترین جرایم استان و ۵ جرم مهم استان اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین جرم استان مواد مخدر است که در این راستا در سال ۹۹، ۲۲ هزار و ۷۶۳ پرونده مواد مخدر در استان داشته ایم، ورود مواد مخدر از مرزهای استان صفر است اکثر مواد کشف شده از استان‌های همجوار ضبط می شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۹ درصد از پرونده‌های کیفری را مواد مخدر تشکیل می دهد یادآور شد: یکی دیگر از جرایم مهم استان بحث سرقت است که جرم نیز بیش از ۷ هزار پرونده را تشکیل می دهد که ۱۱ درصد پرونده‌های کیفری مربوط به سرقت است.

حمیدی توهین را یکی دیگر از ۵ جرم مهم استان عنوان کرد و تصریح کرد: در این راستا ۷ هزار و ۵۳ پرونده تشکیل شده است که ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه نزاع یکی دیگر از جرایم استان است خاطرنشان کرد: در این راستا ۵۵ هزار و ۹۵۴ پرونده تشکیل شده است که ۸ درصد پرونده‌های کیفری را تشکیل می دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تصادفات را یکی دیگر از جرایم استان عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا ۵ هزار و ۴ پرونده تشکیل شده است که ۷ درصد پرونده‌های کیفری را تشکیل می دهد.

حمیدی به پرونده‌های حقوقی اشاره کرد و بیان کرد: نخستین پرونده حقوقی مطالبه وجه و خسارت است که ۵ درصد از پرونده‌های حقوقی استان را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه در بحث پرونده‌های دعوی و اختلافات خانوادگی اظهار داشت: در این راستا ۱۰ هزار و ۴۵ پرونده در سال گذشته مربوط به این مورد بوده است که ۱۵ درصد پرونده‌های کیفری را تشکیل می‌دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سه کار مهم در کشور انجام شده است که سند افتخار آن برای استان است گفت: آغاز دادسرای الکترونیک در استان، راه اندازی اولین دادگاه ۱۰۰ درصد الکترونیک در درح، راه اندازی سامانه ارتباط تصویری زندانیان با خانواده‌هایشان براینخستین بار در کشور در زندان بیرجند و تعطیلی کانون اصلاح و تربیت در بیرجند از جمله این موارد است.

حمیدی با بیان اینکه تا پایان سال ۲ حوزه قضایی دیگر در استان اضافه می شود و مجموع حوزه‌ها به ۱۷ مورد می رسد گفت: یکی از این حوزه‌ها تا ۱۰ روز آینده در آرین شهر و دیگری تا پایان سال در قهستان راه اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی:مراکز خدمات رسانی به مردم نباید تعطیل باشند

انتخابات امسال جزو سالم ترین و امن ترین انتخاباتی بود که برگزار شد 

وی به سلامت انتخابات اشاره کرد و تصریح کرد: انتخابات امسال جزو سالم ترین و امن ترین انتخاباتی بود که برگزار شد و در بحث سلامت انتخابات از دو ماه قبل ستاد پیگیری از جرایم انتخاباتی برگزار شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی هیچ پرونده ای برای انتخابات تشکیل نشده است و هیچ دستگیری نداشته ایم و انتخابات بسیار امن و سلامت کامل برگزار شد.

حمایت از تولید و صادرات از برنامه‌های دستگاه قضایی است  

حجت‌الاسلام والمسلمین نسایی دادستان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی بحث نظارت است که در این راستا در خراسان جنوبی درهر سال دو نوبت بر عملکرد کار قضایی نظارت می شود.

وی با بیان اینکه هدف این است که احکام قضایی با سرعت انجام شود افزود: در سال گذشته ۴ هزار و ۷۲۷ پرونده احکام قضایی انجام شده است.

دادستان خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۸۰ پرونده وارد دادسرای بیرجند شده است بیان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های دستگاه قضایی پیشگیری از ‌‌‌وقوع جرم است که در این راستا در ایام عید ۲ درصد سرقت‌ها در مرکز استان کاهش یافته است، در حالی که در سطح کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.

نسایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال راه رفع مشکلات مردم هستیم اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های ما حمایت از تولید و صادرات است، زیرا افرادی که کار تولید انجام می دهند جهاد می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از حقوق مردم دفاع شده است خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که امسال اگر در یک دستگاه یکی از کارمندان جرمی مرتکب شود و رئیس آن اداره از جرم کارمند خود خبر داشته باشد و گزارش ندهد رئیس آن اداره مورد تعلیق قرار می گیرد.

طرح همسان‌سازی حقوق قضات در دستور کار است 

علی گلنارکار معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در دستگاه قضایی با کمبود نیروی قضایی مواجه هستیم، زیرا آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری بسیار زیاد است و هر قاضی یک هزار پرونده را بررسی می کند، بنابراین نیاز است نیروهای قضایی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در این راستا در آزمون ۱۴۰۰، ۱۷۰ هزار نفر نیازسنجی کردیم که بتوانیم از این طریق بخشی از نیروهای خود را افزایش دهیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح همسان سازی حقوق قضات در دستور کار است بیان کرد: طرحی برای رفع مشکلات قوه قضاییه به مجلس داده شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها