ماجرای کمبود نان در سربیشه چه بود؟

مدتی است کمبود نان در شهرستان سربیشه مشهود است که به گفته مردم برخی از رانندگان تاکسی نان را خریداری کرده وبه مرز می‌برند تا با سود بیشتری بفروشند و به جیب بزنند و از سویی برخی دامداران هم نان را خوراک دامشان می‌کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، عقربه‌های ساعت ۵:۳۰ صبح را نشان می‌دهد، طبق روال هر روز از خواب که بیدار می‌شود، بعد از اقامه نماز صبح با پای پیاده دل به خیابان می‌زند تا در ابتدای پخت بتواند نانی گرم را برای سفره صبحانه فرزندانش خریداری کند.

سکانس اول

هنوز چند قدمی تا نانوایی فاصله دارد که چند تاکسی زرد با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، به نانوایی که می‌رسد تنها تنور داغ و چند نانی که بر میخ‌های دیوار آویزان شده‌اند و شاطری که  در حال خوردن چای است را می‌بیند، بعد از سلام و خداقوتی از شاطر می‌پرسد چرا نان کم است، شاطر سری تکان می‌دهد و می‌گوید، سهمیه آرد کم شده است و نان کمتری پخت می‌کنیم.

زمان خوبی برای خرید نان آمده‌اید اگر ۴۰ دقیقه دیرتر می‌آمدید نانی به شما نمی‌رسید، مرد سری تکان می‌دهد و راهی خانه می‌شود، ماجرا را برای همسرش تعریف می‌کند، همسرش با تجب می‌گوید: زن همسایه هم دیروز برایم تعریف کرد وقتی ظهر برای خرید نان رفته بود شاطر به او گفته بود که نان تمام کردیم.

روز بعد مرد خانه زودتر از ساعت هر روز از خانه بیرون می‌رود تا ماجرای کمبود نان را جویا شود، برخلاف روزهای گذشته امروز سرعت بیشتری می‌گیرد و خود را به نانوایی می‌رساند، دو تاکسی درب نانوایی متوقف شده‌اند و نان‌های زیادی را درون خودرو می‌کنند و معلوم نیست قرار است در کجا نان‌ها را مصرف کنند؟

آری ماجرای کمبود نان در سربیشه مدتی است به یک معضل برای ساکنان این شهرستان تبدیل شده گویا نانوایان به تازگی یک شیفت از پختشان را کم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید   اهمیت حضور هولدینگ‌های بزرگ و توانمند دولتی در خراسان جنوبی|حمید جهانشاهی

سکانس دوم

اما سکانس دیگر هم برخی دامدارانی هستند که نان‌های زیادی را خریداری کرده و برای خوراک به دام‌هایشان می‌دهند و همه این‌ها دست به دست هم داده و این امر کمبود نان را سبب می‌شود.

به سراغ یکی از شهروندان سربیشه‌ای که از موضوع کمبود نان در این شهرستان گلایه دارد رفتیم او معتقد بود چند وقتی است نان در نانوایی‌های سربیشه کم است و وقتی از نانوایان این موضوع را جویا می‌شویم می‌گویند سهمیه آرد کم شده اما گویا واقعیت چیزی دیگری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نان در شهرستان با قیمت هزار و ۲۰۰ تومان است اما در مرز تا قیمت ۵ هزار تومان هم فروخته می‌شود افزود: گویا برخی تاکسی‌داران که هر روز مسیر سربیشه تا مرز را می‌روند نان‌های زیادی را خریداری کرده تا سود بیشتری در مرز نصیبشان شود.

یکی دیگر از شهروندان هم به خبرنگار ما گفت: در سربیشه قیمت هر کیسه آرد ۱۳۰ هزار تومان است اما در مرز بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد همین امر سبب شده تا برخی دلالی به راه اندازند و آرد و نان سهمیه شهرستان را به مرز بکشانند تا سودی بر جیب زنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان خراسان جنوبی با بیان اینکه پخت نان مازاد بر سهمیه در چند نانوایی سربیشه سبب کمبود آرد در آخر ماه شده است گفت: نانوایی‌ها دو شیفت هستند اما بیشتر آنها به دلیل کمبود مشتری صبح‌ها تعطیل بوده و در عصر اضافه کاری دارند.

مرادی با اشاره به خشکسالی‌های امسال بیان کرد: مدتی است تغذیه دام به وسیله نان تأمین می‌شود که این امر سبب افزایش فروش آزاد آرد و نان شده است و گشت مشترک اداره غله و ۱۲۴ به صورت مداوم بر نانوایی‌ها نظارت دارند.

بیشتر بخوانید   طرح ساماندهی فضای مجازی به دنبال فیلترینگ نیست

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند عنوان کرد: در صورت پخت بیشتر از سهمیه، نانوا باید در آخر ماه پاسخگو باشد در غیر این صورت به تعزیرات معرفی و جریمه می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن تجارت سربیشه هم با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی کمبود نان در سربیشه افزایش مصارف غیرانسانی از جمله برای دام است گفت: افزایش تقاضا و کمبود نان تنها مشکل شهرستان سربیشه نیست و به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط عمومیت پیدا کرده است.

ملایی بیان کرد: در سه ماه نخست تغییر برنامه پخت و تعطیلی برخی واحدهای خبازی با هدف جلوگیری از تراکم تقاضا در برخی ساعت‌ها یا روزهای هفته بازرسی و نظارت‌ها در قالب گشت‌های مستقل و مشترک با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی افزایش یافته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: با توجه قیمت تمام‌ شده و حجم بالای یارانه تخصیصی در حال حاضر آرد جزو ارزان‌ترین کالاهای مصرفی است و مصرف صحیح و جلوگیری از اسراف این نعمت الهی، لازم به نظر می‌رسد.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی مواد غذایی از جمله برنج و ماکارونی تقاضای نان به عنوان غذای جایگزین افزایش یافته، ضمن آن که بخشی از افزایش تقاضا به افزایش مصارف غیرانسانی از جمله خوراک دام به دلیل افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی نظیر کنسانتره، جو و سبوس مرتبط است.

ملایی بیان کرد: با وجود خشکسالی در سال جاری و کاهش تولید گندم، تخصیص سهمیه آرد شهری و روستایی مطابق سهمیه‌های قبلی بدون هر گونه کاهش در حال انجام است و از این نظر هیچ‌ گونه تغییری ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید   سیل شهریورماه به ۱۰۳ رشته قنات در خراسان‌جنوبی آسیب زد

وی گفت: اختلاف شدید قیمت آرد در دو سوی مرز، احتمال قاچاق این کالای اساسی را نیز افزایش داده که در این زمینه برابر مصوبات شورای تامین شهرستان، مجموعه‌های انتظامی و مرزی به تشدید نظارت‌ها اقدام کرده‌اند و مجموعه مرزبانی و گمرک نظارت ویژه‌ای را در این زمینه اعمال می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها