روزگار ناخوش صنعت طیور خراسان جنوبی زیر سایه غفلت مسئولان

با وجود اینکه دولتمردان تمام تلاش خود را به منظور حمایت از صنعت طیور استان انجام می دهند و حمایت همه جانبه از تولید کنندگان صنعت طیور، در دستور کار ویژه مسئولین استان نیز قرار دارد اما این روزها این صنعت حال خوبی ندارد.

به گزارش “پیام خاوران“، سترده شدن سایه شوم کرونا در خراسان جنوبی همانند سایر نقاط ایران و حتی جهان به حوزه‌های مختلف اقتصادی ضربه وارد کرد.

استان خراسان جنوبی در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ به یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است اما در این سال‌ها افزایش قیمت دانه ذرت و سویا به دلیل تحریم‌ها، افزایش روندهای پرداخت وام به مرغداران و خرید امانی مرغ توسط کشتارگاه‌ها موجب شده این صنعت در استان دچار مشکل شود.

صنعت طیور کشور در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و سرمایه‌گذاری کلانی صورت گرفته که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این امر چشمگیر بوده است و صنعت طیور در استان خراسان جنوبی نقش اثرگذاری در تامین گوشت استان‌های شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در طی سالیان گذشته داشته و دارای چرخه کامل تولید بوده و به لحاظ اشتغال و تامین امنیت در مرز شرقی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

حال آنچه که می‌تواند این صنعت را سرپا نگه دارد تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های علمی، فنی و اقتصادی به روز است و این تصمیم‌گیری‌ها باید توسط معاونت امور دام کشور و کمیسیون کشاورزی رقم بخورد.

مدرسی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان بیرجند از نظر ظرفیت مرغ گوشتی در رتبه اول، شهرستان درمیان در رتبه دوم و شهرستان قاین در رتبه سوم تولید گوشت مرغ قرار دارد، گفت: یکی از مشکلات مرغداران بحث نقدینگی است و تا زمانی که درآمدی نداشته باشند نمی‌توانند جوجه خریداری کرده و پرورش داشته باشند.

بیشتر بخوانید   مسکن ویلایی در خراسان جنوبی از میانگین کشوری جلو زد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اهتمام صورت گرفته در راستای تأمین بازار مرغ استان، گفت: حفظ امنیت تولید در خراسان جنوبی به منظور تأمین گوشت مورد نیاز مصرف کنندگان از اولویت‌های تصمیم گیری مسئولان و دستگاه‌های نظارتی استان است.

غلامرضا قوسی ضمن تأکید بر لزوم حمایت ویژه از صنعت تولید مرغ استان خاطرنشان کرد: با تلاش جمعی مدیران جهاد کشاورزی استان شرایط مناسبی برای تولید و توزیع گوشت مرغ در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به میزان جوجه‌ریزی صورت گرفته در استان، حمایت از مرغداران را برای جوجه ریزی و حفظ شرایط تولید الزامی خواند و یادآور شد: علیرغم وجود برخی محدودیت‌ها، باید ظرفیت ویژه صنعت تولید گوشت سفید، به عنوان یکی از کانون‌های تحول اقتصادی در استان، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مشیر الحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان صنعت طیور، در دستور کار ویژه مسئولین استان نیز قرار دارد، گفت:  قیمت تمام شده مرغ، برمبنای برآورد هزینه‌های مرتبط در راستای حمایت از تولید کنندگان تعیین می شود که به همین منظور، جلسات متعددی با هدف کارشناسی و ارزیابی قیمت گوشت‌ مرغ برگزار شده است.

وی افزود:با توجه به اهمیت موضوع، در تعیین قیمت مرغ، شرایط مصرف کنندگان به ویژه در خراسان جنوبی، مورد توجه قرارگاه استانی ساماندهی مرغ کشور قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: به روز رسانی، شرط موفقیت واحدهای تولیدی استان است و تا نتوانیم فرآوری محصولات نو و جدید داشته باشیم و واحدهای سنتی موجود را به فعل روز مجهز نکنیم، موفق نخواهیم شد.

بیشتر بخوانید   پرورش اندیشه نونهالان بزرگترین سرمایه گذاری است

وی با تأکید بر این که دولت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی همه جوره پای کار است، افزود: مهمترین راهکار برون رفت واحدهای تولیدی به روز شدن و تبعیت از ذائقه مردم در شرایط موجود است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها