طرح‌های آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب‌های مخرب در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

خشکسالی‌های چندین ساله و برداشت بی‌رویه از منابع آب موجب شده تا خراسان جنوبی به‌ شدت نیازمند طرح‌های آبخیزداری باشد چرا که اجرای طرح‌‌های آبخیزداری به موقع نقش بسیار مهمی در حفظ آب و پیشگیری از سیلاب‌های مخرب دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، چندین سال است که مردم استان خراسان جنوبی به ویژه کشاورزان و دامداران با خشکسالی و کمبود بارش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این پدیده، مشکلات فراوانی را برای آنان به وجود آورده است.

امروز که خشکسالی و کم‌آبی بر پهنه وسیع خراسان جنوبی حاکم است، یکی از راه‌های عبور از این بحران بهره‌برداری لازم از بارندگی‌های اندک است.

چرا که آمارها نشان می دهد که سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان‌آب و سیلاب در استان خراسان جنوبی یا از این استان خارج می‌شود یا بدون هیچ بهره‌برداری به سمت کویر حرکت و پس از مدتی تبخیر می‌شود.

در این راستا تاکنون برای سازگاری با کم‌آبی و مقابله با خشکسالی در استان راهکارهای مختلفی به‌کار رفته است که یکی از این موارد، آبخیزداری و آبخوان‌داری است که به منظور تقویت سفره‌های زیرزمینی به ویژه قنات‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

چرا که اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست از این عرصه‌ها و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و هدر رفت روان‌آب‌ها دارد.

استان خراسان جنوبی بیش از ۱۵ میلیون هکتار مساحت دارد که از این میزان بیش از ۷٫۵ میلیون هکتار شامل حوزه‌های آبخیز است که تاکنون از این مساحت حدود یک میلیون و ۱۶۵ هکتار کار اجرایی و یک میلیون و ۷۸۰ هکتار کار مطالعاتی در زمینه احداث بند‌های خاکی پخش و کنترل سیلاب توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی انجام شده است.

احداث ۲ هزار و ۳۰۰ سازه‌ی آبخیزداری در خراسان جنوبی

بیشتر بخوانید   طرح جدید فروش فوری خودرو شاهین - شهریور 1401

علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی در تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهرستان قاین یکی از واقعیت‌های استان خراسان جنوبی را حاکمیت و استمرار خشکسالی و همراه شدن آن با بارش‌های رگباری کوتاه مدت و سیل عنوان کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری افزود: اجرای عملیات آبخیزداری تا حدودی می‌تواند تهدیدات مربوط به این حوزه و تنش‌های آبی را کاهش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از احداث ۲ هزار و ۳۰۰ سازه‌ی آبخیزداری با ظرفیت ذخیره سازی بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در استان خراسان جنوبی خبر داد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه تاکنون با انجام اقدامات آبخیزداری، سالانه از حداقل ۸ میلیون مترمکعب تا بیش از ۸۷ میلیون مترمکعب در سال گذشته جمع آوری روان آب صورت گرفته است گفت: همچنین از ابتدای سال زراعی امسال تا اواخر فروردین ماه، ۱۶٫۵ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان وجود دارد که حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان در جریان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: اما ۱۸۷ سازه آبخیزداری مرزی با ظرفیت ذخیرسازی ۷۱۹ هزار و ۶۲۸ متر مکعب در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان و قاین اجرا شده است.

اجرای ۱۶ پروژه آبخیزداری در سطح استان 

محمد یوسفی رئیس اداره آبخیزداری و کنترل سیلاب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی نیز در این بازدید اظهار داشت: سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان پروژه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

بیشتر بخوانید   اختتامیه رویداد استانی ایده شو در خراسان جنوبی برگزار شد/ انتخاب 20 طرح برتر در این رویداد بزرگ علمی

وی افزود: در سال جاری ۲۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بحث آبخیزداری به استان خراسان جنوبی ابلاغ شده است که متاسفانه هنوز تخصیص داده نشده است.

یوسفی از پیش بینی اجرای ۱۶ پروژه آبخیزداری در سطح خراسان جنوبی خبر داد و گفت: امید است با تخصیص اعتبار این طرح‌ها به سرانجام برسد.

رئیس اداره آبخیزداری و کنترل سیلاب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به طرح آبخیزداری شهرک هاشمیه قاین اظهار داشت: در سال گذشته طرح آبخیزداری و آبخوان داری حوزه شهرک هاشمیه شهرستان قاین اجرا شد.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عنوان کرد و افزود: این طرح با حجم اجرای ۲۹۳ هزار و ۹۵۰ مترمکعب و حجم آبگیری ۴۹۴ هزار مترمکعب در ۱۰ سازه شامل سه سازه بزرگ خاکی، چهار پشته خاکی(پخش سیلاب) و سه سازه سنگ و ملات اجرایی شده است.

رئیس اداره آبخیزداری و کنترل سیلاب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به اهداف و نتایج اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: کنترل سیل در سطح حوزه آبخیز مشرف به ۶ روستای اصلی(قومنجان، روم، آویج، تیغاب، آفریز و شهرک هاشمیه) و آرین شهر با جمعیت بالغ بر ۷ هزار و ۱۰۰ نفر متاثر از اجرای سازه‌های این حوزه آبخیز است.

یوسفی با بیان اینکه تغذیه آبخوان ۱۸ منبع آبی(چاه، چشمه و قنات)  انجام شده است یادآور شد: در بحث آبگیری پشته‌های خاکی برای پخش سیلاب در اردیبهشت ماه امسال، عملکرد سیستم پخش سیلاب برای کنترل سیلاب‌های سطحی است که خسارت به محدوده پایین دست اراضی کشاورزی و مسکونی وارد می کرد و خوشبختانه با کنترلی که انجام گرفت حجم بالغ بر ۲۵۰ هزار مترمکعب استحصال آب در یک مرحله آبگیری سازه‌های آبخیزداری انجام شد.

بیشتر بخوانید   بیش از ۱۴ هزار نفر به جمعیت خراسان جنوبی افزوده شد

وی اظهار داشت: در مجموع بالغ بر ۲۵۰ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و همچنین چهار هزار مترمکعب اجرای عملیات سنگ و ملات در سال ۹۹ در پروژه شهرک هاشمیه قاین انجام شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها