راه اندازی۲۰سایت برقراری اینترنت پرسرعت همراه روستایی در خراسان جنوبی

این روزها به دلیل شرایط کرونا، آموزش های مجازی، سلامت آنلاین، کشاورزی هوشمند، بانک داری و تجارت الکترونیک از جمله خدماتی است که مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات برای روستائیان ارائه می شود.

به گزارش ” پیام خاوران ”  وقتی به دور ترین نقاط روستایی ومرزی خراسان جنوبی پا می گذاری ولذت ارتباطات اهم تلفن ثابت، سیار واینترنت همراه را می بینی، جانی دوباره در رگ های روستا می بینی و بستر توسعه را مشاهد می کنی.

در۳ ماهه امسال۲۰ سایت ارتباطی که تأمین کننده اتصال پرسرعت روستاها به شبکه ملی اطلاعات هستند راه اندازی شده است، که  با اجرای این سایت ها، جمعیتی بالغ بر ۵هزار خانوار روستایی بربستر همراه به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات USO متصل شدند.

یک هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی استان را از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم و در حال حاضر با توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاهای استان، اتصال ۱۰۰مدرسه دیگر در برنامه قرار گرفته است.

اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و های وب در استان فعال هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان بر وضعیت ارتباطی استان در شهرها و روستاها نظارت دارد و توسعه ارتباطات روستایی از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت متبوع توسط این اداره کل در استان پیگیری می شود.

مصطفی بهی با بیان اینکه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و های وب در استان فعال هستند، بیان کرد: این اپراتورها در بحث توسعه ارتباطات شهری براساس تکالیفی که دارند در جهت توسعه ارتباطات اقدام می کنند. وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اپراتورها بخش خصوصی هستند تکلیفی در روستاها ندارند، در این راستا توسعه ارتباطات روستایی توسط دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی در قالب طرح توسعه خدمات عمومی فاوا (USO) انجام می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا روستاهای فاقد ارتباط توسط اداره کل ارتباطات به ستاد وزارت معرفی، اعتبار آنان تخصیص داده و به اپراتور مربوطه ابلاغ می شود و توسعه ارتباط توسط اپراتور مربوطه انجام می شود.

بهی با بیان اینکه نقش مدیریت و نظارت بر پروِه های ارتباطی روستایی با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اظهار داشت: پیگیری و تخصیص اعتباراتی که اپراتورها برای توسعه ارتباطات روستایی انجام می دهند توسط اداره کل ارتباطات انجام می شود و با همکاری اپراتورها اجرا می شود.

بیشتر بخوانید   پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود زیرکوه باحضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور افتتاح می شود

وی در ادامه به وضعیت ارتباطی روستاهای استان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ با همکاری اپراتورها، شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات و با محوریت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت ارتباطی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار استان احصا و به روزرسانی شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از آن روستاهای فاقد ارتباط یا دارای ارتباطات ضعیف را به ستاد وزارت ارتباطات معرفی کردیم، گفت: در این راستا پیگیری های خوبی انجام شد و اعتبارات لازم تخصیص داده شد و بحث توسعه ارتباطات در روستاهای استان شتاب خوبی گرفت.

بهی از راه اندازی ۲۰ سایت نسل ۲ از نوع همراه اول در سطح روستاهای استان طی سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: علاوه براین ۶ سایت تلفن خانگی اپراتور کوه نور به شبکه ایرانسل برگردان و سرویس نسل دو، سه و چهار همراه برای اهالی روستاهای تحت پوشش این سایت ها برقرار شد.

راه اندازی ۴۴ سایت نسل ۴ در سال ۹۹

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموع ۴۴ سایت نسل ۴ در سال ۹۹ راه اندازی شده است که از این تعداد ۲۲ سایت ارتقای تکنولوژی و ۲۲سایت نسل ۴ جدید بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ۳ ماهه ابتدایی امسال ۲۰ سایت ارتباطی برای برقراری اینترنت پر سرعت در سطح روستاها راه اندازی شده است، افزود: این سایت ها با پیگیری اداره کل ارتباطات و تلاش اپراتورهای مختلف ارتباطی اجرا شده اند و اعتبارات این سایت ها نیز از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات بوده است.

بهی با اشاره به اینکه این ۲۰ سایت به اپراتوری همراه اول، ایرانسل و های وب اجرا شده است، تصریح کرد: با اتصال این سایت ها، جمعیتی بالغ بر ۵ هزار خانوار روستایی بر بستر همراه به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی تصریح کرد: از این تعداد، ۹ سایت در شبکه همراه اول با تلاش مخابرات منطقه و همکاران  سیار استان و از نوع ارتقای تکنولوژی نسل ۲ به نسل ۴ بوده است که در روستاهای آفریز و خوگ شهرستان قائنات، بسطاق شهرستان سرایان، شیرگ ججگ، درمیان و تخته جان شهرستان درمیان، بندان شهرستان نهبندان و خراشاد و شاخن شهرستان بیرجند قرار دارند.

بیشتر بخوانید   راه‌اندازی هفت سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات در خراسان جنوبی

 

اجرای ۲ سایت توسعه شبکه همراه روستایی از ابتدای امسال

بهی با بیان اینکه همچنین ۲ سایت توسعه شبکه همراه روستایی از ابتدای امسال و از محل اعتبارات USO اجرا شده است، بیان کرد: این سایت ها با اپراتوری همراه اول  برای برقراری پوشش همراه در ۵ روستا، در روستاهای چاه عشایری ملا عباس حسینی شهرستان سربیشه و زمانی شهرستان قائنات راه اندازی شد.

وی یادآور شد: در روستای پردان شهرستان زیرکوه یک سایت با تکنولوژی نسل۲،۳و ۴ به اپراتوری ایرانسل اجرا شد و همچنین با اجرای یک سایت مشابه در روستای کلاته مزار شهرستان زیرکوه، ۴ روستای کلاته مزار، بایمرغ، بنمرود و سارجین از پوشش تلفن و اینترنت همراه شبکه ایرانسل بهره مند شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه با اجرای یک سایت در رقه شهرستان بشرویه نیز ۵ روستای رقه، جوزردان علیا، خانیک، نوخانیک و جمالی به پوشش ارتباطات ایرانسل متصل شدند گفت: در روستای خوان درمیان هم یک سایت همراه ایرانسل با تکنولوژی نسل دو، سه و چهار راه اندازی شد که دوروستای خوان و ماه سنان را به شبکه ملی اطلاعات متصل کرد.

بهی اظهار داشت: سایت های تلفن خانگی روستاهای صولابست، چشمه رج، باغ سنگی و نیاب شهرستان سربیشه نیز به شبکه همراه ایرانسل برگردان و از تکنولوژی نسل ۲، ۳ و ۴ همراه بهره مند شدند و همچنین با اجرای دو سایت الوند شهرستان نهبندان و کجه شهرستان فردوس نیز ۱۰ روستای دیگر استان از طریق شبکه های وب به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای ۱۰ سایت دیگر توسعه شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار داریم که تا یک ماه آینده اجرایی می شود و با اجرای این سایت ها جمعیتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس پایش های انجام شده برای تمامی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار خراسان جنوبی برنامه ابلاغی به اپراتور داریم، گفت: براساس سند برنامه ششم توسعه تکلیف اتصال ۸۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما اتصال همه روستاها طبق برنامه ابلاغی به اپراتورها در دستور کار است.

بیشتر بخوانید   کلاهبردار ۸ میلیاردی در خراسان جنوبی دستگیر شد

وی خاطرنشان کرد: این روزها به دلیل شرایط کرونا، آموزش های مجازی، سلامت آنلاین، کشاورزی هوشمند، بانک داری و تجارت الکترونیک از جمله خدماتی است که مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات برای روستائیان ارائه می شود.

اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات

بهی به اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال تحصیلی ۹۹، یک هزار و ۴۰۰ مدرسه شهری و روستایی استان را از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم و در حال حاضر با توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاهای استان، اتصال ۱۰۰مدرسه دیگر در برنامه قرار گرفته است.

وی به اهداف اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: مهمترین هدف اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، توسعه عدالت آموزشی، ارائه خدمات آموزشی، توسعه استارت آپ های آموزشی و ایده پردازی آموزشی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی مدارس شهری و روستایی که دارای سرویس ارتباطی هستند به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند یادآور شد: اعتبار اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات بیش از ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات بوده است.

بهی یادآور شد: در توسعه ارتباطات روستایی استان فقط توسعه کمی را در نظر نگرفته‌ایم بلکه توسعه کیفی  ارتباطات روستایی نیز مدنظر بوده است و در این راستا با پیگیری های این اداره کل، از محل اعتبارات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی، طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی را با همکاری مخابرات منطقه طی سال گذشته به میزان ۲۶۵ کیلومتر، در سطح روستاهای استان آغاز کردیم تا مراکز مخابراتی، سایت‌ها و مراکز تلفن روستایی به شبکه فیبر نوری متصل شوند که تاکنون ۲۰۰ کیلومتر اجرایی و مابقی نیز تاپایان امسال به پایان خواهد رسید.

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها