پدیده خشکسالی از دلایل حاشیه‌نشینی در استان خراسان جنوبی است

پدیده خشکسالی، توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات، بیکاری، نبود نظارت کافی در حوزه تصرف اراضی از عوامل حاشیه‌نشینی است که امسال با تشکیل کارگروه‌های سازش محله‌ای در مناطق حاشیه‌نشین با نگاه کدخدامنشی در دستور کار است.

به گزارش “پیام خاوران“، حاشیه نشینی یکی از آسیب‌های اجتماعی است آسیبی که این روزها دامنه گستره آن زیاد است.

نگاه بر دستانش که می‌کنی همخوانی با سن و سالش ندارد، کار و سختی زمانه سن و سالش را بیشتر نشان می‌دهد، خشکسالی و کم آبی هم که باشد بر مشکلاتش افزوده می‌شود، وقتی آبی هم در روستا نداشته باشند، دیگر دلیلی برای ماندن در روستای زادگاه مادری وجود ندارد، دست فرزندان خود را می‌گیرد، راهی شهر می‌شود، به خیالش که در همان بدو ورود می‌تواند شغلی دست و پا کند اما وقتی در کوچه پس کوچه‌های شهر شلوغ راه می‌رود، نگاهی بر قیمت‌های کمرشکن کرایه خانه که می‌اندازد، سرش سوت می‌کشد، چرا که با دخل و خرجش همخوانی ندارد.

شرمنده همسر و فرزندانش می‌شود و تنها راهش را سکونت در نقاط ارزان‌تر شهر یعنی خارج از شهر و همان حاشیه شهر می‌بیند، حاشیه شهری که این روزها دیگر با وجود سیل جمعیتی جزیی از شهر بیرجند شده و این گونه حاشیه‌نشینی در حالی رقم می‌خورد که امروزه به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح است آسیبی که دامنه گسترده آن زیاد است.

اگر در شهر بیرجند به دقت بنگری این روزها شاهد نقاط جمعیتی مختلفی در حاجی آباد، چهکند، دستگرد، امیرآباد، می‌شوی نقاطی که روزگاری با عنوان روستا اما چند سالی است با عنوان حاشیه شهر بیرجند مطرح می‌شوند این نقاط گر چه بار جمعیتی و سرریز جمعیتی بیرجند به نوعی محسوب می‌شوند اما به دلیل اینکه بدون برنامه ریزی شهری در آن نقاط مردم ساکن شده اند، مشکلات مختلفی دارند.

حال امروز مسئولان دور هم جمع شدند تا از آسیب‌های اجتماعی بگویند، آسیب‌هایی که هرکس به نوعی این روزها با آن درگیر است.

بیشتر بخوانید   افزایش اجاره‌بهای مسکن مردم بیرجند را نقره‌داغ کرد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در بیرجند با بیان اینکه سابقه حاشیه نشینی در ایران به اواخر دهه ۱۳۴۰ و اوایل دهه ۱۳۵۰ برمی‌گردد اظهار داشت: حاشیه نشینی دلایل مختلفی از جمله فقر، خشکسالی، توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات، بیکاری و نبود نظارت کافی در حوزه تصرف اراضی دارد.

پدیده حاشنیه‌نشینی ناخواسته بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به‌وجود می‌آورد

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا با بیان اینکه گسترش پدیده حاشنیه‌نشینی ناخواسته بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند جرم، فساد، اعتیاد و خشونت را به دنبال دارد افزود: متاسفانه پتانسیل هرگونه آسیب اجتماعی در نواحی حاشیه بالاست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در راستای اقدامات و اجرای طرح‌های موثر برای جلوگیری از حاشیه نشینی در مقصد، متولیان امر زمین برای حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت خود دقت و مراقبت کنند و از سویی دیگر تیم‌های میدانی نظارتی نیز قبل از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز فعالیت لازم را داشته باشند.

وحدانی‌نیا افزود: اخذ سند مالکیت اراضی بستر رودخانه‌های استان برای جلوگیری از تعرض به حریم رودخانه و سوءاستفاده سودجویان و زمین خواران باید هر چه سریع‌تر با حل اختلاف مالکیت بین شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال تشکیل کارگروه‌های سازش محله‌ای در مناطق حاشین نشین با هدف کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی با نگاه میانجی گری و کدخدا منشی در دستور کار است افزود: سال گذشته طرح توانمندسازی به صورت پایلوت در دهستان‌های نه و میغان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید   نسیم مهر رضوی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اجرای طرح کاداستر را از اقدامات موثر برای حفاظت و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی دانست و تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی باید هر چه سریع‌تر نسبت به اخذ اسناد مالکیت اراضی به صورت تک برگ و کاداستر اقدام کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها