مسکن ملی و سراب خانه‌دار شدن مردم/ متقاضیان سر دو راهی مانده‌اند

درحالی طرح اقدام ملی مسکن از سوی دولت در حال اجرا است که به دلیل نوسانات بازار مسکن و قیمت مصالح تمام شده رقم‌هایی که پیمانکاران برای ساخت پیشنهاد می‌دهند رقمی زیاد است و متقاضی بین دو راهی انتخاب یا صرف نظر مانده است.

به گزارش “پیام خاوران“، در سالیان اخیر نوسان قیمت مسکن و آشفتگی‌های آن فشارهای زیادی را بر بسیاری از خانواده‌های اجاره نشینی که باید در کنار شرایط بد اقتصادی مشکلات مستاجری را هم به دوش بکشند تحمیل کرده است و یک خانوار ایرانی برای رسیدن به رویای رهایی از مستاجری و رسیدن به کلید مسکن و صاحب خانه دار شدن باید زمان زیادی چشم انتظار باشد.

درست در روزهایی که صاحب خانه شدن برای بسیاری از جوانان به ویژه قشر محروم رویای خانه دار شدن است در دو سال گذشته صحبت از طرحی به نام اقدام ملی مسکن به گوش خورد، طرحی که در ابتدا افراد محروم و بی بضاعت خوشحال از این شدند که بالاخره می‌توانند سقفی از آن خود داشته باشند، اما خیال باطل بود چرا که این طرح برای اقشار متوسط جامعه هم شاید نبوده است و از همان ابتدا مشکلات مردم آغاز شد.

چرا که در اندک زمانی سایت بسته می‌شد و علاوه بر اینکه سایت ثبت نام برای برخی با مشکل مواجه می‌شد، از پر شدن ثبت نام ها نیز خبر می‌آمد آری قصه پر غصه طرح اقدام ملی مسکن تنها به همین جا ختم نشد و باز هم مشکلات زیادی را به دنبال داشت.

از سویی دیگر طرح اقدام ملی مسکن که از سوی دولت در حال اجرا است از مهم ترین و برجسته ترین طرح‌هایی بود که با هدف خانه دار شدن مردم اجرا شده است اما این طرح به دلیل نوسان بازار مسکن و قیمت مصالح قیمت تمام شده با افزایش قیمت واحدها مواجه شد.

بیشتر بخوانید   بن‌بست ارتباطی حمل و نقل در خراسان جنوبی

رضا ملاکی ۵۵ ساله و بازنشسته است که بنا به گفته او با وجود اینکه ۵۵ سال عمر از خدا گرفته است اما هنوز در رویای خانه دار شدن به سر می‌برد و با آگاهی از اجرای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده بود، اما با درآمد بازنشستگی و وام ۱۰۰ میلیون تومانی چطور می‌شود هزینه واحدها را داد؟

دیگر شهروند بیرجندی هم که معتقد است پس از کش و قوس‌های زیادی که توانستم در این طرح ثبت نام کنم تازه اول مشکلاتم آغاز شد گفت: پس از رفتن از این اداره به آن اداره و دریافت کسب مجوز، حال آنچه ما را با مشکل مواجه کرده است این است که برخی از ما مردم که متقاضی طرح اقدام ملی مسکن هستیم در صف جذب پیمانکار در مسیر ساخت هستیم.

قیمت‌های مطرح شده برای ساخت بسیار زیاد است 

وی با بیان اینکه قیمت‌های مطرح شده برای ساخت بسیار زیاد است و با این روند باید قید خانه دار شدن را بزنیم افزود: روز اولی که شرایط مسکن ملی مشخص شد گمان نمی‌کردم به بن بست بخورم با هزار وام و قرض مبلغ اولیه برای ساخت را به حساب واریز کردم و به دنبال دریافت مجوز راهی ادارات شدم و هزینه‌های زیادی هم پرداخت کردم.

وی ادامه داد: اما آنچنان گرفتار بروکراسی ادارات شدیم که کلافه شدیم اما بالاخره مرحله صدور مجوز را هم پشت سر گذاشتیم و مسئولان گفتند زمین‌ها در حال واگذاری است چندین بار به زمین‌های در حال واگذاری سرک کشیدیم اما دریغ از یک متر هموارسازی چیزی ندیدیم.

بیشتر بخوانید   کمک بدون چشم داشت/ نجات جان انسان ها از لذت بخش ترین کارهاست/ هلال احمر خاک دامن گیری دارد

دیگر شهروند هم با گلایه از اینکه بعد از انجام روند هفت خان تازه به مرحله انتخاب پیمانکار رسیدیم گفت: این روزها در صف انتخاب پیمانکار هستیم تا با گروهی که تشکیل داده ایم ساخت و ساز را شروع کنیم اما آنچه مطرح است اینکه پیمانکاران مبالغ زیادی را مطرح می‌کنند آن طور که پیمانکار برای احداث هر متر ۵ میلیون تومان پیشنهاد کرده است که در نهایت ساخت یک واحد ۱۳۰ متری با ثابت ماندن نرخ‌ها تا دو سال آینده حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود.

وی ادامه داد: تنها این همه ماجرا نیست چرا که ۱۵۰ میلیون تومان این مبلغ هم وام ۱۸ درصدی مسکن است که باید به فکر اقساط آن باشیم و برای مابقی هزینه‌ها هرچه حساب کتاب می‌کنیم با جیب و درآمدمان جور در نمی آید.

دیگر شهروند هم گفت: گروه بندی‌ها در بیرجند انجام شده است اما بعد از انتخاب پیمانکار این روزها در کلاف سردرگمی به نام هزینه‌های درخواستی قرار داریم و نمی‌دانیم چه روزهایی در انتظارمان خواهد بود.

سهمیه استان در طرح اقدام ملی مسکن ۲۴۵۰ واحد است  

معاون مسکن و شهرسازی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: سهمیه استان در طرح اقدام ملی مسکن دو هزار و ۴۵۰ واحد است که هزار و  ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و  ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث می شود.

علیزاده با بیان اینکه  اراضی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر برای بهره مندی ۳ هزار و ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار تامین شد که تا خرداد امسال ۳ هزار و  ۲۲۷ واحد دارای قرارداد ساخت است و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اراضی به میزان ۵۰٫۵ هکتار برای ساخت ۳ هزار و ۴۱۶ واحد تامین شده است، افزود: ۲ هزار و ۷۷ واحد هم در استان وارد فاز اجرا شده است.

بیشتر بخوانید   اخبار از گوشه و کنار قاینات| افتتاح زمین چمن مصنوعی روستای چاهک موسویه

وی افزود: بیش از ۱۵ هزار متقاضی مسکن داشتیم که ۵ هزار و ۳۷۱ نفرشان واجد شرایط شناخته شده و ۵ هزار و ۱۸۹ نفرشان واریز وجه داشته اند و در استان هزار و ۸۷ واحد در مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت است و دو هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند در مرحله دریافت پروانه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها