۲ اتفاق مثبت در بازار طلا

صدور مجوز برای معاملات آنلاین و کاهش مالیات بر ارزش افزوده خرید طلا ۲ اتفاقی است که می‌تواند رونق را بعد از۲سال رکود به بازار طلا بازگرداند.

به گزارش “پیام خاوران“، بازار طلا این روزها باوجود برخورد به پنجمین تعطیلی اجباری یک‌‌سال‌ونیم اخیر به‌دلیل کرونا روزهای پرخبری را می‌گذراند. حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا و قانونی شدن معاملات آنلاین طلا، خبرهای مهمی بودند که طی چند روز گذشته منتشر شدند؛ اخباری که می‌تواند در بازار راکد طلا تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

طی بیش از یک‌سال اخیر تعطیلی‌های مکرر و طولانی‌مدت بازار طلا به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی جشن‌ها و مراسم به همین دلیل درکنار کاهش قدرت خرید مردم، بازار طلا را به‌ویژه در حوزه مصنوعات به رکودی عمیق فروبرده و در این مدت معاملات این بازار عمدتا به خرید سکه به‌منظور حفظ سرمایه‌های خرد، محدود بوده است، گرچه این معاملات نیز از آبان‌ماه سال گذشته با رسیدن سکه به مرز ۱۶میلیون تومان دچار توقفی ماندگار شد.

از سوی دیگر درحالی‌که با آغاز کرونا بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از امکانات فضای مجازی محدودیت‌های قرنطینه‌ای را به‌نحوی دور زدند و مسیر تجارت آنلاین را برگزیدند، صنف طلا از این امکان نیز محروم بود و معاملات آنلاین طلا به‌دلیل احتمال تقلب و ضرر و زیان خریداران از سوی اتحادیه‌های صنفی مرتبط، غیرقانونی شمرده می‌شد و مجوزی دریافت نمی‌کرد. حالا اما به‌نظر می‌رسد با حذف و یا به‌عبارت بهتر، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و مجوز گرفتن فعالیت آنلاین طلافروشی‌ها، بازار راکد طلا بتواند بعد از مدت‌ها نفسی تازه کند و معاملات متوقف شده از سر گرفته شود.

تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده چه تغییری می‌کند؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده در طلا از سال۱۳۸۹ به اجرا در آمد و شیوه اجرای آن به این صورت بود که خریدار ۹درصد کل مبلغ فاکتور طلا شامل قیمت، اجرت ساخت و سود فروش را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کرد.

بیشتر بخوانید   حضور 183 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در طرح زمستانه خراسان جنوبی

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا به این شیوه، افزایش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده و کاهش تقاضا برای مصنوعات طلا را به‌دنبال داشت و به همین دلیل این قانون مورد انتقاد فعالان صنفی قرار گرفت.

به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، فعالان صنفی با توجه به سرمایه‌ای بودن طلا و با نگرانی از آسیب به کل این صنعت به‌دلیل کاهش خرید مصنوعات، از زمان ابلاغ این قانون جلسات متعددی با سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان مجلس برگزار کردند و در این جلسه خواستار این شدند که در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، تنها سود و اجرت ساخت برای دریافت مالیات ملاک قرار گیرد و قیمت طلا از محاسبات مالیاتی حذف شود.

محمد کشتی‌آرای در توضیح بیشتر این موضوع گفت: مجلس ۲سال پیش با این طرح موافقت کرد اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده بود که با رفع ایرادات، دیروز مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان هم قرار گرفته و به‌صورت قانونی درآمده است.

به‌گفته این مسئول صنفی، قانون مالیات بر ارزش افزوده به این شکل اصلاح شد که تنها از اجرت ساخت و سود، مالیات دریافت می‌شود و قیمت طلا از محاسبه مالیاتی حذف می‌شود.

قانون جدید از دی‌ماه اجرا می‌شود

با وجود تصویب و ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، به‌نظر می‌رسد این قانون تا اجرا راه نسبتا درازی در پیش دارد.

به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، دولت برای اجرای این قانون شرطی تعیین کرده که به موجب آن کل معاملات از نقطه صفر تا صد، یعنی مواد خام و تولید و توزیع تا مصرف، باید در سامانه‌ای که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی طراحی و تعریف می‌شود، به ثبت برسد. این قانون باید برای اجرا تا زمان طراحی این سامانه منتظر بماند.

بیشتر بخوانید   مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی خراسان جنوبی افزایش یافت/مردم صرفه جویی کنند

از سوی دیگر به‌گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران اجرای این قانون نه از تاریخ ابلاغ که از ۶‌ماه بعد خواهد بود.

نادر بذرافشان ضمن بیان این مطلب تأکید کرد که براساس اصل ۱۲۳قانون اساسی اجرای این قانون که در تاریخ ۱۲تیرماه ابلاغ شده به ۱۲دی‌ماه امسال موکول می‌شود و بر این اساس خریداران طی این مدت مالیات را براساس قانون قبلی خواهند پرداخت. اما تغییر در قانون مالیات بر ارزش افزوده چه تأثیری در بازار طلا خواهد داشت؟

کاهش قیمت مصنوعات با قانون مالیاتی جدید

حذف قیمت طلا از مجموع محاسبات مالیاتی، میزان مالیات بر ارزش افزوده را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. به‌طور مثال اگر قیمت طلا گرمی یک میلیون تومان و اجرت گرمی ۱۰۰هزار تومان باشد، با احتساب ۷درصد سود فروشنده، خریدار باید طبق قانون قبلی برای هرگرم طلای خریداری شده ۹درصد ضربدر هزارو۱۰۰ تومان به اضافه ۷درصد سود فروشنده را به‌عنوان مالیات بپردازد درحالی‌که براساس قانون جدید محاسبات به این شکل خواهد بود: ۹درصد ضربدر مجموع ۱۰۰هزار تومان و سود ۷درصد فروشنده. به‌گفته فعالان بازار و مسئولان صنفی، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا، رقم مالیات برای مصرف‌کننده را به کمتر از یک سوم آنچه تاکنون محاسبه می‌شد کاهش خواهد داد؛ عاملی که می‌تواند به افزایش تقاضا و بازگشت خریداران به بازار طلا کمک کند.

خرید آنلاین آزاد شد

خرید و فروش آنلاین طلا نزدیک به ۲سال بود که محل چالش میان اتحادیه‌های رسمی و فعالان این حوزه بود. مسئولان صنفی به دفعات اعلام کرده بودند که این معاملات را تأیید نمی‌کنند و فروشندگان آنلاین دارای مجوز رسمی برای این کار نیستند. اما درآخرین روز هفته گذشته اعلام شد که معاملات آنلاین طلا سرانجام مجوز رسمی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید   پرداخت سنوات کارگران علی الحساب شد

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این زمینه گفت: معاملات طلا در فضای مجازی با وجود نداشتن مجوز، انجام می‌شد و خریداران بدون آگاهی از وضعیت این نوع دادوستدها دچار ضرر و زیان‌های بدی می‌شدند.

کشتی‌آرای افزود: برای حفظ آبروی صنفی و جلوگیری از ضرر و زیان خریداران، جلساتی با اتاق اصناف ایران و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار شد و در این جلسات به این جمع‌بندی رسیدیم که برای شروع فعالیت مطمئن در این فضا، براساس ضوابطی مجوز صادر شود.

به‌گفته این مقام صنفی آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه در حال تدوین است و بعدا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت اما در مرحله اولیه برای تعدادی از فعالان صنفی شناخته شده این حوزه مجوز صادر شده که بتوانند فعالیت در این حوزه را آغاز کنند.

تشکیل پرونده در اتحادیه طلا و جواهر تهران و استان‌های مربوطه و همچنین تشکیل پرونده در وزارت صنعت، معدن و تجارت درکنار دریافت مجوزها و نمادهای لازم از وزارت صمت و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تمهیداتی است که برای اطمینان از صحت این معاملات درنظر گرفته است.

پیش از این دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از اعطای مجوز به ۱۰فعال صنفی خبر داده بود. به‌گفته رضا الفت‌نسب، شرط برخورداری متقاضیان از مجوز دادوستد آنلاین در حوزه طلا و جواهر، داشتن طلافروشی با مجوز رسمی اتحادیه طلا و جواهر و یا امضای قرارداد با یک طلافروشی رسمی تعیین شده است و محدودیتی نیز برای گستره فعالیت افراد دارای مجوز در سطح کشور وجود ندارد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها