صادرات به افغانستان تا نقطه صفر مرزی در اختیار تجار ایرانی است

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر صادرات به افغانستان تا نقطه صفر مرزی در اختیار ما است و بقیه را به تجار افغانستان سپردیم که این روند در مرز ماهیرود ادامه دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، مهدی حیدری‌فرد در نشست خبری اظهار داشت: مراودات تجاری با عراق و افغانستان برای ما مهم است چون کشور با تحریم روبه‌رو است و کرونا هم‌ این وضعیت را تشدید کرده است.

وی گفت: تحولات اخیر پروژه آمریکایی است و طرح آمریکا این است که رد پای ایران را در عراق و افغانستان کم کند همچنین عدم مشروعیت طالبان از سوی مردم شهرنشین افغانستان به معنای حمایت آنان از دولت مرکزی هم نیست.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی اظهار داشت: ظرفیت ایران ‌و طالبان یکی نیست و در ارتباط با سرایت درگیری به داخل کشور ما این قضیه منتفی است اما به هیچ‌وجه دوست نداریم طالبان در مجاورت مرز ما باشد.

وی درباره احتمال همپیمان شدن داعش و طالبان گفت: داعش در افغانستان در مراحل ابتدایی شکل‌گیری است و بیشتر تبلیغی کار می‌کند و با سران قبایل ارتباط می‌گیرد، تعامل طالبان و داعش هم از مسایلی است که باید به آن فکر کرد زیرا به راحتی نمی‌توانند با هم ترکیب شوند.

حیدری‌فرد تاکید کرد: مرزهای خراسان جنوبی در آماده‌باش کامل است و از این جهت هیچ تهدیدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته طالبان به مرز ابونصر فراهی حمله کرد و گمرک افغانستان سقوط کرد، برخی تحولات را این روزها در افغانستان شاهد بوده‌ایم و طالبان یک واقعیت و بخشی از جامعه افغان است که وجود داشته و داشتن پشتوانه انسانی، مالی و سیاسی باعث سهم‌خواهی شده است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات افغانستان اولویت ثبات، صلح و توسعه پایدار است و برای ما امنیت افغانستان مهم است زیرا بر امنیت ما تاثیر دارد و به خاطر مرزهای زیاد با افغانستان به دنبال امنیت هستیم.

بیشتر بخوانید   عملیات مراقبت و آبیاری سنواتی در کانون‌های بحرانی استان خراسان جنوبی آغاز شد

وی اظهار داشت: با بالا گرفتن اختلافات نظامی و سیاسی در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران موضع رسمی راه حل سیاسی را در پیش می‌گیرد.

حیدری‌فرد افزود: تحولات افغانستان به غیر از اینکه صحنه کشمکش و اختلاف نیروهای محلی احزاب و جناح‌ها است، چون جزو کشورهایی است که به لحاظ ساختار سیاسی ضعیف است باعث شده که همواره کوچکترین اختلاف در این کشور با دخالت‌های خارجی دنبال باشد.

وی گفت: صحنه الان افغانستان به غیر از اینکه صحنه کشمکش طالبان و نیروهای دولتی و جناح‌های تاثیرگذار باشد صحنه جنگ نیابتی بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خروج غیرمسوولانه آمریکا مهمترین علت تحولات در افغانستان است زیرا با این اقدام زمینه برای خلا قدرت در این کشور ایجاد و آغاز کننده جنگ‌های داخلی شد.

وی گفت: این روند اسفند ۹۹ در قالب روند صلح در دوحه قطر شروع شد و بایدن تصمیم به خروج از افغانستان گرفت که روند اجرای سیاسی آمریکا در افغانستان را تغییر داد.

حیدری‌فرد اظهار داشت: ابتکارات مختلفی در جامعه بین‌الملل برای حل مشکلات افغانستان صورت گرفت که تقریبا کارساز نبود.

وی با اشاره به سوالاتی که در ارتباط با طالبان جدید مطرح است گفت: آیا طالبان همان طالبان ۲۰۰۱ است یا نه عوض شده که این دوگانگی در ادامه دوگانگی‌های متعدد به وجود آمد، عده‌ای طالبان را تطهیر کردند و گفتند طالبان بر این است که رفتار خوب با مردم داشته باشد و اینکه با ایران می‌تواند تعامل داشته باشد اما طالبان و جمهوری اسلامی ایران اختلافات اساسی دارند و نمی‌توان فریب شعارهای پوپولیستی را خورد.

بیشتر بخوانید   آماده همه گونه همکاری درراستای توانمندی های کویر تایر هستیم

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی را بزرگترین چالش طالبان دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران فقط راه حل سیاسی را برای حل مشکلات افغانستان متصور است و طالبان در حال حاضر از لحاظ قدرت نظامی دست بالا را دارد هر چند تاکنون فقط خاک تصرف کرده و چالش اصلی آنان تصرف مناطق شمالی و شرقی افغانستان است.

وی گفت: هدف همه ابتکارات صلح که مطرح می‌شود این است که نقطه ضعف و قوت این ۲ گروه حالت مکمل داشته باشد و با حضور جناح‌های تاثیرگذار بتوانند دولت ملی با منافع جناح‌های دخیل تشکیل دهند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد.

خراسان جنوبی دارای ۲ گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود است همچنین در مجاورت کشور افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که در حال حاضر فقط بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است.

بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

مرز دوغارون در خراسان رضوی و مرز میلک در سیستان و بلوچستان از دیگر گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران به سمت کشور افغانستان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها